PDA

View Full Version : domme vraag??



hans hiemstra
1 augustus 2002, 10:22
ik heb het flauwe vermoeden dat dit weleens een domme vraag kan gaan worden maar goed,
ik snap het volgende niet helemaal:
wanneer ik b.v. placebo tuning gebruik (F,Bb,Eb,Ab,C,C) en deze volgens de toonladder tune (C#D#EF#G#A#BC) betent het dat wanneer ik de lage E en stap omhoog tune ik de F krijg, dat lijkt me duidelijk, hetzelfde geldt voor de A, deze 1 stap omhoog wordt A# of Bb. maar als ik dit volgens een elektronisch stemkastje zou doen, dus een B flat intoetsen en de A snaar hieraan gelijk stellen zal de A snaar naar alle waarschijlijkheid knappen. Mijn vraag is dus wanneer (of bij welke snaren) moet de toonladder gebruiken en wanneer het stemkastje?

Thomasvv
1 augustus 2002, 12:09
Ehm... je kan toch ook een oktaaf lagen dan die Bb stemmen? Dus niet een heleboel omhoog, maar een halve toon omlaag? Zo kom je dr ook....

hans hiemstra
1 augustus 2002, 12:42
????? een halve octaav lager dan Bb wordt A (toch) maar dat bedoel ik niet helemaal, wat ik wil zeggen is de A snaar 1/2 stap omhoog is Bb maar deze toon is toch niet gelijk aan de B snaar waneer je deze in flat hebt staan?

hans hiemstra
1 augustus 2002, 12:57
of nog een beter voorbeeld, bij drop D zet je de E snaar gelijk aan de D snaar (of via stemkastje) maar in theorie zou je dus ook de E snaar 1 hele stap naar beneden kunnen tunen (2 flats) en dan het dus ook een D. maar dit heeft toch niet dezefde toon?

Thomasvv
1 augustus 2002, 13:15
sorry :smile: ik lette ff niet op :smile: van A naar Bb is idd een halve toon omhoog, niet omlaag.. domme ik :smile:

Thomasvv
1 augustus 2002, 13:16
B flat is toch gewoon Bb?

Harry
1 augustus 2002, 13:48
2 flats, bedoel je daar 2 tonen mee? Als je de E-snaar in D stemt moet je een hele noot lager? Bedoel je zoiets? Anders snap ik het ook niet helemaal. (ik neem niet aan dat je de E-snaar zo hoog stemt dat je een hoge D haalt??)

hans hiemstra
1 augustus 2002, 15:31
ja, ik bedoel met flat een halve stap naar beneden, en #(sharp) bedoel ik 'n halve stap omhoog (heet geloof ik 'is' of 'es' in het nederlands)

hans hiemstra
1 augustus 2002, 15:35
stap=noot

freddynl
1 augustus 2002, 23:50
Een guitaar behoort gewoon gestemd te zijn als een guitaar! :grin:
E-A-D-G-B-E
Daarnaast is het aan te bevelen geen stemkastje te gebruiken, maar op je gehoor te stemmen.
Er is geen enkele guitaar perfect(zelfs niet de duurste) dus het is altijd een compromis.
Het stemkastje geeft een leuk referentie punt voor de rest, maar dat is het dan ook.
Kortom bijvoorbeeld de A gebruiken (440hz)
en de rest op gehoor!
Van A naar B is maar twee noten(stappen)dus je A snaar zal echt niet breken :smile:

enkele alternatieve BRUIKBARE stemmingen;
D-A-D-G-B-E stamt van eeuwen geleden (6 snarige LUIT periode) en wordt nog veel gebruikt op acoustische.

E-B-E-Ab-B-E Slide guitaar (zowel blues als hawaian achtige muziek)


De termen "b" "#" als referentie oplopend per noot (stap) van E tot E (is 1 octaaf)met de minder gebruikte naam tussen haakjes en de meest gebruikte benaming als eerste genoemd;

E
F =(E#) Eis
F# = Gb Fis = Gmol
G
Ab = G# As = Gis
A
Bb = A# Bmol= Ais
B
C
Db = C# Dmol= Cis
D
Eb = D# Emol= Dis

Note;
Het zal duidelijk zijn dat je bijvoorbeeld een lage E snaar GEEN octaaf hoger kunt zetten zonder je guitaar te vernielen en/of de snaar op breken te zetten :grin:

Kitaarhiero
2 augustus 2002, 10:28
Ik heb een tijdje (anderhalf jaar geleden een maand of 2 lang) m'n gitaar een octaaf te hoog gestemd gehad... uiteindelijk had het geen ernstige gevolgen, maar als ik een hoge e op wou zetten...
Ik vond de snaren namelijk wat los, toen ik juist was begonnen, ik dacht, dat kan nooit goed zijn! :razz:

gelukkig leerde ik wat meer gitaristen kennen die m'n gitaartje gered hebben. :grin:

basswasp
2 augustus 2002, 10:45
Ik heb een keer een A-snaar op de plek van de D-snaar gezet :smile: