PDA

View Full Version : Probleem microfoon --> pc



Stratman70
10 april 2005, 13:48
Ik heb een dynamische microfoon (Sennheiser e825s) gekocht, waarmee ik akoestisch gitaarspel op de pc wilde opnemen. Helaas; ik krijg maar een heel zwak signaal binnen. de microfoon werkt goed op een cassetterecorder, dus daar ligt het niet aan.

Ik heb de volgende dingen al gechecked:
- volume microfoon in de volumeregeling van Windows staat zowel in opnemen van geluid als weergeven van geluid helemaal open.
- opname-level in het bewerkingsprogramma (Magix) staat helemaal open.

Troubleshooting nageplozen, maar daar verwees hij me naar configscherm/spraak/spraakinstellingen. Dat laatste moet een tabblad zijn, die ik niet heb. Dit kan volgens Windows als ik een geluidsstuurprogramma heb waarbij je geen losse spraak (= microfoon?) instellingen kunt regelen.

Ik snap er allemaal geen fuck meer van! Het moet toch gewoon mogelijk zijn om met een realtek AC'97 geluidskaart een microfoon aan te laten sluiten en deze te laten werken? Weet iemand een oplossing?????

Bij voorbaat dank.

Ik wil graag mijn inzending voor de riffcontest opnemen namelijk.

Das Schaap
10 april 2005, 13:54
Dynamische microfoons zijn naar mijn mening ook niet de beste keuze voor opnames met akoustische gitaar, ze vangen namelijk alleen echt het geluid wat direct van voren komt op, dus je zal em misschien sowieso wat dichter bij moeten zetten denk ik. Kijk eens of dat misschien het verschil maakt, ik weet niet hoe je em al had neergezet, hopelijk kom je eruit !
(of haal gewoon een condensator mic).


En tja Han die komt vast nog wel langs met een hoop inzicht. :cool:

bert k
10 april 2005, 15:02
Nee, het moet met een dynamische net zo goed lukken als een condensator. De richtinggevoeligheid heeft daar niks mee te maken.

Wat voor snoertje gebruik je? Een mic gaat gebalanceerd uit, en een PC ongebalanceerd in, dus je moet een verloopsnoertje hebben. (dus van driepolig naar tweepolig) Wat belangrijk is dat je aan de 3-polige kant pen 3 aan massa soldeert, zo niet dan heb je een heleboel signaalverlies.

Trouwens, zet dit ook ff in Recording.

Stratman70
10 april 2005, 17:12
Dank voor jullie reactie.

@ bert k:
Het is inderdaad een verloopsnoertje van 3 polig naar 2 polig (mini-jack). De 3 pooltjes zijn als volgt gesoldeerd:
- links(boven) en midden(onder) zijn aan elkaar verbonden door twee vertinde draadjes die samenkomen bij het koperen buitenmanteltje van de draad.
- rechts(boven) zitten blauw en rood aan elkaar gesoldeerd.

Klopt het dus, dat pen 3 aan de massa is gesoldeerd? In dat geval zou ik dus een ander probleem hebben.

bert k
10 april 2005, 17:24
Ik snap hem niet helemaal.... Maar bij de XLR-plug (3 polig) moet pen 1 aan massa liggen, pen 2 aan signaal en pen 3 doorverbonden zijn met pen 1. Dat klopt denk ik wel bij jou. Maar dat rode en blauwe draadje maak ik me een beetje zorgen over... Welke kant zit dat? En hoe zit dat snoer? Is dat een rood draadje, een blauw draadje en een ommanteling? De ommanteling moet dus de massa zijn.

Antal
10 april 2005, 17:26
Ik heb het in het verleden meestal gedaan met een mengtafeltje er tussen. En dan via de line in de compu in. Dan heb je dat probleem niet.

Ik verplaats hem trouwens even naar recording.

harrie-beton
10 april 2005, 21:06
http://home.wanadoo.nl/hoeksema/gear/pc_xlr_kabel.jpg

bert k
10 april 2005, 22:43
Harry!!!! :-( 2 is heet! Dat is de standaard! (Tenminste in meer dan 50 % van de gevallen...)

Het maakt trouwens geen verschil in signaalsterkte of je nou 2 of 3 als signaal neemt. Als de andere draad dan maar aan massa hangt. Heb je nou meerdere mics, dan moeten ze wel allemaal eender aangesloten zijn, anders kan je faseproblemen krijgen.

Stratman70
10 april 2005, 23:35
Die tip van Antal deed wel wat. Ik heb geen mengpaneel, maar heb even de POD tussen de mic en pc gezet en dan is het signaal goed (ook de signaal/ruisverhouding is veel beter). Dus ik moet er iets van een voorversterker tussen zetten, zo lijkt het. Is dat normaal?

bert k
11 april 2005, 00:19
Ik snap hem. Je hebt je mic in de line ingang gestoken. En dan is het micsignaal te laag om serieus hoorbaar te zijn. Als je hem in de mic ingang steekt zou het wel moeten lukken, maar misschien moet je in de geluidseigenschappen van Windows de mic ingang moeten aanvinken (rec properties)

Stratman70
11 april 2005, 22:47
Nee, het probleem doet zich echt voor als ik hem in de mic ingang plug. De POD zit op de line in. Ik heb nu de mic. via de POD in de line in laten lopen en dat werkt enigzins, maar ideaal is het nog niet.

In ieder geval toch bedankt voor je hulp!

IndiepoprockJesse
13 april 2005, 17:31
ik raad je aan,

een goedkoop usb audio interfaceje te kopen, kost 130 euro, kan ej gitaar en microfoon aansluiten, en je hebt perfect geluid! (Y)

Jesse//