PDA

View Full Version : Wat is nou eigenlijk Vintage



alhambra
1 augustus 2002, 09:37
Je komt het steeds weer tegen bij allerlei onderwerpen en verkoopsite Vintage maar waar staat het nu eigenlijk voor.

basswasp
1 augustus 2002, 10:34
'ouwe troep uit de jaren 50'... :razz:

Gewoon al die oude gitaarspullen enzo uit het tijdperk dat de gitaar net bestond...

Geloof ik :smile:

Dude
1 augustus 2002, 11:27
je ziet ook NOS veel staan, das New Old Stock, (nieuwe ouwe vooraad) ik zou best erg graag een nos 1959SLP en gibson les paul uit 1960/70 tegen komen in een of ander schuurtje of garage'tje

Bins
1 augustus 2002, 11:28
Vintage ligt volgens mij een beetje tussen antiek en modern in. Dus idd uit de jaren 50/60.

Noctiis
1 augustus 2002, 11:30
als een gitaar er versleten uitziet, maar nog goed speeld... das vintage :grin: :grin: :grin:

Sjaak
1 augustus 2002, 12:03
Maaru ik heb laatst op een vintage lp gespeeld en die zag er naar alles uit behalve naar oud en versleten. Hij klonk trouwens best goed

Markie
1 augustus 2002, 12:51
In breed verband (dus buiten gitaren om) lijkt het wel een mode woord te worden.

Wat mij betreft staat het voor
OUDE TROEP (MET EEN MUFFIG LUCHTJE) DAT VOOR TE VEEL GELD WORDT VERKOCHT.

Met gitaren is het toch wat anders, een oude gitaar is nostalgisch, een verzamelobject. Ik zou daar graag wat centen aan uitgeven, en als het vintage heet, prima.

Thomasvv
1 augustus 2002, 13:21
Ik dacht gewoon spullen ouder dan 25-30 jaar...

Nocki
1 augustus 2002, 19:45
das een verkoop trucje om de spullen te verkopen die die jongens van een paar (tig) jaar geleden gebruikten.
maar dta gaat niet op want jij kan dat spul toch niet zo gebruiken als hun dat deden net als dat je de mannen van nu niet kunt imiteren omdat je toch niet op dat volume kan spelen.

vintage is een mode woord nt als celestions.
dat zijn speakers van lik me reet en omdat ze al oud zijn en er ook een paar goede tussen zitten zijn opeens alle celestions goed... ik heb een collega een top zien kopen en toen zei de verkoper dat er celestions inzaten. om nog extra aan te geven wat voor iets goeds die kocht...
nou helemaal niet dus. want celestions zijn speakers en die zitten niuet in een top.
toen ik het zei was het even stil en toen zei die verkoper "ja... maar er zit celestion techniek in... jaja...

bullocks. oud spul klinkt goed maar nieuw spul ook...

Nocki

BLOK182
1 augustus 2002, 20:20
Wat mij prachtig lijkt is om een nieuwe stikdure Gibson LP te kopen, en die dan de rest van mijn leven (of in ieder geval heel lang) te houden. Dan heb je op een gegeven moment oook Vintage, maar dan is het wel je "eigen" vintage gitaar.

Luca P
1 augustus 2002, 20:36
[quote]
Op 2002-08-01 10:34, schreef basswasp:
'ouwe troep uit de jaren 50'...
Gewoon al die oude gitaarspullen enzo uit het tijdperk dat de gitaar net bestond...

Geloof ik [quote]

haha...ouwe troep uit 59: Les Paul Standard - $150.000, Gretsch White Penguin $200.000.

PeArLjAm
1 augustus 2002, 21:02
Maar ja die dingen zijn zoveel waard omdat ze erg zeldzaam zijn. De gear van tegenwoordig word nooit zoveel waard over zoveel tijd, omdat er bv zoveel les pauls gebouwd worden dat ze dan relatief veeel goedkoper zijn. Maar ja stel je eens voor als je opa ergens een les paul vind uit 1959.... :B

BLOK182
1 augustus 2002, 21:04
En dan zo van: Kijk jochie, VROEGER maakten ze pas gitaren!!

Dirk_Hendrik
2 augustus 2002, 09:04
Met andere woorden (en zoals ik eerder al zei):

Alle Strats van voor '64 zijn goed. Blijkbaar was men bij Fender op maandagmorgen dus altijd vrij.

PeArLjAm
2 augustus 2002, 11:39
Op 2002-08-01 21:04, schreef BLOK182:
En dan zo van: Kijk jochie, VROEGER maakten ze pas gitaren!!


Ja en dan haalt hij die gitaar tevoorschijn en dan denk je bij jezelf WHAT THE FUCK!!??!! En dan met serienummer 100 ofzow..

Kitaarhiero
2 augustus 2002, 11:49
wie kreeg er nou ooit een keer een 60's strat van de zolder van z'n oma?
dat was iemand van het forum... maar wie ookal weer?

Kitaarhiero
2 augustus 2002, 11:55
het was Partysquad die op de zolder van z'n oma een strat uit '57 vond... en hij mocht hem geloofik nog meenemen ook :B

PeArLjAm
2 augustus 2002, 12:08
Ja en wij hebben nooit meer wat van die gozer gehoord. Woonde zijn oma nou in amerika ofzoiets, daar was toch wat mee?

Kitaarhiero
2 augustus 2002, 12:10
ja hij heeft 1x gepost ofzo...
nooit meer wat van gehoord.
volgens mij is hij er aan onderdoor gegaan :razz:

PeArLjAm
2 augustus 2002, 12:21
Ja het werd hem allemaal teveel :wink:

sash
2 augustus 2002, 13:33
vintage betekent dat er een collectorswaarde aan zit.

taylor
2 augustus 2002, 23:00
ja idd.

bv gibson replica's de fling v uit de jaren 80 van korina hout nagemaakt zoals de eerste uit de jaren 50 ergens is ook al vintage.het heeft namelijk collectors waarde.

de meeste collectors zijn trouwens meestal vreselijk slechte gitaristen.

plusminus
4 augustus 2002, 13:29
Op 2002-08-02 23:00, schreef taylor:

de meeste collectors zijn trouwens meestal vreselijk slechte gitaristen.


Hmm, bedoel je collectors zoals slash,joe perry ,clapton ?

Die hebben ook wel een aardige verzameling.
Of doel je meer op die gasten die nieteens gitaar spelen ,maar voor het geld alle instrumenten kopen en met veel winst weer verkopen,dat zou verboden moeten worden.Die gasten drijven de prijzen alleen maar op voor mensen die wel willen spelen.

sash
4 augustus 2002, 16:48
Nee de laatste groep die jij noemt zijn handelaars, geen collectors. Collectors houden meestal dingen die ze kopen en verkopen het niet.

taylor
4 augustus 2002, 19:42
ja dat bedoel ik.

door pro gitarist te zijn jaren lang en op die manier vintage verzamelen dat zijn geen collectors dat gebeurt gewoon.

taylor
4 augustus 2002, 19:47
dat hierboven was 1 reactie op het berichtje van plusminus.

en collectors kopen zeker 1 gitaar als 1 soort goeie investering dus juist om er winst mee te maken,vandaar dat er ook zoveel fake spul bijzit.(fake fenders ect)

de meeste spelen(op vintage gitaar) er niet eens op wat moet je daar nou mee???

DOLBY
7 augustus 2002, 14:13
Het woord vintage komt eigenlijk uit de wijn (vin) cultuur en betekent niets meer dan jaargang. Eigenlijk is alles dus vintage en heeft het alleen betekenis als er een jaartal bij staat.

Waar de meesten het voor gebruiken slaat op de oudere (merk) spullen.
Het is eigenlijk niet veel anders dan met nieuw: er zitten goeie tussen maar ook rotzooi. De allereerste Telecasters bijvoorbeeld (toen nog Broadcaster geloof ik) hadden niet eens een truss rod; krijg je mooi een kruisboog als gitaar.

Maar ja, sommige mensen zweren nou eenmaal bij oud en zijn ook nog eens bereid er veel geld voor te betalen. (zo zijn er ook mensen die vinyl prefereren boven cd; die luisteren graag naar gekraak)

The Pete
8 augustus 2002, 08:20
Op 2002-08-07 14:13, schreef DOLBY:
Eigenlijk is alles dus vintage
He Cool, dus mijn squier strat is ook vintage!!

philbee
9 augustus 2002, 10:46
Vintage is letterlijk idd jaargang. In de gitaar wereld gewoon 'oud'. Je mag zelf invullen of je een 70-er jaren Strat al vintage vindt. Ik vind persoonlijk van wel omdat die gitaren in de vorm en technische specificaties niet meer gemaakt worden.

Er mogen nog zoveel reissues en relics uitkomen, ze zullen nooit dat hebben van een échte ouwe. Blijkt wel uit de handelswaarde van een relic Strat die holt achteruit terwijl een echte vintage alleen duurder wordt.

Dat alle Strats van voor 64 goed en beter zijn als latere is totale onzin. Er zijn er echter veel minder van in omloop als latere en dat maakt de prijs; vraag en aanbod.

Overigens een goeie pre CBS Strat is natuurlijk wél dubbel en dwars zijn geld waard, in collectie waarde én in geluid. Ik snap niet goed waarom jullie zo afgeven op collectionneurs, bij gitaren zou dat niet mogen en bij kunst en auto's wel?? Als jullie 'n rug of 20 (Euro ruggen) over hadden in de la zou je dan niet een gave 58/59 Strat willen hebben ? Af en toe op spelen en over een paar jaar merken dat ie het dubbele of meer waard is. Je kunt idiotere dingen bedenken.

taylor
9 augustus 2002, 21:42
ja ok daar zit wat in.

ik zelf geef er gewoon geen reet om,ik heb wel wat ouder spul wat ook wel(licht) in waarde is gestegen enzo maar ik speel gewoon liever gitaar eigenlijk.

taylor
9 augustus 2002, 21:51
o ja was laast lache ik was bij 1 vriend van me die had nog zeer oude music makers liggen dat blad weet je wel.ergens uit 70 of eerder.

bij de verkoop advertentie stond zoiets van

te koop: les paul gold top 59 voor ƒ1200,- help ik moet er vanaf!!!