PDA

View Full Version : MM Van Halen vraagje



Toffe gozer
10 april 2005, 12:02
Laatst heb ik een MM Van Halen gekocht en het probleem is dat ie niet goed te stemmen is elke keer zijn het twee snaren die dwars liggen
Dat kan natuurlijk liggen aan de snaren zelf maar ik heb geen nieuwe setje hier liggen dus daar moet ik even mee wachten.

Ik laat hem zowiezo volgende week afstellen door een vakman.
Maar wat mij opvalt aan de gitaar dat die Floyd niet parallel loopt t.o.v de body maar een beetje schuin zie foto http://www.mijnalbum.nl/Foto=NXESENX3

(ik hou de gitaar een beetje scheef vast dus het lijkt of ie recht staat maar hij hoort volgens mij toch echt recht op de body te liggen)

Hoort dit zo bij een MM VH of niet? want bij mijn Wolfgang EvH loopt ie wel parallel t.o.v de body

Alvast bedankt

Rubenios
10 april 2005, 12:08
veerspanning laten afstellen...

Anders Destium
10 april 2005, 12:12
Hoe bevalt hij verder?

Het is vooral een smaakkwestie, het hoeft niet per se fout te zijn. Veel mensen laten op de hogere snaren de floyd dichter op de body staan zodat de actie lager is bij het soleren. Daar moet je van houden natuurlijk!

Het probleem kan zowel aan je studs als aan je veren liggen, als je het niet helemaal vertrouwt zou ik het altijd laten doen!

Toffe gozer
10 april 2005, 12:21
@Rubenios

Dat dacht ik eerst ook alleen de floyd ligt aan de achterkant al wel op de body(dan heb ik het over het metalen plaatje onder de veren van de fine tuners)zie foto

http://www.mijnalbum.nl/Foto=GYOCVURK



dus dat helpt helaas niet .

Het enigste wat ik kan bedenken is dat de inbusjes waar de floyd mee vast zit aan de voorkant maar naar boven moet draaien maar ik heb geen idee of dat zo hoort , maar in iedergeval bedankt voor je snelle reply
Rubenios

Toffe gozer
10 april 2005, 12:27
Hoe bevalt hij verder?

Het is vooral een smaakkwestie, het hoeft niet per se fout te zijn. Veel mensen laten op de hogere snaren de floyd dichter op de body staan zodat de actie lager is bij het soleren. Daar moet je van houden natuurlijk!

Het probleem kan zowel aan je studs als aan je veren liggen, als je het niet helemaal vertrouwt zou ik het altijd laten doen!

Door de stemming problemen kan ik er niet echt van genieten maar ook vals klinkt ie al super kun je nagaan hoe die klinkt al ie perfect in tune is 8-)

Wat me ook opvalt is dat de hals supersmal is nog smaller dan mijn MMLuke :o al is de hals wel wat dikker maar hij speelt heerlijk :)

Rubenios
10 april 2005, 13:00
je kunt ook ff een extra veer erin proberen.
sccues :)

RS-Rik
10 april 2005, 14:17
Dat ding lijkt meer op een tafel dan een gitaar..

Of ligt dat nou aan mij?

Ritch
10 april 2005, 14:21
Hoe bevalt hij verder?

Het is vooral een smaakkwestie, het hoeft niet per se fout te zijn. Veel mensen laten op de hogere snaren de floyd dichter op de body staan zodat de actie lager is bij het soleren. Daar moet je van houden natuurlijk!

Het probleem kan zowel aan je studs als aan je veren liggen, als je het niet helemaal vertrouwt zou ik het altijd laten doen!

Door de stemming problemen kan ik er niet echt van genieten maar ook vals klinkt ie al super kun je nagaan hoe die klinkt al ie perfect in tune is 8-)

Wat me ook opvalt is dat de hals supersmal is nog smaller dan mijn MMLuke :o al is de hals wel wat dikker maar hij speelt heerlijk :)

Je gaat nou toch niet de Luke verraden!? :lol: Gefeliciteerd trouwens!

Franc
10 april 2005, 14:22
Kun je een close-up maken van die trem an de achterkant??

Volgens mij moet je gewoon de veren wat aandraaien (en de snaren losser) tot ie strak op de body ligt.
Daarna kun je de veren naar believen strakker draaien, zodat de tremolo met wat meer kracht ingedrukt moet worden (is net wat je lekker vindt).

Hij moet gewoon plat op de body kunnen hoor.

Franc.

Ritch
10 april 2005, 14:23
Dat ding lijkt meer op een tafel dan een gitaar..

Of ligt dat nou aan mij?

Pue jaloezie hoor Toffe gozer! :stop:

Toffe gozer
10 april 2005, 15:04
@ RK- Risk

:-D die foto lijkt de gitaar inderdaad meer op een tafel dan op een gitaar , speciaal voor jou een paar betere foto's (nou ja beter ze zijn gemaakt met een webcam dus geen topkwaliteit )

http://www.mijnalbum.nl/Foto=EEHI3MKF
http://www.mijnalbum.nl/Foto=RB33FTO8
http://www.mijnalbum.nl/Foto=ZKI6JD8F

@ Steve Lukather
De Luke zal ik altijd nog blijven gebruiken want ondanks dat de er in de MM VH een betere (rock) sound zit , is de Luke veelzijdiger en speelt prettiger dankzij die heerlijke (v-vormige) hals

@Franc

Zoals je in mijn eerdere antwoord aan Rubenios kunt lezen heeft het geen zin om er meer veren in te zetten of de veren straker te zetten.
dat heeft op zich geen invloed op het feit dat de Floyd scheef zit .

Dit komt omdat het metalen plaatje onder de veren van de fine tuner al op de body ligt want de achterkant klapt al tegen de body aan als ik de
Floyd gebruik
De enigste oplossing is volgens mij het losser draaien van de inbusmoeren aan de voorkant van de Floyd

bert k
10 april 2005, 15:10
@Rubenios

Dat dacht ik eerst ook alleen de floyd ligt aan de achterkant al wel op de body(dan heb ik het over het metalen plaatje onder de veren van de fine tuners)zie foto

http://www.mijnalbum.nl/Foto=GYOCVURK



dus dat helpt helaas niet .

Het enigste wat ik kan bedenken is dat de inbusjes waar de floyd mee vast zit aan de voorkant maar naar boven moet draaien maar ik heb geen idee of dat zo hoort , maar in iedergeval bedankt voor je snelle reply
Rubenios
Ik denk ook dat de trem er scheef instaat. Dat moet je idd corrigeren door een van de studs omhoog te draaien.

Toffe gozer
10 april 2005, 15:19
@ bert k

Thanks , Anders zei dat inderdaad ook al , ik laat hem binnenkort afstellen door een vakman, ik ga er zelf niet mee aan de gang daar is de gitaar een beetje te duur voor :oops:

Franc
10 april 2005, 16:27
Toch moet dit iets heeel simpels zijn want die Floyd op de MM is ontworpen om plat op de body te liggen.... (ik geef niet snel op ;) )

Het enige dat ik kan bedenken is dat die studs echt veel te ver ingedraaid zitten zodat ze zo kort zijn dat die Floyd naar beneden wordt getrokken.
Het kan gewoon niet zo zijn dat die plaatjes onder de finetuners in de weg zitten, want nogmaals, dat ding is ontworpen om plat op de body te liggen...

Ik zou zoiets simpels echt zelf doen hoor, gewoon spanning van de snaren afhalen en met de juist inbus de studs omhoogdraaien.
Het is wel belangrijk de snaren helemaal los te draaien anders verziek je de messen op de Floyd tijden het draaien van de studs.
Verder is het een heel simpel klusje.
Ik zou de studs helemaal losdraaien en zien of die Floyd dan op zijn plek wil vallen, dan de studs zover aandraaiden dat de Floyd goed plat en vast zit.

Franc.

Toffe gozer
10 april 2005, 16:50
@ Franc

Het zijn inderdaad de studs die veel te ver na beneden zijn gedraaid ,ik ga zo snel mogelijk een nieuw setje snaren halen en zelf proberen om de Floyd weer recht te zetten d.m.v de studs iets losser te draaien

Ook zet ik er toch maar een extra veer bij in aangezien er bij mijn Peavey ook 3 inzitten en dat vind ik wel zo prettig :)

pol
10 april 2005, 17:20
tis niet zo moelijk om zelf te doen, kijk es op www.projectguitar.com

en aantal veren hangt af van snaardikte en stemming, ik heb er zelf 4 moeten steken om die floyd parallel met de body te houden

Ritch
10 april 2005, 18:08
@ Steve Lukather
De Luke zal ik altijd nog blijven gebruiken want ondanks dat de er in de MM VH een betere (rock) sound zit , is de Luke veelzijdiger en speelt prettiger dankzij die heerlijke (v-vormige) hals

Je zou de hals van de Luke in die van de van Halen kunnen zetten. (Of zeg ik nou iets heel doms?)

Maniaaaak!!
10 april 2005, 20:58
Mooie gitaar man!

ik ben jaloers...

Snaar'n Bennie
10 april 2005, 21:28
Echt waanzinnig supergave gitaren!!! Wil er ooit zelf ook nog één hebben!!! :)

ToTaL FaKe
10 april 2005, 21:34
mm van halens zijn idd vet ja :) Ik heb zelf een Peavey wolfgang, maar gebruik de floyd rose niet. Dus ik hoef voorlopig geen gitaren met floyd rose meer. Vind ik niet egt handig als je het niet gebruikt. maar de hals is egt heerlijk, en ook een dikke sustain van hier tot afganistan 8-)

Toffe gozer
10 april 2005, 22:20
@ Steve Lukather

Dat lijkt mij niet zo'n goed idee aangezien de hals van de Luke bij de hiel een stuk dunner is en dan krijg je op de MM VH een wel erg hoge actie, dat zal ook wel weer te verhelpen zijn maar ik doe het toch maar niet :)

@ Total Fake

Ik doe mijn Wolfgang trouwens ook weg een lekkere gitaar daar niet van, alleen ik wil niet zoveel gitaren meer hebben ,dus gaan de gitaren waar ik het minste op speel de deur uit

@ Pol

Ik heb een normale stemming en een setje 0.09 snaren erop dan lijkt mij 2 veren wel genoeg alleen op mijn andere gitaar zitten er 3 in en dat vind ik wel prettig dus dat wil ik ook bij mijn MM Van Halen doen . :)

@ Snaar 'n Bennie & Maniaaaak!!

Thanks :wink:

marc_o
11 april 2005, 10:48
Hee Toffe Gozer,

Gefeliciteerd met je aankoop. Ik heb er zelf al een jaar of 10 eentje (zie mijn webshots) en het is naar mijn mening 1 van de beste rockgitaren ooit. Een stuk transparanter dan een les Paul en een stuk dikker dan een Tele. Ik zal thuis eens kijken naar mijn Floyd, maar volgens mij zit die ook een klein beetje schuin.