PDA

View Full Version : Ruis door effecten



amon
10 april 2005, 11:28
Misschien een domme vraag, maar heb je je distortion aan en je speelt niet, dan hoor je de ruis van de distortion. Net als wanneer je je flanger aanzet en niet speelt, dan hoor je de straaljager....

Kan dit verholpen worden? Dat je dus geen ruis hoort als je je distortion/flanger/etc aan hebt en de snaren met je hand dempt?

Dirk_Hendrik
10 april 2005, 12:09
Ja, dat kan. Hoe beter hoe duurder.
Minder ruis komt neer op een analyse van de bronnen van die ruis. Dat blijken puur fysische parameters te zijn die afhankelijk zijn van de componenten in je distortion. De belangrijkste zijn thermishe ruis van de gebruikte weerstanden en ruis van de halfgeleiderovergangen in de gebruikte transistoren en opamps (de z.g.n. halfgeleiders dus) in het apparaat (sorry. t'is pure natuurkunde waar je naar vraagt :wink: ). De ruis van die weerstnden kun je verlagen door ze te vervangen door metaalfilmweerstanden die minder last hebben van thermische ruis. Voor de halfgeleiders kun je kiezen voor het vervangen door ruisarme types (die wat duurder zijn en dus niet door de fabrikant gebruikt worden). Tenslotte is ook je voeding een bron van ruis. Een gestabiliseerde voeding geeft je misschien minder brom maar voegt meer ruis toe aan de voedingsspanning. Simpel omdat die voeding ook weer ruisende halfgeleiders en weerstanden bevat.... Het stilste is dus het gebruik van een batterij.
Nadeel van het vervangen door "betere" componenten is dat deze ook weer invloed hebben op de klank van het apparaat.
Ik heb een jaar (ofzo) geleden Seymour Paul's Tubeking onder handen gehad met dit verzoek. Het apparaat is daar zeker stiller van geworden maar gevolg was dat de klank een stuk strakker was. Gelukkig was hij daar wel blij mee. M'n eigen tubeking heeft daarna dezelfde operatie ondergaan. NNiet vanwege de ruis maar vanwege de klankaanpassing.

Debaser
10 april 2005, 15:07
Je zou een noise gate kunnen overwegen.
Deze laten pas bij een bepaalde ( instelbare ) hoeveelheid input
je signaal door. Dus als je hem achteraan je signaal keten zet,
hoor je niets als je niets aanslaat.

Je zou op het forum kunnen zoeken.

amon
10 april 2005, 16:47
oh, nee, ik heb dr verder geen moeite bij, maar vroeg het me gewoon af of dat bij alle pedalen zo is, dus ook bij de diirderen en hoe dat zo komt, maar daasr heb ik al een mooi antwoord op gehad, thanks!