PDA

View Full Version : Gitarist met 1 hand, suggesties?



aaldrick
10 april 2005, 11:12
Dag medegitaristen!

Een kennis van mij heeft onlangs zijn vingers van zijn linkerhand verloren bij een ongeval. Ik zoek voor hem tips, suggesties en hulpmiddelen om toch het gitaar spelen weer op te kunnen pakken. Hij speelt akoestisch gitaar, hield veel van tokkelen en accoorden spelen. Bestaat er wellicht een soort band voor om je hand waaraan je een plectrum kan bevestigen???

Groet Aaldrick.

ijzerbroot1
10 april 2005, 11:30
Zo, da's mooi kloten zeg.......de nachtmerrie van iedere gitarist zou ik bijna zeggen. Maar gitaar spelen zal echt wel moeilijk worden ( zacht uitgedrukt) maar misschien zijn er een paar opties....

Slide spelen is dan het eerste wat me te binnen schiet eigenlijk. Of linkshandig gaan spelen maar ja, of dat gaat werken?

Veel sterkte gewenst in ieder geval :cry:

deedee
10 april 2005, 11:43
ik ken ook iemand die bast met een hand, hij heeft een speciaal plectrum aan z'n arm zonder hand.

Javaca
10 april 2005, 14:03
Linkshandig leren spelen op een rechtshandige gitaar. Plectrum kun je vaak goed met ducktape vastmaken aan je hand.

Harald
10 april 2005, 14:22
Als echt alle vingers eraf liggen wordt het inderdaad wel heel lastig. Of linkshandig gaan spelen met een soort plectrum haak hand... (of zou het lukken je plectrur tussen duim en hand te klemmen) of misschien een overstap op lap steel of pedal steel. Moet je wel van country houden. Maar kan me voorstellen dat dat met een duim en de rest van je hand zou moeten kunnen. Moet je misschien wel een aangepaste slide hebben. Maar dat is echt zwaar klote voor je vriend... :-(

aaldrick
10 april 2005, 14:54
Alvast voor jullie snelle reacties!!! Ik denk ook dat een plectrum op een of andere manier vastmaken aan de hand een goede optie is. Die vriend van mij is tweehandig gitarist dus verwisselen van hand is een optie, dan alleen nog een andere gitaar, maar dat is niet het grootste probleem.
Ik hoor graag meer van jullie,
Aaldrick.

Jeroenvanhulsteijn
11 april 2005, 09:36
Dat is zwaar ongelukkig voor deze vriend van je! Mijn medeleven heeftie!

Hij is alleen de vingers kwijt? Of ook een deel van de hand? Want als hij alleen de vingers kwijt is kun je misschien een nephand maken van een handschoen.

Of je zou door een orthopeet een kunsthand laten kunnen aanmeten.

groovyB3
11 april 2005, 17:15

Luca P
11 april 2005, 19:04
Er zijn zelfs gitaristen zonder armen.
Die leggen hun gitaar plat op de grond en spelen met een slide en plectrum met de tenen.

http://www.tonymelendez.com/BookCover5.jpg

Over talent gesproken!

groovyB3
11 april 2005, 19:16
Aaldrick,

Een goeie vriend van mij had ook maar 1 hand, maar hij speelde beter dan menig ander bassist. Hij mistte z'n hele hand en had om z'n pols gewoon een band waar een 'knobbeltje' aan zat. Daar sloeg ie mee aan.

Een plectrum aan z'n hand bevestigen zal moeilijker te spelen zijn dan een 'knobbeltje'. Als de plectrum vast zit aan een prothese zit ie ook echt moer en moervast. Als je gewoon met je vingers speelt heeft je plectrum nog wat speling en dat is niet na te bootsen met een prothese. Het enige wat er in de buurt komt is dus een kleine uitstulping op een prothese. Hiermee hoef je minder accuraat aan te slaan en is het ook makkelijker om opnieuw te leren spelen.

Succes!

1959SLP
11 april 2005, 20:27
of ga luchtgitaarspelen. Het schijnt dat daar tegenwoordig ook al wedstrijden voor zijn.

Fumi SG
11 april 2005, 20:44
of ga luchtgitaarspelen. Het schijnt dat daar tegenwoordig ook al wedstrijden voor zijn.

daar zijn zeker al wedstrijden voor, maar dat is voor weer een heeeeel ander soort mensen!! :razz:

Ik denk niet dat de kennis van Aaldrick hiermee genoegen zal nemen..... :wink:

Toffe gozer
11 april 2005, 22:49
Er zijn zelfs gitaristen zonder armen.
Die leggen hun gitaar plat op de grond en spelen met een slide en plectrum met de tenen.

http://www.tonymelendez.com/BookCover5.jpg

Over talent gesproken!

Zo dat is knap, ik erg veel bewondering voor mensen die dingen bereiken waarvan iedereen denkt dat het onmogelijk is.
Die man moet een ongeloofelijke doorzettingsvermogen hebben.

scholier
12 april 2005, 19:17
dan alleen nog een andere gitaar, maar dat is niet het grootste probleem.

Hij kan altijd nog zijn gitaar omkeren, jimi henrdix style :-D (teminste als zijn gitaar niet een of andere maffe vorm heeft)
maar wel kut voor je vriend, ik hoop voor hem dat hij snel weer gitaar kan spelen.

Butcher
2 mei 2005, 07:48
Ik heb een keer een bluegrass band gezien met "the one-handed banjo player". Een banjo staat in open G, of open D, en je kunt dus met een barré majeur accoorden pakken. Misschien is het een optie om open stemmingen te gebruiken. Voor inspiratie, zoek eens naar Michael Hedges, Alex De Grassi, Leo Kottke, Keller Williams, of zelfs Jimmy Page's acoustisch materiaal.

vulvasonic
3 mei 2005, 17:20
Ik heb wel es iemand ontmoet die ook een hand verloren had. Hij heeft daarna de tappingtechniek leren beheersen. Die gozer was echt heel goed.
In het geval van jouw vriend zou hij dan wel andersom moeten leren spelen. Bovendien is niet iedere gitaar bijzonder geschikt om op te tappen.

Wens hem sterkte.

ieme
9 mei 2005, 18:16
kun je niet een gitaar als het E akkoord stemmen als je alle snaren aanslaat? en dan een slide aan zn linker hand en dan spelen als ben harper

http://www.projectphotography.com/museum-show/media-images/images/ben-harper.jpg

ieme
9 mei 2005, 18:20
ben harper speelt op een Weissenborn, een holle en fretloze hawaïan slide guitar...

http://www.frets.com/FRETSPages/Museum/Guitar/Weissenborn/1Weissenborn/WeissenbornViews/weissenborn06.jpg

Fumi SG
9 mei 2005, 19:34
dan heb je toch nog steeds twee handen nodig :roll:

john.3001
10 mei 2005, 15:50
Er zijn zelfs gitaristen zonder armen.
Die leggen hun gitaar plat op de grond en spelen met een slide en plectrum met de tenen.

http://www.tonymelendez.com/BookCover5.jpg

Over talent gesproken!

Zo dat is knap, ik erg veel bewondering voor mensen die dingen bereiken waarvan iedereen denkt dat het onmogelijk is.
Die man moet een ongeloofelijke doorzettingsvermogen hebben.

Dat is nog niks, bij ons in de buurt woont een meisje die kan typen en origamieen met haar voeten... no kidding

ieme
12 mei 2005, 09:57
dan heb je toch nog steeds twee handen nodig :roll:
ja maar op zn linker hand kun je wel een slide monteren!

frekie
31 mei 2005, 23:16
Django Reinhard verbrandde ooit zijn linkerhand, hij kon daarna alleen nog maar zijn wijs-en middelvinger gebruiken. Hij begon in het ziekenhuis alweer te oefenen en ontwikkelde met die 2 vingers zijn unieke stijl. Ik heb laatst een documentaire op TV gezien, sommige Django adepten tapen hun linker pink en ringvinger aan elkaar tijdens het spelen zodat ze die niet kunnen gebruiken :-D