PDA

View Full Version : Een strat verhaaltje...



Jax
10 april 2005, 10:56
Testez

Jax
10 april 2005, 10:58
Ok, dit is het verhaal:

Al langere tijd heb ik een strat gewild en uiteindelijk (al iets van 3 maanden geleden) heb ik dan ook na lang sparen een tweedehands Fender mex strat gekocht. De reden dat ik een stratocaster wilde was vooral de manier waarop het bij strat-gebruikers leek alsof de strat zeg maar een natuurlijke manier was om ideeën en gevoelens te uiten. Het is een beetje moeilijk uit te leggen.... Kijk, bij les paul-spelers (niks persoonlijks) om maar wat te noemen mis ik zeg maar de rauwe gevoelens. Het gevoel wordt dmv van een gitaar geuit, terwijl het bij een strat soms wel lijkt alsof de gevoelens in één keer geuit worden, waarbij de gitaar een minimale rol speelt. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is... :oops: Zelf speel ik dus voormelijk op een epiphone sg, en hoewel het een erg goede gitaar is, mis ik zeg maar de natuurlijkheid, en dat wilde ik dus graag hebben in een gitaar voor erbij.

Nou had ik dus een Fender mex strat gekocht, maar miste ik ook bij deze gitaar geheel die natuurlijkheid van het spelen. De gitaar leek zeg maar heel ver van mij af te staan (ik weet het dit klinkt heel zweverig, maar ik doe mijn best om het zo duidelijk mogelijk uit te leggen). Na niet zo'n hele lange tijd kwam ik er dus achter dat de gitaar mij niet beviel, niks voelde echt natuurlijk aan, etc. Een strat bleek dus niet de gitaar te zijn voor mij.

Grappig genoeg kwam ongeveer een maandje geleden een oude Japanse strat kopie voor een heel leuk prijsje in mijn handen. Het was een merkloze gitaar, zelfs op de hardware stond geen merk, dus het zal wel niet van een erg bekend merk geweest zijn. Gek genoeg had deze gitaar wel wat ik zocht! De natuurlijkheid van de gitaar was er, in tegenstelling tot de Fender, wél! Natuurlijk was de gitaar kwalitatief wel minder, wat vooral te horen was in de pick-ups. Deze waren heel fuzzerig, maar dat beviel me juist. Het was gewoon autenthiek, zeg maar natuurlijk! Ook de hals was misschien wel van mindere kwaliteit, maar spelen voelde gewoon echt aan. Jammergenoeg was de gitaar toen ik hem kocht al in slechte staat, en is dat nu zo erg geworden, dat hij zo goed als onbespeelbaar geworden is. Ik zoek dus een vervanger...

Maar ik heb dus nu echt totaal geen idee wat ik zou moeten zoeken. Nieuw? Tweedehands? Duur? Goedkoop? Richwood? :D

Meer in de richting van law-suit strats, fernandes, tokai, oude squier?
Of toch nieuw, richwood, vintage, etc?
Of misschien toch een Fender, en had ik gewoon een rotte appel te pakken?

Wie kan mij, na het lezen van mij verhaal, raad geven?

Bedankt,
Jax

Nocki
10 april 2005, 11:04
ik vind zelf dat geluidje van sommige strats zo heerlijk. maaar als ik ermee in mn handen staat met zo'n ding wordt ik gelijk een beetje misselijk. ik kan echt niks met een strat... dus ik hou het bij mn eigen gibson.... ik heb al zo veel stratjes geprobeerd maar nog nooit een leuke gehad... mischien dat een ibanezje nog het meest in je vingers past...

NOcki

AutoStatic
10 april 2005, 11:51
Je gitaar naar een gitaar-repareer-mannetje brengen?
Wat is precies mis met je huidige gitaar?

Jax
10 april 2005, 12:00
Je gitaar naar een gitaar-repareer-mannetje brengen?
Wat is precies mis met je huidige gitaar?

Het is gewoon een heel oud instrument, waarbij alles zo langzamerhand uit elkaar valt. Een element werkt niet meer, het geluid van de andere elementen valt om de zoveel tijd uit, daarnaast is alles wel erg gammel, is de verbinding hals body niet goed meer. Het is volgens mij echt tijd voor een nieuwe gitaar.

Quink
10 april 2005, 12:05
Tsja, uit je verhaal lijkt mij één ding heel duidelijk: een gitaar is voor jou heel persoonlijk. Het ding moet je op een of andere manier aanspreken, en niet noodzakelijkerwijs op de geijkte gronden zoals perfecte afwerking, "het" Strat geluid, de laatste hype op elementen gebied etc. etc.. Het lijkt me dan ook niet dat anderen je echt advies kunnen geven. Uitproberen en nog eens uitproberen lijkt mij, totdat je weer tegen iets aanloopt wat "het" voor je is.

Mr.Bluesbreaker
10 april 2005, 17:59
Wat je ook kunt doen, is een goede, niet al te sure, basis-strat kopen.
Gewoon losse body en een lekkere neck. Zorg dat je eerst weet wat je lekker vind spelen, bv jumbo frets, uitgeholde toets of niet. Dikke neck, ronde neck, gladde neck etc. Zo kun je een strat helemaal persoonlijk maken.
Dit heb ik met mijn japanse Strat gedaan: jumbo frets, afgevlakt bij de hogere regionen. Beetje meer Les Paul speelgevoel. Toets uitgehold op de 12e tot de 15e positie. Twee texas special elementen erin, brug zo gelaten. Ook is de combinatie amp-gitaar van levensbelang! Met mijn TSL60 klinkt ie levenloos zonder zijn eigen "ding". Prik ik hem op mijn open back Bedrock combo in, is het echt gemaakt voor mekaar!
Succes met je zoektocht naar de ultieme strat. Modificaties kun je heel makkelijk er op doen, als er een niet he-le-maal voldoet maar verder wel de toon heeft, kun je het ook aanpassen tot het goed is.

AutoStatic
10 april 2005, 18:47
Het is gewoon een heel oud instrument, waarbij alles zo langzamerhand uit elkaar valt. Een element werkt niet meer, het geluid van de andere elementen valt om de zoveel tijd uit, daarnaast is alles wel erg gammel, is de verbinding hals body niet goed meer. Het is volgens mij echt tijd voor een nieuwe gitaar.

Lijken me dingen die prima gerepareerd kunnen worden! Hoe gammel is de verbinding hals/body? Zijn de schroefgaten een beetje lam?

wietse
10 april 2005, 18:50
toch niet zo'n groot probleem?
zo te horen is je elementen keuze schakelaar niet fris meer en mischien zijn de potmeters ook versleten als je zelf solderen kan is dit een kwestie van een paar tientjes.
echt defecte elementen komt maar zelden voor.
wat is er precies mis met de hals/body verbinding?
de schroeven willen bij die oude gitaren wel eens loslopen en door het krimpen van het hout (uitdrogen) krijg je wel eens ruimte op die verbinding, kwestie van de boel weer aandraaien.
schrijf een gitaar niet te snel af, zolang de body niet in stukken ligt en de hals niet krom of gebroken is kan een gitaar zelfs oude cheapo's erg oud worden.

Jax
10 april 2005, 19:46
De verbinding tussen de hals en de body lijkt erg losjes, zeg maar hij kraakt en verschuift af en toe een beetje. Ik weet niet zeker of het niet werkende elemente veroorzaakt wordt door een loszittend draadje of het element zelf. Zelf ben ik niet zo'n soldeerder, maar met de hulp van mijn broer moet het wel lukken. Ik ga kijken of dat nog iets wordt!

wietse
10 april 2005, 19:51
loszittend draadje kan maar omdat ook de andere elementen wel eens uitvallen ga ik toch voor de element schakelaar.
veel succes met de reperatie ,blij dat je je niet blind staart op een merk maar gewoon dat pakt wat goed aanvoelt, veel mensen vergeten dat namelijk die kijken alleen maar naar het merk.

frekie
10 april 2005, 22:38
Goed verhaal over de relasie :-D tussen Mens en Gitaar. Een strat kan idd lekker snel en direct reageren op je gevoelens maar daar moet je wel hard voor werken 8-)
Ik heb ook eerder een Fender Mex strat gehad, daar zat ook niet veel resonantie in, kan exemplarisch zijn, ze hoeven niet allemaal slecht te zijn.
Als er 1 gitaar is waaran je kan, wat zeg ik, MOET :-D sleutelen is het de stratocaster. De ultieme "kit guitar". Breng je gitaar eens naar een gitaarbouwer of iemand anders die er verstand van heeft. Als de frets helemaal afgesleten zijn en de hals/body verbinding echt niet meer te reparareren is dan is het einde verhaal. Zo niet, waarom niet opknappen. Er is veel aanbod aan strat elementen , switches en pots kan je zo bestellen. Solderen is niet moeilijk, er is heel veel info online over de strat.
Ik heb mijn bescheiden RICHWOOD vintage strat opgeleukt met GFS elementen en betere switch, pot en mechanieken, is heel leuk geworden al zeg ik het zelf. Het geinige van zo'n goedkoop gitaartje is natuurlijk dat je bijv. gewoon een stukje schuurpapier pakt om de achterkant vd hals wat op te schuren voor een wat mattere feel. Doe je niet zo gauw met een custom shop strat van 3000 euri.

Mitch
10 april 2005, 22:56
Ik kan me wel iets voorstellen bij je verhaal, 'gevoel' voor een instrument hebben is voor sommige muzikanten érg belangrijk.
Als ik je verhaal zo lees krijg ik wel het idee dat het verschil 'm voornamelijk zat in het langdurig bespeeld zijn van de merkloze Strat wat je het juiste gevoel gaf.
Als we dan toch zweverig zijn, kan ik ook wel even op mijn filosofische praatstoel gaan zitten: in een aantal spirituele stromingen wordt er van uitgegaan dat voorwerpen 'bezield' kunnen worden, ze dus in feite een stukje gevoel/ziel meekrijgen van degene die er veel mee om is gegaan of het veel heeft gebruikt. Vanuit dat oogpunt is het niet zo raar dat sommige mensen alleen maar oude, gebruikte gitaren willen. Tuurlijk, sommige voor de hype, maar ik ken meerdere mensen die gewoon niets met nieuwe instrumenten hebben.
Ik heb zelf wel eens gitaar gehad waarvan de eerste eigenaar een computer-nerd was die 'm on-line besteld had. Was een fijne, mooie gitaar, maar ik heb er nooit echt wat bij gevoeld :)
Mijn custom gitaar beviel al snel, maar het duurde toch zeker een maand of twee voor ik er echt een band mee had.

Zo maar even wat losse voorbeelden om 't te illustreren hoor, maar naar mijn idee moet je gewoon de tweedehands markt op óf kijken of je oude beestje niet te repareren valt.

pietvanbuiten
11 april 2005, 00:14
tja...de feel die je met een gitaar hebt, of nog moet krijgen is inderdaad van heel veel factoren afhankelijk.
Het kan de vorm van de body zijn, denk maar aan de contourbody van bv. een strat, of de balans, ook de dikte van de hals en de radius van de toets kunnen soms een reden zijn of iets direkt lekker aanvoelt of juist niet, maar ook dat gaat niet voor iedereen op!!!
soms zit het gewoon tussen de oren, net als bv. het idee dat je amp met dezelfde afregeling de ene avond lekker klinkt en een avondje of 2 later niet.
ik heb een 70ies strat met een vrij dikke hals waar ik al jaren op speel, maar ik had een backup gitaar nodig.
dat is een eind 80er geworden met een heel anders aanvoelende hals, en nu is m'n oude gitaar ineens backupgitaar geworden, zo goed bevalt m'n nieuwe strat, mede door een Kent Armstrong pickup in de brugpositie.
maar op een les paul voel ik me ook wel thuis, wel wat zwaar, maar zo zie je dat je overal aan kunt wennen, maar dat kost misschien wat meer tijd dan je denkt, hebt of wilt besteden aan je nieuwe gitaar
dat is tenminste mijn beleving en misschien herken je het gevoel, en kun je er iets mee....

met groet piet :wink: :wink: :wink:

Jax
11 april 2005, 07:16
Bedankt voor alle reacties! Ik ga dus idd kijken of mijn oude gitaar te repareren valt, en anders wordt het waarschijnlijk 2dehands.

guvnor
11 april 2005, 08:35
De feel van je gitaar... Zoiets heb ik met m'n ouwe Squier Bullet. Het ding ziet er niet uit, is echt een lijkt-een-strat-maar-is-het-niet-gitaar. Maar als ie om m'n nek hangt voel ik me meer één met de gitaar dan met elke andere die ik ooit gehad heb.

Heb ondertussen ook een leuke Japanese Squier Strat die veel beter klinkt maar waar ik meer moeite moet doen om lekker te spelen. Ook m'n dikke Aria jazzkast speelt heerlijk maar kan niet tippen aan die lelijke ouwe Bullet.

Voor de Bullet heb ik nu een heel verlanglijstje met upgrades. Als het kreng zo lekker speelt, dan knap ik hem toch maar op. Dikke kans dat het straks mijn #1 wordt.

guvnor
11 april 2005, 08:36
De feel van je gitaar... Zoiets heb ik met m'n ouwe Squier Bullet. Het ding ziet er niet uit, is echt een lijkt-een-strat-maar-is-het-niet-gitaar. Maar als ie om m'n nek hangt voel ik me meer één met de gitaar dan met elke andere die ik ooit gehad heb.

Heb ondertussen ook een leuke Japanese Squier Strat die veel beter klinkt maar waar ik meer moeite moet doen om lekker te spelen. Ook m'n dikke Aria jazzkast speelt heerlijk maar kan niet tippen aan die lelijke ouwe Bullet.

Voor de Bullet heb ik nu een heel verlanglijstje met upgrades. Als het kreng zo lekker speelt, dan knap ik hem toch maar op. Dikke kans dat het straks mijn #1 wordt.

guvnor
11 april 2005, 08:36
De feel van je gitaar... Zoiets heb ik met m'n ouwe Squier Bullet. Het ding ziet er niet uit, is echt een lijkt-een-strat-maar-is-het-niet-gitaar. Maar als ie om m'n nek hangt voel ik me meer één met de gitaar dan met elke andere die ik ooit gehad heb.

Heb ondertussen ook een leuke Japanese Squier Strat die veel beter klinkt maar waar ik meer moeite moet doen om lekker te spelen. Ook m'n dikke Aria jazzkast speelt heerlijk maar kan niet tippen aan die lelijke ouwe Bullet.

Voor de Bullet heb ik nu een heel verlanglijstje met upgrades. Als het kreng zo lekker speelt, dan knap ik hem toch maar op. Dikke kans dat het straks mijn #1 wordt.

guvnor
11 april 2005, 08:37
De feel van je gitaar... Zoiets heb ik met m'n ouwe Squier Bullet. Het ding ziet er niet uit, is echt een lijkt-een-strat-maar-is-het-niet-gitaar. Maar als ie om m'n nek hangt voel ik me meer één met de gitaar dan met elke andere die ik ooit gehad heb.

Heb ondertussen ook een leuke Japanese Squier Strat die veel beter klinkt maar waar ik meer moeite moet doen om lekker te spelen. Ook m'n dikke Aria jazzkast speelt heerlijk maar kan niet tippen aan die lelijke ouwe Bullet.

Voor de Bullet heb ik nu een heel verlanglijstje met upgrades. Als het kreng zo lekker speelt, dan knap ik hem toch maar op. Dikke kans dat het straks mijn #1 wordt.

guvnor
11 april 2005, 08:38
De feel van je gitaar... Zoiets heb ik met m'n ouwe Squier Bullet. Het ding ziet er niet uit, is echt een lijkt-een-strat-maar-is-het-niet-gitaar. Maar als ie om m'n nek hangt voel ik me meer één met de gitaar dan met elke andere die ik ooit gehad heb.

Heb ondertussen ook een leuke Japanese Squier Strat die veel beter klinkt maar waar ik meer moeite moet doen om lekker te spelen. Ook m'n dikke Aria jazzkast speelt heerlijk maar kan niet tippen aan die lelijke ouwe Bullet.

Voor de Bullet heb ik nu een heel verlanglijstje met upgrades. Als het kreng zo lekker speelt, dan knap ik hem toch maar op. Dikke kans dat het straks mijn #1 wordt.

guvnor
11 april 2005, 08:39
De feel van je gitaar... Zoiets heb ik met m'n ouwe Squier Bullet. Het ding ziet er niet uit, is echt een lijkt-een-strat-maar-is-het-niet-gitaar. Maar als ie om m'n nek hangt voel ik me meer één met de gitaar dan met elke andere die ik ooit gehad heb.

Heb ondertussen ook een leuke Japanese Squier Strat die veel beter klinkt maar waar ik meer moeite moet doen om lekker te spelen. Ook m'n dikke Aria jazzkast speelt heerlijk maar kan niet tippen aan die lelijke ouwe Bullet.

Voor de Bullet heb ik nu een heel verlanglijstje met upgrades. Als het kreng zo lekker speelt, dan knap ik hem toch maar op. Dikke kans dat het straks mijn #1 wordt.

guvnor
11 april 2005, 08:47
zoveelste vijfdubbelpost

guvnor
11 april 2005, 08:47
De feel van je gitaar... Zoiets heb ik met m'n ouwe Squier Bullet. Het ding ziet er niet uit, is echt een lijkt-een-strat-maar-is-het-niet-gitaar. Maar als ie om m'n nek hangt voel ik me meer één met de gitaar dan met elke andere die ik ooit gehad heb.

Heb ondertussen ook een leuke Japanese Squier Strat die veel beter klinkt maar waar ik meer moeite moet doen om lekker te spelen. Ook m'n dikke Aria jazzkast speelt heerlijk maar kan niet tippen aan die lelijke ouwe Bullet.

Voor de Bullet heb ik nu een heel verlanglijstje met upgrades. Als het kreng zo lekker speelt, dan knap ik hem toch maar op. Dikke kans dat het straks mijn #1 wordt.

Wormaap
11 april 2005, 12:04
Niet echt ontopic ofzo, maar ik vind het wel leuk om te lezen dat voor jou een Strat de ultieme gitaar is om gevoelens mee uit te drukken, en voor mij m'n 2002 Epiphone LP juist mijn 'kameraad in moeilijke tijden' is, om het zo maar te zeggen. Vandaar ook dat er deze week Gibson elementjes ingaan :-D Voor mij speelt niet zo direct als'n LP met'n gruwelijk lage afstelling.

Wormaap
11 april 2005, 12:10
Niet echt ontopic ofzo, maar ik vind het wel leuk om te lezen dat voor jou een Strat de ultieme gitaar is om gevoelens mee uit te drukken, en voor mij m'n 2002 Epiphone LP juist mijn 'kameraad in moeilijke tijden' is, om het zo maar te zeggen. Vandaar ook dat er deze week Gibson elementjes ingaan :-D Voor mij speelt niet zo direct als'n LP met'n gruwelijk lage afstelling.

butters
11 april 2005, 12:54
begint hier sterk op een gitaarforum voor alzheimer patienten te lijken met al die dubbele posts :D

begint hier sterk op een gitaarforum voor alzheimer patienten te lijken met al die dubbele posts :D

guvnor
11 april 2005, 16:15
euh...had ik jullie al verteld over mijn Bullet?

Jax
11 april 2005, 19:42
Daar vraag je me wat.... :wink:

Rw
11 april 2005, 20:29
zoek een goedkope tokai....

Bluesbreaker
11 april 2005, 20:36
zoek een goedkope tokai....

...want?

pietvanbuiten
11 april 2005, 20:51
laten we het dan maar houden op alzheimer-light......... :razz: :razz:
groet, piet www.barricadetop100.nl

pietvanbuiten
11 april 2005, 20:59
laten we het houden op alzheimer-light dan, piet
www.barricadetop100.nl

pietvanbuiten
11 april 2005, 21:05
die meer dan dubbele berichten?......gewoon alzheimer-light,
piet www.barricadetop100.nl

pietvanbuiten
11 april 2005, 21:05
die meer dan dubbele berichten?......gewoon alzheimer-light,
piet www.barricadetop100.nl

wietse
11 april 2005, 22:35
zoek een goedkope tokai....
droom maar lekker verder .

Jax
12 april 2005, 07:24
zoek een goedkope tokai....
droom maar lekker verder .

Ik wou net zeggen, die gaan toch nooit voor onder de 400/500?

Casey
12 april 2005, 07:52
zoek een goedkope tokai....

Of een gratis PRS :-D

Fumi SG
12 april 2005, 16:14
zoek een goedkope tokai....

Of een gratis PRS :-D

.... en als dan nog ff kan een leuke Gibson for free :wink: 8-)

LuukieRayVaughan
12 april 2005, 18:05
Mijn leraar heeft een tokai, ik weet wel dat zijn elementen duurder waren dan zijn gitaar (nieuwe heeft ie erop gezet)

Rw
13 april 2005, 15:40
zijn niet duur en erg goed.

bij de feedback in Utrecht een voor onder de 300

Rw
13 april 2005, 15:40
zijn niet duur en erg goed.

bij de feedback in Utrecht een voor onder de 300