PDA

View Full Version : Buizen-pedalen



Mitch
31 juli 2002, 23:11
Ik speel over een Marshall AVT50, die voor mij aardig de gulden middenweg vormt: niet te hard voor thuis, niet te zwaar om mee te nemen, hard zat voor oefenruimte en optreden en betrouwbaar zat.
Het clean vind ik vrij goed; in ieder geval véél beter dan van de oudere valvestates.
De scheur zou echter beter kunnen. Ik heb alleen geen trek in een buizenversterker vanwege bovenstaande argumenten, dus ik vroeg mij af of jullie ervaring hebben met een buizen-pedaal à la Pedaltone, TK999 etc.
voor de broodnodige crunch en scheur.

Ja, ik lees ook Harmony Central, maar ik wil graag jullie mening !

guvnor
1 augustus 2002, 10:15
Ik gebruik zelf de Tubeman van H&K. Niet de nieuwe, maar de oude met een draaischakelaar voor de standen Jazz, Funk, Blues en Rock. Dit scheurt pas echt. Op Harmony Central wordt ie "the best kept secret" genoemd en daar ben ik het mee eens. Hij wordt niet zo vaak gebruikt en dat vindt ik vreemd. Er zit een verdomd goed geluid in en is zeer betrouwbaar. Na 8 jaar gebruik ben ik nu wel toe aan een nieuwe potmeter voor de "bass" maar verder heeft ie me nooit in de steek gelaten.

pimmetje
1 augustus 2002, 11:03
Als ik 't goed heb, zit er bij die AVT's en Valvestates alleen een buisje in de voorversterker. Als je dan dus een voorversterker koopt zoals de pedaltone, dan vervang je waarschijnlijk de voorversterker van je AVT. Je gebruikt dan dus een solid state eindtrap om een (niet goedkope) buizenvoortrap te versterken. Dat lijkt me zonde.

Buizenbakken hoeven overigens niet zo overdreven zwaar te zijn hoor. Ze zijn uiteraard iets zwaarder dan hun transistor-broertjes, maar je hebt geen 100W buizenbak nodig om een 100W solid state te vervangen.

Vergelijk voor de gein 'ns een 20W buizenbakkie met die AVT die je nu hebt. Die 20-watter blaast je AVT er waarschijnlijk nog uit en zal je echt je rug niet kosten bij het sjouwen.

SchaapOpJeHoofd
1 augustus 2002, 14:42
Je gebruikt dan dus een solid state eindtrap om een (niet goedkope) buizenvoortrap te versterken. Dat lijkt me zonde.

Als je buizenvoortrap (je pedaal dus) een goed geluid geeft zou ik het niet zonde noemen om deze dan door een transistor eindversterker te halen. Deze zal echt niet het warme buizen geluid weghalen ofzo, maar versterkt het gewoon heel steriel, zonder vervorming of kleuring van het geluid, zoals een buizen eindversterker dat zou doen. Pas als je de versterker zo hard zet dat de eindtrap gaat oversturen krijg je weer het harde transistor geluid.
Als de eindtrap van slechte kwaliteit is kan het natuurlijk wel je geluid beinvloeden maar ik denk dat je daar met jouw versterker geen last van zult hebben. En inderdaad, een 100% buizen versterker is nog altijd aan te raden.

Mitch
1 augustus 2002, 17:01
Alvast bedankt voor de reacties.
Zeg Pim, ik vervang toch de AVT-preamp pas als ik een buizenpedaal in de loop zet ? Ik zou deze juist liever gewoon tussen de gitaar en de versterker schakelen, zodat deze met bijv. gain minimaal het clean kan kleuren of licht vervormen en met gain hoog dienst kan doen als extra (betere) scheur.
Of redeneer ik nu verkeerd ?

Die eindtrap van de AVT valt geloof ik wel mee Schaap, want hij komt tijdens oefenen met de band beter uit de verf dan op licht huiskamer-niveau !

Kleine buizenbak...ik weet het niet...is 20W buis niet meer huiskamerniveau ?

FragDaddy
1 augustus 2002, 18:45
Kleine buizenbak...ik weet het niet...is 20W buis niet meer huiskamerniveau ?


nee niet echt. een 20W buizenversterker gaat hard genoeg om behoorlijke gehoorbeschadiging te krijgen. ik durf zelfs te zeggen dat je het verschil in volume tussen een 20Watt en een 50Watt buizenversterker niet kunt waarnemen. een 50Watt gaat namelijk maar een heel klein beetje harder, wil je 2x zo hard als een 20Watt versterker, moet je 10x zo veel vermogen hebben (dus 200 watt)

zeker als je een 50watt transistor versterker gewend bent zal je nog wel eens verbaasd kunnen zijn over een 20watt buizenversterker (hij zou best wel eens harder kunnen gaan.)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: FragDaddy op 2002-08-01 18:47 ]</font>