PDA

View Full Version : Akkoorden klinken slecht



BJA
9 april 2005, 15:54
Hello,

als ik akkoorden speel met de distortion op, zoals G, E, D, Em, Am, enzoverder, dan klinkt dat voor geen meter terwijl het op mijn elektrische (clean) wel heel goed klinkt en op mijn akoestische ook.

Nu vraag ik me als newbie af waar dit aan kon liggen.
De amp is een valvestate 8080 en het geluid is 'denk ik' goed afgesteld want powerchords komen er heel goed klinkend door.

Kan het zijn dat dit aan mijn gitaar ligt? Het is wel een b-merk dus waarschijnlijk de oorzaak, een squier fat strat (dus enkel enkel dubbel element). Hoe meer ik er achter zoek hoe zekerder ik ben dat het hieraan moet liggen. Of kan je zulke gewone akkoorden beter niet met distortion spelen en altijd opteren voor powerchords als je oude rock, punk speelt?

Alvast bedankt voor de tips!

Roque
9 april 2005, 16:22
Als je ze een beetje dempt klinken ze wel, en niet teveel distortion.
Bij oude rock nummers gebruiken ze ook veel open akkoorden.
Tis ook een kwestie van oefenen om ze te laten klinken :wink:

sneez0r
9 april 2005, 16:40
Het ligt ook aan de aard van distortion en akkoorden. Bij het spelen van akkoorden (niet powerchords) gebruik je een heel uitgebreid spectrum aan tonen.
Bekijk het spectrum eens van het toonbeeld van een drieklank (op een viool): http://library.thinkquest.org/27178/en/section/6/3.html
En dan te bedenken dat je bij een barré-akkoord zes noten speelt.
Met distortion vervuil je dat toonbeeld iets. Bij een powerchord of enkele noot is dat minder goed merkbaar, maar bij 'volle' akkoorden des te meer. Verschillen van een paar Hertz zijn hoorbaar als vals.

Fvddungen
10 april 2005, 16:48
Of vooral met je eq gaan klooien. Als je laag, midden en hoog voluit laat staan klinkt het als een dikke brei, wat dus voor geen ene meter klinkt. Zet bv je laag op de helft en draai je midden helemaal uit en probeer het dan nog eens.

vinni
11 april 2005, 16:21
Als ik met veel distortion speel is dat in 90% van de gevallen alleen riffjes, soli en powerchords. Daarnaast speel ik op een gitaar die ik ertreem zuiver kan stemmen en intoneren. Dat scheelt ook een hoop.

Vroeger ergerde ik me dood aan het spelen van akkoorden met veel gain.
De harmonischen beinvloeden elkaar heel veel en als je gitaar dan niet zuiver is. Let wel....een gitaar kan nooit helemaal zuiver zijn.

vinni

taylor
12 april 2005, 10:26
al heb je een gitaar die 100 % zuiver is dat maakt niks uit als je te veel gain gebruikt en je speelt bv een vierklank dat klinkt gewoon als een brei van noten dus helemaal nergens na........

ik zelf gebruik gain(dus niet zo veel) op een manier dat ook uigebreide akkoorden nog klinken ,al draai ik het volume meestal op de gitaar iets terug.