PDA

View Full Version : lengte scale



silent g
9 april 2005, 12:04
ik wil een 5 snarige bas bouwen, maar nu heb ik gehoord en zelf gemerkt dat bij veel 34" bassen de b-snaar een beetje slapjes was, maar stel ik maak gewoon een 34" hals maar doe dan alleen de Bsnaar bij de brug door de body, zou dat dan helpen ?
of kan ik toch gewoon beter een 35" bass maken ?

RUIS
9 april 2005, 12:13
Snaar door body heeft geen invloed op de snaarspanning, scale wel, hoe langer hoe strakker. Je kunt ook een "omgekeerde" kop gebruiken (stemschroeven aan de onderkant) dan wordt het stukje B-snaar tussen topkam en stemschroef het langst en daarmee maak je ook de spanning groter.

silent g
9 april 2005, 12:41
omgekeerd ? hoe moet ik me dit voorstellen, snap niet goed wat je bedoelt, sorry,
bedoel je dat de stemmechanieken aan de voorkant(de snaarkant) van bas zitten, dus dat de snaar door de kop heen gaat ofzo, of bedoel je dat de mechaniek van de b zover mogelijk boven aan de kop moet zitten ?

RUIS
9 april 2005, 15:39
Ik bedoel dus een kop zoals je krijgt als je een linkshandige gitaar opsekop houdt. Dat trucje dat ene Jimi H. ook toepaste(andersom). Dan zit de stemschroef van je laagste snaar het verst van de topkam.
Dit werkt alleen bij Fender-achtige koppen natuurlijk. Met je stemschroeven in een 2+3 opstelling gaat het niet.

Mattia
9 april 2005, 17:51
Is dat wel zo, vraag ik me af? Ik dacht 'gewoon' dat een snaar van een bepaalde dikte die tussen twee punten vastzit (nut and bridge) een bepaalde tension nodig heeft om een bepaalde frequentie te bereiken.

butters
10 april 2005, 01:39
de snaar zit toch niet vast aan de nut ze steunt er enkel op. hoeverder de stemmechaniek van de nut verwijderd, hoe langer de snaar en hoe groter de spanning erop.

bert k
10 april 2005, 15:19
Nee, is toch niet zo. De snaar trilt tussen de brug en de nut. De spanning bepaalt hoe de frequentie is. Als die spanning verandert, zal ook de toonhoogte veranderen, maar zolang je snaar hetzelfde gestemd staat is de spanning gelijk. Dus het maakt niet uit waar je mechaniek staat.
Wat wel uitmaakt is de kracht die nodig is bij het opdrukken. Als je mechaniek verder weg staat is opdrukken een stuk lichter. Dat is dus het Hendrix-verhaal.

butters
12 april 2005, 08:38
en toch

http://www.logosfoundation.org/kursus/4040.html

als de variabele lengte verandert en de rest blijft constant dan moet de snaarspanning toch ook veranderen.

(lengte=afstand tussen 2 vaste punten, mijns insziens de afstand tussen stemmechaniek en waar de snaar op-achter de brug verankert is. en niet tussen nut en brug)

Mattia
12 april 2005, 11:01
en toch

http://www.logosfoundation.org/kursus/4040.html

als de variabele lengte verandert en de rest blijft constant dan moet de snaarspanning toch ook veranderen.

(lengte=afstand tussen 2 vaste punten, mijns insziens de afstand tussen stemmechaniek en waar de snaar op-achter de brug verankert is. en niet tussen nut en brug)

Nee, da's gewoon onzin. De twee vaste punten zijn de brug en de nut. Dat is het gedeelte dat trillt. Dat zijn de vaste punten. Als ze niet vast zouden zitten, zou de boel ratelen, en zou je geen zuivere noot kunnen spelen. Neem als voorbeeld een locking nut/bridge systeem, waarbij je door een simpele draai aan de nut voorkomt dat het ook maar een beetje kan bewegen. De spanning van die snaar wordt geensinds beinvloed door de afstand tussen nut en mechaniek. Verandert de 'feel', dwz kun sommige snaren moeilijker aandrukken? Vast. Verandert de spanning? Nee.

butters
12 april 2005, 11:20
volgens mij trilt het gedeelte van de snaar tussen nut en stemmechaniek ook. enkel is dit met een heel zwak volume en onhoorbaar dus.

zijn er gitaarbouwers in de zaal?

bert k
12 april 2005, 11:58
Ik denk dat we nu twee dingen door elkaar halen. Namelijk het deel dat trilt, wat dus de toon opwekt, en de snaarspanning. Het trillende deel is idd tussen brug en nut, en bepaalt de toonhoogte. De snaarspanning is natuurlijk van brug tot het punt waar de snaar echt vastzit, het mechaniek.
Door aan het mechaniek te draaien verander je de snaarspanning, en dus de toonhoogte.
De toonhoogte van een snaar hangt van drie dingen af: de lengte, de dikte en de spanning. Hoe langer, hoe lager, en hoe korter hoe hoger. De llengte staat vast, dat is de scale. De dikte maakt ook uit. Die kunnen we tijdens het spelen niet veranderen, die staat ook vast.
De spanning kan je veranderen met je mechaniek. Maar dan verandert je toonhoogte! Dus als je snaar goed gestemd staat heb je altijd dezelfde spanning. Ook als het mechaniek verder weg zit.

butters
12 april 2005, 15:12
http://66.77.27.43/archive/gear/voodoo.shtml

onderaan de pagina

REVERSE ENGINEERING

Why does a Strat (or any other guitar with in-line tuners) sound different when it's restrung and twanged upside down? For starters, the reversed headstock/string-order arrangement creates increased tension on the low-E and A strings because the total string length (fretboard scale plus the distance from the nut to the tuners) of these two strings must be greater in order to reach the farthest tuners.

of maakt hij ook dezelfde denkfout?

bert k
12 april 2005, 16:41
Ja.

Een reverse strat klinkt hetzelfde als een gewone. De verschillen: bij het opdrukken (van de hoge E, in dit voorbeeld) verhoog je de spanning. Je rekt de snaar als het ware een beetje uit. Bij een normale headstock zal een deel van die rek achter de nut zitten, tot het verste mechaniek. Maar die rek heb je niks aan, want achter de nut hoor je niet.
Bij een reverse kop is de afstand tot het mech maar kort, dus alle rek zit in het trillend gedeelte van de snaar, dus wordt opdrukken makkelijker/sneller/verder.