PDA

View Full Version : uitleg aub, wat is delay?



Bonjour
8 april 2005, 21:09
werk deze keer

Bonjour
8 april 2005, 21:11
eindelijk, na 5 keer proberen kan ik eindelijk posten! :)

goed, mijn vraag, ik zoek al even naar een duidelijke omschrijving van delay maar iedere keer dat ik de zoekfunctie gebruik kom ik uit op threads waarin wel het woord delay staat maar het zijn vooral threads waarin mensen over hun delay praten. en ik wil echter weten wat het doet, is een delay een pedaal die geluid opneemt en het dan terug afspeelt? zo heb ik het begrepen, en is het verschil tussen een analoge en een digitale gewoon een verschil in componenten?

alvast bedankt

wanna1
8 april 2005, 21:38
Delay = Vertraging

Dus als je je geluid wilt vertragen moet je dit gebruiken 8-)

Thom TK
8 april 2005, 21:40
Delay = Vertraging

Dus als je je geluid wilt vertragen moet je dit gebruiken 8-)]

hmm niet helemaal....de delay "loopt" je geluid zodat het later weer terugkomt, als een echo.

Als je bijv. een akkoord aanslaat, kun je bijv. instelen dat die 3 seconden later 1 of meerdere keren wordt herhaald.

Maar je kan de dealy ook zo instellen, dat je een "kamer" effect krijgt...zeg maar alsof je in een lege kleine ruimte speelt...erg handig. :)

Marsianus
8 april 2005, 22:23
http://www.harmony-central.com/Effects/Articles/Delay/

Bl44t44p
9 april 2005, 00:37
Delay = Vertraging

Dus als je je geluid wilt vertragen moet je dit gebruiken 8-)

Onzin :roll:

De simpelste omschrijving is gewoon "echo", want dat is het gewoon :)!

Dirk_Hendrik
9 april 2005, 10:02
eindelijk, na 5 keer proberen kan ik eindelijk posten! :)


Druk de volgende keer even op refresh of ruim je eigen rommel op. Dit forum is buggy. Dat weten we allemaal. Ik heb dus niet 4 lege topics van je verwijdert.

wanna1
9 april 2005, 11:16
Delay = Vertraging

Dus als je je geluid wilt vertragen moet je dit gebruiken 8-)

Onzin :roll:

De simpelste omschrijving is gewoon "echo", want dat is het gewoon :)!

Delay = Vertraging
En een delay hoeft echt niet beslist een echo te zijn, het kan ook een enkel signaal zijn dat gewoon 20ms vertraagd is.
Je kunt echter vaak een delay zo instellen dat ie het normale signaal doorlaat en vervolgens na een tijdje (0-2000<)ms er een kopie achteraan stuurt.

Dus geen Onzin Blaataap!!!!!!!!!!!

Bonjour
9 april 2005, 13:42
eindelijk, na 5 keer proberen kan ik eindelijk posten! :)


Druk de volgende keer even op refresh of ruim je eigen rommel op. Dit forum is buggy. Dat weten we allemaal. Ik heb dus niet 4 lege topics van je verwijdert.

sorry hoor maar ik heb iedere keer op refresh gedrukt, en hier bij mij thuis stont er maar 1 topic

@ marsianus : thx, maakt het al heel wat duidelijker

vester86
9 april 2005, 15:35
een Delay geef na een bepaalde tijd (varierend van 0 tot ong. 2 seconde, zelf in te stellen) 1 of meerdere herhalingen. als je de delaytijd heel kort instelt (20ms) lijkt het op een soort van "badkamerecho" als je de delaytijd heel lang in stelt (1 of 2 seconden bijvoorbeeld) lijkt het op het effect wat je hoort in de bergen als je hard roept.

"hoe heet de burgemeester van wezel" --> Ezel, Ezel"

Mike McCready
9 april 2005, 18:03
Wat is het wezenlijke verschil dan tussen de echo-stand en de delay-stand die op veel pedaaltjes zitten?

Bonjour
9 april 2005, 18:52
maar je zet het pedaal dan dus bijvoorbeeld niet een hele song op?

Dirk_Hendrik
9 april 2005, 18:59
Wat is het wezenlijke verschil dan tussen de echo-stand en de delay-stand die op veel pedaaltjes zitten?

Wat het algemene verschil tussen delay en echo is:
Delay: Exacte kopie van je signaal vertraagd afgespeeld
Echo: De klank van de kopie veranderd bij de repeats (diffuser).

Dirk_Hendrik
9 april 2005, 19:00
maar je zet het pedaal dan dus bijvoorbeeld niet een hele song op?

Ligt aan het nummer. Veel partijen van the edge van U2 (bijvoorbeeld) zijn gebaseerd op delaypatronen waarbij de delay het hele nummer aan staat.

vester86
9 april 2005, 19:14
ik zet m eigenlijk alleen tijdens (sommige) cleane stukjes aan, en tijdens de solo, om die solo meer body te geven. rest staat ie uit, zodat de leads lekker strak klinken

john.3001
12 april 2005, 15:56
Delay = Vertraging

Een beetje zoals het posten op dit forum :wink:

jos zonder pet
12 april 2005, 22:51
Als je bvb. met 5 mensen juist hetzelfde speelt op bas, dan krijg je een soort delay effect.

jos zonder pet
12 april 2005, 22:52
Als je bvb. met 5 mensen juist hetzelfde speelt op bas, dan krijg je een soort delay effect.

Bl44t44p
13 april 2005, 09:58
Als je bvb. met 5 mensen juist hetzelfde speelt op bas, dan krijg je een soort delay effect.

:???:

Bluesbreaker
13 april 2005, 10:04
Lol, als 5 mensen met slechte timing hetzelfde proberen te spelen krijg je een soort delay effect.

Als 5 mensen hetzelfde spelen hoor je gewoon 1x de melodie...

Mike McCready
13 april 2005, 17:15
Als je op een treinperron staat en er staan meerdere speakers een eindje van elkaar af, krijg je een delay effect.

Als je op een treinperron staat met slechts één speaker en het geluid wordt weerkaatst door een muur o.i.d., krijg je een echo-effect.

Speeddemon
13 april 2005, 17:40
Als je bvb. met 5 mensen juist hetzelfde speelt op bas, dan krijg je een soort delay effect.
dat is meer 'chorus/detune', modulatie opgewekt door een wisselende korte vertraging.

De meeste home-recording amateurs lukt het wel om 2 à 3 unisone gitaarpartijen op te nemen, maar als 't er 4 à 5 moeten worden, gaat het dus ook 'chorussy' klinken.

Bonjour
13 april 2005, 18:32
thx allemaal voor uitleg, maar wat doe je dan met een expressiepedaal?

Mike McCready
13 april 2005, 21:37
thx allemaal voor uitleg, maar wat doe je dan met een expressiepedaal?

Dat is gewoon een benaming voor een pedaal dat je geleidelijk in kunt trappen (doseren). Een volume-pedaal of een wah-wah-pedaal is een voorbeeld van een expressie-pedaal. Bij sommige multi-effecten kun je dus met je expressiepedaal dat je eraan hangt (of dat er al op zit) verschillenede functies uitoefenen.

Nicci
13 april 2005, 21:42
Als je op een treinperron staat en er staan meerdere speakers een eindje van elkaar af, krijg je een delay effect.

Als je op een treinperron staat met slechts één speaker en het geluid wordt weerkaatst door een muur o.i.d., krijg je een echo-effect.

dit vond ik toch wel de beste uitleg van het draadje!

op HC is / was er altijd zo'n figuur die het aan de hand van een aap in een klein doosje uitlegt.

Neem een heel klein aapje met een heel klein gitaartje en stop hem in een doosje. Dit aapje is gedresseerd om jou exact na te spelen. jij speelt iets en hij speelt dit exact na. nu zit er een knop op dat doosje waarmee je het aapje kan vertellen hoe lang nadat jij je stukje gespeeld hebt hij het na moet spelen. dit kan een paar miliseconden zijn, maar ook 3 seconden (dat licht een beetje aan het aapje). ook zit er een knopje op hoe vaak hij je na moet spelen en hoe hard.


:razz:

Thom TK
13 april 2005, 23:15
Als je op een treinperron staat en er staan meerdere speakers een eindje van elkaar af, krijg je een delay effect.

Als je op een treinperron staat met slechts één speaker en het geluid wordt weerkaatst door een muur o.i.d., krijg je een echo-effect.

dit vond ik toch wel de beste uitleg van het draadje!

op HC is / was er altijd zo'n figuur die het aan de hand van een aap in een klein doosje uitlegt.

Neem een heel klein aapje met een heel klein gitaartje en stop hem in een doosje. Dit aapje is gedresseerd om jou exact na te spelen. jij speelt iets en hij speelt dit exact na. nu zit er een knop op dat doosje waarmee je het aapje kan vertellen hoe lang nadat jij je stukje gespeeld hebt hij het na moet spelen. dit kan een paar miliseconden zijn, maar ook 3 seconden (dat licht een beetje aan het aapje). ook zit er een knopje op hoe vaak hij je na moet spelen en hoe hard.


:razz:

O MY GOD :lol: :lol: :lol:

Mike McCready
13 april 2005, 23:28
Bij een 100 meter start wordt een reactiesnelheid van onder de 100 ms als valse start gezien. Ik weet niet hoe dit met kleine aapjes in doosjes zit, maar ik betijfel of die in 30 ms een toon na kunnen spelen... :-D

Nicci
13 april 2005, 23:30
ho ho. we hebben het niet over de eerste de beste aapjes! mini-aapjes met een heel erg groot talent om iets akelig snel na te spelen. of vals. maar dat heet een chorus.

Speeddemon
13 april 2005, 23:43
en dan hebben we 't nog niet gehad over de laid back stonede aapjes van een analoge delay, die alles wat ze moeten na spelen net iets smeriger/onduidelijker doen, zodat elk volgend aapje er nog meer moeite mee heeft en het laatste aapje alleen maar een brei kan produceren. :wink:

gvink
14 april 2005, 18:00
Een pedalenbouwer uit de UK zegt er dit over:

Analog Delay
Imagine a line of laid back, hippy monkeys, each with a guitar just like yours. They're sitting on little stools in a cunning arrangement such that each monkey can only hear the monkey sat before him. The first monkey hears what you played, turns to the next monkey and plays it back to him. He then turns, and plays to the next monkey. At each stage, little mistakes are introduced due to the hippy monkeys' inherent laid-back-ness. At the end, the last monkey plays, and his guitar is connected to the output.

The monkeys are in a big big circle, and the first monkey, as well as hearing what you're playing, can also hear the last monkey - but not very well. There's a baffle between them, which cuts down how much he can hear. The first monkey plays both what you're playing and what he can hear of what the last monkey is playing, and this is passed on as before.

Now imagine the monkeys are tiny, as before, with tiny guitars and tiny stools and a tiny baffle. They're in a box. A knob labelled "feedback" controls the baffle. Then, kapoosh! The monkeys disappear and are replaced by a Bucket Brigade chip, and off we go. [/b]

Nicci
14 april 2005, 21:44
dat is het verhaal dat ik bedoel. die deden een tijdje de ronde op HC. geweldig!