PDA

View Full Version : Variax...een machtig mooi concept



RogerZ
8 april 2005, 12:37
Line 6 Variax een slechte gitaar? Ik spreek voor mezelf, ik speel ruim 20 jaar gitaar...maar dit is het beste wat mij op gitaar-gebied is overkomen!

Ik ben zelf in het bezit van een amberkleurige Variax 700. Ondanks wat anderen er van zeggen vindt ik het een machtig mooie gitaar, speelt heerlijk en klinkt hemels.

Ik heb onlangs de overstap gemaakt van een custom build strat (een Tommy's Special) naar deze Variax. Toevallig hebben ze beide dezelfde dikte hals, dus qua bespeelbaarheid geen verschil.

Mijn tip:
Ga naar een muziekzaak, pak de gitaar vast en voel of de gitaar je ligt. Is dit niet zo...zoek dan verder, een gitaar die naar jouw smaak niet lekker speelt zal nooit je favoriete gitaar worden...
Ondanks dat de mensen van Line 6 hun uiterste best hebben gedaan om de beste gitaren te simuleren, moet je in eerste instantie gewoon eens luisteren en kijken of de geluiden die de gitaar bezit jou kunnen bekoren. Misschien een tip om je eigen versterker en effecten mee te nemen. Probeer alle geluiden zonder te proberen om een vergelijking te trekken met de originele gitaar. Ik was b.v. zelf onder de indruk van de Gretsch 6120, niet wetende dat ik deze gitaar geselecteerd had. Lijkt hij op de Gretsch? Ik heb geen idee of hij het geluid 100% benadert, zal me eerlijk gezegd ook worst wezen...dit klinkt gewoon lekker en zal ongetwijfeld een eind in de buurt komen. Ga in eerste instantie niet vergelijken, zo van ....dit is niet 100% een Stratocaster! Ben je op zoek naar een 'strat-geluid', koop je dan een orginele Fender Stratocaster. P.S. probeer de akoestische gitaren in de Variax niet via een normale gitaarversterker, maar liefst via een normale monitor of hoofdtelefoon.

De Variax is gewoon een veelzijdige gitaar en uniek in zijn soort. Echte gitaar-puristen zullen waarschijnlijk nooit voor deze gitaar kiezen, en daar valt wat van te zeggen. Er gaat niets boven het orgineel! Maar voor iemand die een uitdaging wil aangaan en kan accepteren dat de techniek steeds meer plaats inneemt in de gitaarwereld is dit de moeite waard om eens te proberen. Ja...gitaristen die een fortuin aan gitaren in huis hebben staan zullen de Variax (en toekomstige soortgenoten) denk ik altijd sceptisch benaderen. Geeft niks, zou wat zijn als we allemaal met dezelfde gitaar liepen.

Ikzelf bespeel hem via de PODXT-Live, amp-simulatie aan en rechtstreeks de PA in. Ik gebruik een normale (zang)monitor als versterker. De PODXT-Live heeft samen met de Vetta een Variax-aansluiting. Een gewone computer-netwerkkabel verbind de gitaar met de POD. Geweldig...je stuurt je Variax volledig met je voeten. Van rauwe Les Paul naar subtiele akoestische Martin D28 met een voetklik. Ik vond trouwens zelf dat het geluid via deze netwerkkabel aanzienlijk beter klonk dan via de gewone jack-aansluiting.
De set-up van PODXT-Live en Variax in een studio is trouwens geweldig....de mogelijkheden zijn groots!

Ik ben helemaal verknocht aan Line6 en de ideeën achter deze firma. De verkoper van Conijnmuziek in Eindhoven noemde me zelfs een 'Linesixofiel'! Nogmaals, ieder heeft zijn voorkeur. Er zijn voor- en tegenstanders van de Variax. Dit was mijn mening, ik kan niemand overtuigen....dat moet je zelf doen. Nog een ding...door de enorme verscheidenheid aan gitaren en geluiden merk ik dat ik veel meer experimenteer met speelstijlen. Sommige modellen roepen herkenning op met bepaalde muzieksoorten die ik normaal niet speel...zo speel ik nu slide-gitaar op een Dobro...geweldig toch!