PDA

View Full Version : Sinaasappelhuidje



chennie
8 april 2005, 11:58
sinaasappelhuid in de lak...

chennie
8 april 2005, 11:59
Zo ik heb mn gitaar afgelakt (cellulose lak) en laten uitharden (twee weken).
Echter nu ik aan het schuren ben (vanaf #1200 en de dag ervoor in water met zeep gelegd)Heb ik zwaar last van een sinaasappelhuidje.
Met de vinger voelt het glad aan, maar er zitten voor het oog ribbels en deukjes in. Ik heb een hele dag geschuurd en behalve wat sand throughs op de randjes heeft het niet superveel opgeleverd. Het grovere is wel weg, maar er zitten nog steeds fijne "spikkeltjes"

Heeft iemand misschien een goede beproefde methode op dit probleem op te lossen?

Ritch
8 april 2005, 19:26
Ik niet... maar misschien is het wat duidelijker als je een foto post.













(Misschien zit het er ook nog wel leuk uit :-D )

chennie
8 april 2005, 19:42
ik heb geprobeerd scans te maken, maar dat gaat niet. De resolutie is niet zo dat je het ziet in een foto/scan.
Het is overigens erger geworden. Ik ben nog maar een tijdje doorgegaan met schuren en dan maar gewoon begonnen met polijsten met commandant4. Het werd een totale troep. Het huidje verdween, maar er kwamen rare plekken in, sommigen superglad, sommigen dof en stroef.
En de hele tekening was naar de kloten, alle kleuren waren verbleekt.

Ik ben maar wat gaan schuren, de kleuren wat aangepast en een nieuwe laklaag erover heen gesmeerd met kwast. Over een week nog maar een keer proberen :)

Ritch
8 april 2005, 20:08
Wou je de gitaar alleen lakken? Dat je de houttekening bleef zien? In dat geval jammer... Ik vind dat de mooiste gitaren die er zijn, gewoon naturel finish hebben.

http://www3.alembic.com/img/MODFLG6qma1L.jpg

Ik vind de houttekening op de ex-Orion van The Mule ook prachtig.

chennie
8 april 2005, 20:51
Neej ik heb een acrylverf tekening op gezet =)
Lang verhaal, gitaar is nu alwel bijna af, als ik dit euvel verholpen krijg en mn onderdelen binnen zijn. Dus de fotos zijn binnenkort wel te zien.

wietse
8 april 2005, 21:19
is er niet een kans dat de acryl aan het reageren is gegaan met de cellulose lak?
dit gebeurt wel vaker als je 2 verschillende laksoorten over elkaar heen doet.

chennie
8 april 2005, 22:07
Ik denk eerder dat het komt dat ik niet mooi egaal heb gespoten en niet alles egaal heb gehouden.
Er zijn ook nog heel veel plekken, waar het totaal okidokie is namelijk.

Raytheman
8 april 2005, 22:46
Sinaasappelhuid komt vaak voor bij spuiten op te lage temperatuur. De omgevingstemperatuur of de temperatuur van het te spuiten onderwerp. Zet de spuitbus voor gebruik in een bak warm water dat scheelt enorm.
Als het te koud is vloeit de verf niet mooi uit en krijg je dus die sinaasappelhuid. Het vervelende van cellulose is dat het met schuren warm wordt. eigenlijk moet je cellulose niet napolijsten. Het is ook ontwikkeld ( door dupont) om snel te werken. Spuiten en klaar; geen nabehandeling! Dat was de eis van de auto-industrie toentertijd :-)

chennie
8 april 2005, 23:01
hey, dat klinkt heel aannemelijkik heb de bussen wel onder warm water gehouden, maar dan waarschijnlijk niet lang genoeg. Zowieso ik vond ze altijd wat te spuwerig en soms heel erg dik. De tijd dat ik spoot was net in die extreme koude weken en mn "werkplaats" is op een zeer koude plek=)
Nah ik zal eraan denken de volgende keer!
Zoals je kan lezen heb ik nu alles geschuurd en gepolijst en zo glad mogelijk gemaakt, Op bepaalde plekken een klein likje verf tegen aan gegooid en een nieuwe laag cellulose laag overheen gesmeerd met een kwastje. morgen wil ik die laag heel licht gladschuren en dan nog een laag eroverheen smeren. Dan weer opnieuw proberen te polijsten.

De achterkant is overigens af. Je kan redelijk goed zien op welke plekken ik echtte weinig aandacht heb besteed.
Ik denk dat ik nu elke fout die kan worden gemaakt alwel heb gemaakt :)

icarus168
9 april 2005, 10:24
Als dat nog niet helpt kan je ook proberen heel dunne lagen te spuiten en dan zo'n 15 tot 20 lagen
Dit is veel meer werk maar de kans op het sinasappel effect is heel klein.

Snaar'n Bennie
9 april 2005, 11:03
Heb je de filler wel gebruikt dan? Deze dicht de poriën. Of heb je dat bij cellulose lak niet nodig? :???:

chennie
9 april 2005, 11:13
@icarus er zitten al zekers 20 dunne lagen op, ik heb twee spuitbussen geleegd, maar dat huidje kwam er goed in nadat ik begon met het eindschuren. Het zat er halverwege ook al in, maar ikd acht dat gaat wel weg bij spuiten schuren, spuiten schuren.

@bennie, Het gaat niet om dat de lak inzakt in het hout. Zowieso het was een maple top (hoog dichtheid van hout) met grondlak. Dus dat zat wel goed dicht =)

Mattia
9 april 2005, 11:59
Dat doffe, dat is een sand-through. Je zit de sealer oid te polijsten, en die wordt heel anders 'glimmend' dan echte lak.

Als je een orange peel effect krijgt, kun je dat meestal wel uitschuren. Ik doe dat met p800, nat, als het heel erg is. Bij de randjes moet je wel erg voorzichtig zijn, maar daar ben je al achter. Heb je tussen de lagen in geschuurd? Als de finish niet helemaal egaal erop gaat zou ik aanraden om ergens halverwege de boel echt mooi 'level' te krijgen, met droog of nat schuren, en dan doorgaan met spuiten op een gladder oppervlak. Veel zal door gebruik van spuitbussen ipv spuitpistool komen, denk ik zo.