PDA

View Full Version : Wattage Mesa



BLOK182
31 juli 2002, 19:00
Gewoon ff uit interesse. Mesa Boogie zegt dat bijv. de Nomads 45 Dynawatt hebben.
Is dit hetzelfde als gewoon wat ofzo?
Enne dan nog iets. Mijn gitaarleraar zei laatst nog tegen mij dat een 20 watt Mesa veel harder scheurt dan een 50 watt Marshall.
Nou weet ik dat mijn Mesa erg hard gaat, maarre, klopt dit?

Soulman
31 juli 2002, 19:17
What the f**** is een dyna watt ??????
Een watt is een watt.
Dat een mesa harder scheurt kan best, maar dan bedoelt'ie misschien meer distortion, daar staan die scheurijzers om bekend.
Het kan trouwens best zo zijn dat een 20 watt amp. luider klinkt dan een 50 watter.
Wattage zegt niet zoveel over volume/geluidsdruk. Ik heb twee 50 watt Marshalls gehad waarvoor de ene veel luider klonk dan een 100 watt Marshall over dezelfde speakers.

qwerty
1 augustus 2002, 00:12
Mesa dacht ik class A, veel harder dan class AB of B.
Heb zelf 15W class A amp, en kom makkelijk door de mix van band......

FragDaddy
1 augustus 2002, 00:53
50 watt betekent niet dat je dik 2x zo hard gaat als 20 watt. als het beide buizenversterkers zijn denk ik zelfs dat je het verschil in volume nauwelijks kunt horen. voor het volume scheelt de soort speaker en het aantal speakers veel meer als het vermogen.

trouwens mijn 50 watt marshall jcm 800 gaat ook aardig hard hoor. die plakt je zonder problemen achter het behang.

maar serieus, zet ze maar eens een paar versterkers van verschillende vermogens naast elkaar in een gitaarwinkel, en draai ze maar es flink open (wel even vragen!) het verschil in volume is vaak minimaal (ook al is de ene 20watt en de ander 100watt) als je dezelfde speakers gebruikt.

bedoelt je gitaarleraar niet dat sommige mesaboogies meer gain hebben dan de marshalls? met 'hard scheuren'? want alle buizenversterkers van beide merken kunnen zo hard dat je er aardige gehoorbeschadigingen van kunt krijgen! ik durf dus te zeggen dat elke buizenversterker zonder meer hard genoeg kan om er probleemloos mee op te treden.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: FragDaddy op 2002-08-01 00:56 ]</font>

Nocki
1 augustus 2002, 19:40
ik heb de 20/20 eindtrap van mesa en die heeft dus ook dat gepattenteerde dyna-watt technologie stuntje aanboord.
het heeft iets te maken met ene hardere attack van je aanslag.
dus als je aanslaat op de snaren en het geluid komt via via je poweamp in je een sprankelende en fellere attack kan hebben.
het heeft nut maar het is niet bijzonder super.

lage wattage amps hebben iets minde feel. dan de hoge wattage amps vandaar ook trucjes om dat beter te krijgen. vandaar dus het mesa dynawatt verhaal.

niks bijzonder hoor.

oja mesa gaat ontiegelijk hard en scheurt de marshall 50 watters eruit.

Nocki

Lacrymosa
2 augustus 2002, 09:10
Volgens mij wil het zeggen dat je met een laag wattage toch veel headroom heb.

CheerS!!

FragDaddy
2 augustus 2002, 11:37
oja mesa gaat ontiegelijk hard en scheurt de marshall 50 watters eruit.


waar baseer jij dat op? bijvoorbeeld: jou eindtrap heeft dezelfde buizen als de marshall 20/20 (el84's toch?) en dus hebben ze beide voor het grootste gedeelte dezelfde layout. ze zouden elkaar niet echt moeten ontlopen qua volume (qua klank kan dan weer wel door andere RC-filters te gebruiken)