PDA

View Full Version : etsen van printplaatje



JvD.
7 april 2005, 23:38
Op de winkels advies, gebruik ik vrij vein ets middel, en werd me geadviseerd om het printje met watervaste stift op te tekenen, dit houdt dan het ets middel tegen.

Maar dit werkt niet altijd, soms gaat op sommige plekken de stift weg. Ik maak dan een jumpertje.

Ik heb een veine steadler watervaste stift gebruikt, en een edding, maar beide zelfde resultaat.

Wat gebruiken jullie, en zijn er andere manieren waar je geen geavanceerde tools voor nodig hebt of rare spulletjes voor moet bestellen?

bert k
7 april 2005, 23:44
vein ???

JvD.
7 april 2005, 23:51
vein ???
ik ben zwaar dyslecties, en met een IJ en een EI zei me words spellings correctie dat het fout was.
ik probeer altijd eerst de spellings correctie uit om dit soort gedoe te vorkomen. [voor elke post eerst naar words copieren]

maar bert, je mag best ook op me vraag reageren =D

Frits van Mourik
8 april 2005, 00:11
Er zijn speciale printtekenpennen van het merk Dalo.
Je elektronicaboer heeft ze.
Verder moet je printplaatje blinkend schoongeschuurd en helemaal vetvrij zijn.
Maar dat wist je natuurlijk al :wink:

bert k
8 april 2005, 09:20
vein ???
ik ben zwaar dyslecties, en met een IJ en een EI zei me words spellings correctie dat het fout was.
ik probeer altijd eerst de spellings correctie uit om dit soort gedoe te vorkomen. [voor elke post eerst naar words copieren]

maar bert, je mag best ook op me vraag reageren =D
Ik was niet aan het fucken (nou ja, een beetje...) maar ik snapte echt niet welk woord je bedoelde. Thnx. fijn.

JvD.
8 april 2005, 12:08
vein ???
ik ben zwaar dyslecties, en met een IJ en een EI zei me words spellings correctie dat het fout was.
ik probeer altijd eerst de spellings correctie uit om dit soort gedoe te vorkomen. [voor elke post eerst naar words copieren]

maar bert, je mag best ook op me vraag reageren =D
Ik was niet aan het fucken (nou ja, een beetje...) maar ik snapte echt niet welk woord je bedoelde. Thnx. fijn.

hehe dat begrijp ik, als words spellings correctie ooit vlekkenloos word post ik foutloos.

Franc
8 april 2005, 14:21
Ik gebruik gewoon een Edding Permanent marker.
Je moet idd wel zorgen dat je ondergrond goed schoon en vetvrij is anders laat het los.

Vroeger had ik een speciale pen. Daar zat heel stroperige inkt in en een punt die je dan in moest drukken om de inkt erdoor te krijgen.
Dat as altijd tobben, dat spul kwam er niet uit.

Een Edding werkt het prettigst.

Franc.

hadv
8 april 2005, 23:30
er bestaan ook afwrijf symbolen en lijnen, dat werkt wel lekker
ook hier: eerst schuren en schoon houden
resultaat beter dan pen, maar ook duurder en lastiger werken

Dirk_Hendrik
9 april 2005, 11:38
Als je met die symbolem aan de slag gaat kun je echt gemakkelijker met de laserfolie van de conrad aan de slag. Da's dan goedkoper, veel sneller en je kunt van 1 sheet meerdere printen maken. . Conrad.nl bestelnummer 519570 - 8A of zoekterm laserfolie. Belichten met een 200 watt gloeilamp met de fotoprint met daarop de layout onder een doodgewoon glasplaatje (lampafstand +-20 cm, belichtingstijd een minuut of 20). Ontwikkelen in Crofty gootsteenontstopper (van die witte korrels).

Indien interesse leg ik het hele procede uit. Geschatte kosten (ex die folie waar je enkele honderden sheets mee kunt maken) een euro of 15.

nicoverduin
9 april 2005, 11:59
Ik gebruik gewoon overhead sheets door de laserprinter. Ik heb wel een uv belichtingsbak (2-3 minuten) en inderdaad daarna ontwikkelen in Gootonstopper (veeeeeel goedkoper). :-D :-D :-D :-D

Ik nog geen ervaring met fotografische lak zelf op spuiten. iemand?

Nico

Dirk_Hendrik
9 april 2005, 13:31
Ik nog geen ervaring met fotografische lak zelf op spuiten. iemand?
Nico
ik in elk geval niet. Ik heb me wel eens afgevraagd of het de moeite is.

UV bak staat nit echt op m'n verlanglijstje. Tot nog toe gaat m'n gloeilammethodiek prima :wink: . Een goede verwarmde etsbak begint zo langzamerhand wel een must te worden.

Wat maak je eigenlijk Nico? Ik kom volgens mij alléén maar non-pcb projecten van je tegen?

nicoverduin
9 april 2005, 17:45
Ik nog geen ervaring met fotografische lak zelf op spuiten. iemand?
Nico
ik in elk geval niet. Ik heb me wel eens afgevraagd of het de moeite is.

UV bak staat nit echt op m'n verlanglijstje. Tot nog toe gaat m'n gloeilammethodiek prima :wink: . Een goede verwarmde etsbak begint zo langzamerhand wel een must te worden.

Wat maak je eigenlijk Nico? Ik kom volgens mij alléén maar non-pcb projecten van je tegen?

Ooit eens een marshal guvnor gemaakt en een regelbare voeding.

Ben op dit moment bezig met een digitale buizentester (vulwerk) die op de pc aangesloten wordt. ingebouwde digitale controller voor de communicatie tussen PC en tester. Kun je tenminste elke test op een buis uitvoeren en op werkspanningen tot 400 volt. Aantal dubbelzijdige printplaten zijn nu ontworpen. Volgende stap is fotograveren en etsen.

Als het prototype werkt, dan wordt het een grote print. in een mooi afgewerkte (verchroomd) kast.

Apparaat wordt zodanig dat ik enkelvoudige buizen kan testen maar ook een keer een setje van 10 kan inbranden zonder dat je erbij hoeft te zijn. Kan ik ok tenminste batches van een paar 100 inkopen.

Ik vind die AVO MArk III en IV gewoon veel te duur.

:-D :-D :-D :-D :-D

Nico

nicoverduin
9 april 2005, 17:47
Ooit een keer een UV bak gekocht op marktplaats voor 20 euro (A4 formaat). Werkt prima.
Nog te weinig werkzaamheden op dit gebied om een goede ets machine te rechtvaardigen.
Nico

Frits van Mourik
9 april 2005, 23:27
Ben op dit moment bezig met een digitale buizentester (vulwerk) die op de pc aangesloten wordt. ingebouwde digitale controller voor de communicatie tussen PC en tester. Kun je tenminste elke test op een buis uitvoeren en op werkspanningen tot 400 volt. Aantal dubbelzijdige printplaten zijn nu ontworpen. Volgende stap is fotograveren en etsen.

Als het prototype werkt, dan wordt het een grote print. in een mooi afgewerkte (verchroomd) kast.

Apparaat wordt zodanig dat ik enkelvoudige buizen kan testen maar ook een keer een setje van 10 kan inbranden zonder dat je erbij hoeft te zijn. Kan ik ok tenminste batches van een paar 100 inkopen.

Ik vind die AVO MArk III en IV gewoon veel te duur.

:-D :-D :-D :-D :-D

Nico

Ik neem aan, dat je het niet bij een "one-off" laat; daarmee zou je jezelf tekort doen.
Er is zeker weer vraag naar een goede, betaalbare buizentester.
Het is wellicht wat prematuur, maar als je tester "produktierijp" is, heb ik zeker óók interesse!
Zo'n emissie-metertje is me te simpel en inderdaad, die AVO's zijn inderdaad achterlijk duur geworden.
Hou me a.j.b. op de hoogte...

nicoverduin
9 april 2005, 23:35
Zeker geen one-off. Daar is de investering te hoog voor.
NIco

Frits van Mourik
9 april 2005, 23:50
'Tuurlijk, dat dacht ik dus al...
Hebbie al 'n richtprijs? :wink:

nicoverduin
10 april 2005, 00:16
Nee. Helemaal nog niet. Ligt aan de prijzen die ik moet betalen voor fabricage en onderdelen. En het is tenslotte een low quantity product. Ik neem aan dat niet de hele wereld op een digitale buizentester zit te wachten :-D :-D :-D :-D
Nico

Frits van Mourik
10 april 2005, 00:49
Je hebt gelijk.
Maar er is toch zeker een "niche" in de markt.
Niet voor een verchroomde (getver...) all-singing-an'-dancing doos,
maar simpel een print, een bestukkingslijst, afregelvoorschrift, do's & dont's.
Als de mare de ronde doet, stik je in de orders...

Antal
10 april 2005, 18:19
Nu we het er toch over hebben. Welke programma's gebruiken jullie om printjes te ontwerpen?

Dirk_Hendrik
10 april 2005, 18:31
Ultiboard, voor kleine zaken versie 5.72 (windows) voor grotere (350 pins of meer) versie 4.8-nogwat daar ik daar een ongelimiteerde (dongle) versie van heb. (lang leve ebay) Sinds ultimate technology (de fabrikant) is gefuseerd met Electronic Workbench is het werken met hun applicatie een drama. (Vind ik). Voordeel van de oudere windows versie is dat ze duizenden CD-tjes met de gelimiteerde (350 pins dus) hebben uitgegeven en er dus gemakkelijk aan te komen is. Liever een pin limiet dan een versie die niet saved of print. Daarmee kun je de applicatie niet door en door "testen".
Ultiboard is zeker niet het beste wat er te vinden is maar door hun studentengerichtte marketing kwam ik er op de HTS als eerste mee in aanraking en kan er mee lezen en schrijven.

Antal
10 april 2005, 19:02
Ik heb zelf ultiboard 6 hier op m'n compu staan. Maar dat vind ik verre van een prettig programma. Wat mij betreft mag het wel wat simpeler :oops:

Dirk_Hendrik
10 april 2005, 20:31
Laat dat net de ervaring zijn die ik met Protel had (waar nico volgens mij mee werkt.

nicoverduin
10 april 2005, 20:52
Laat dat net de ervaring zijn die ik met Protel had (waar nico volgens mij mee werkt.
Klopt protel DXP 2004. Fantastisch pakket als je het doorhebt. Dus wel een redelijk lange leercurve.
Nico