PDA

View Full Version : Welke compressor



ReinoutV
7 april 2005, 17:24
Ik speel voornamelijk op gitaren met single-coils (Blade strat en Fender Tele) op een buizencombootje. Ik wil iets om de pieken uit mn clean te halen, voor 'normale' slagpartijen, maar ook voor kleine funky slagjes. Ik heb de Boss CS zoveel geprobeerd, maar die deed niet wat ik wil. Die pompt alles op of hallt je hele volume naar beneden. Die sustainer boeit me sowieso niet zo veel, het gaat mij voornamelijk voor cleane dingen. Een iets smoothere lead sound zou wel leuk zijn, maar daar heb je dan volgens mij een andere compressor voor nodig, hoeft dus niet. Alvast bedankt voor jullie tips!

DREAMMACHINE
7 april 2005, 17:28
carl martin comp? .... zelf kort gebruikt en zeer veelzijdig.
booster, limiter, compressie etc.
niet makkelijk in te stellen, maar als het lukt is het imo een geweldig pedaal!

Speeddemon
7 april 2005, 20:05
Boss CS-2 (de ouwe, met 3 knoppen). Kan ook beetje boosten, maakt je sound smooth en funky.

Thom TK
7 april 2005, 22:58
Ja die Carl Martin is echt een megagoede compressor, je moet alleen wel van het geluid houden.
Je kan er erg veel mee, en hij gaat ook wel vrij ver in het compresseren (?).

Anyway, als je een andere sound wilt, dan kun je goed de MXR supercomp nemen...iets minder veelzijdig, maar kleurt je geluid meer.

Met andere woorden: TESTEN KRENG! :razz:

Thom TK
7 april 2005, 22:59
Edit: o ja, TAGS heeft ze beiden.

ReinoutV
8 april 2005, 11:21
K, thanks. Ik zag de CM al op gitaarmarkt staan voor 120 euro. Lijkt me een zeer redelijke prijs niet? Met deze opmerking zal vast iemand anders het geval gaan kopen, maar ik zal ze eens testen. Ik heb nu de compressor van Marshall van een vriend te leen, misschien doet die wat ik wil. Het grappige is dat ie al eerder van mij is geweest, maar toen had ik niet echt een nut voor het ding. Iig bedankt allemaal!

DREAMMACHINE
8 april 2005, 11:35
120 is prima prijsje hoor!

Thom TK
8 april 2005, 13:38
120 is prima prijsje hoor!
Absoluut!
Bij TAGS is hij 200 (!) euro duurder.

@Reinout: je hebt geluk dat ik eerst een z-7 moet hebben, anders had ík hem al gekocht, haha :wink:

BlackSun
8 april 2005, 14:37
Voor een goedkoop leuk comrpessortje....zie sig :D

(jaja, klein beetje spam, maa rin dit topic relevant:P)

Bouke
8 april 2005, 15:26
Ook de Barber Tonepress testen hoor!

Thom TK
8 april 2005, 21:41
Ook de Barber Tonepress testen hoor!

Hebben ze daar dan?

piezo
9 april 2005, 09:47
K, thanks. Ik zag de CM al op gitaarmarkt staan voor 120 euro. Lijkt me een zeer redelijke prijs niet? Met deze opmerking zal vast iemand anders het geval gaan kopen, maar ik zal ze eens testen. Ik heb nu de compressor van Marshall van een vriend te leen, misschien doet die wat ik wil. Het grappige is dat ie al eerder van mij is geweest, maar toen had ik niet echt een nut voor het ding. Iig bedankt allemaal!

Die ED-1 van Marshall heb ik ook gehad, maar teruggebracht. Hij geeft op een single coil output al overdrive en een humbucker output kan ie helemaal niet aan. Heb nu een Carl Martin.

vinni
9 april 2005, 13:31
Heb ik jullie wel eens verteld dat ik ook een CM heb? :-D :-D :cool:


Gebruik'm momenteel echter niet.....nee....verkopen doe ik'm ook niet.


Vinni

Rutger
9 april 2005, 17:54
Voor fendergear en een lekkere dynacomp sound:

Keeley The Compressor

That's all you need, marktplaats in de gaten houden.

jpb
9 april 2005, 19:59
Voor fendergear en een lekkere dynacomp sound:

Keeley The Compressor

That's all you need, marktplaats in de gaten houden.
Of een echte MXR Dyna Comp (pre-Dunlop bij voorkeur). Is makkelijk aan te komen

ReinoutV
10 april 2005, 10:03
Wat voor sound geeft die dyna-comp, aangezien hier toch veel fans van lijken te zitten? Ik ga komende week de CM eens uitproberen.

jpb
10 april 2005, 21:01
Wat voor sound geeft die dyna-comp, aangezien hier toch veel fans van lijken te zitten? Ik ga komende week de CM eens uitproberen.
Sound is moeilijk uit te leggen voor comps. In de shootout van de pedalendag bleef 'ie goed overeind, zo'n beetje tussen de TonePress en Keeley in; iets minder transparant dan de Boss CS drie-knops en gemodde Ibanez, maar met een eigen karakter met goede balans (L/M/H). Hij komt IMO het beste tot zijn recht als stand-alone maar werkt ook prima tegen scherpe piekjes icm andere pedalen. Sustain is niet wereldschokkend, maar mijn (1979) Dyna Comp is behoorlijk stil, zelfs met sensitivity (=treshold) op vol. Voor mij een blijver

Speeddemon
10 april 2005, 23:06
maar mijn (1979) Dyna Comp is behoorlijk stil, zelfs met sensitivity (=treshold) op vol. Voor mij een blijver
niet als je 'm als boost voor een overdrive gebruikt.
Noise mutherfucker. :o

jpb
11 april 2005, 07:32
maar mijn (1979) Dyna Comp is behoorlijk stil, zelfs met sensitivity (=treshold) op vol. Voor mij een blijver
niet als je 'm als boost voor een overdrive gebruikt.
Noise mutherfucker. :o
Ja, maar dan vraag je wel heel veel van een comp; ik vraag me af welke comp dan wel stil is.....

Jeroenvanhulsteijn
11 april 2005, 09:44
de Tonepress en CM zijn dan stil (m.b.t. ruis dan hè) :) De Ibanez CPL blijft ook vrij stil trouwens.

jpb
11 april 2005, 15:40
maar mijn (1979) Dyna Comp is behoorlijk stil, zelfs met sensitivity (=treshold) op vol. Voor mij een blijver
niet als je 'm als boost voor een overdrive gebruikt.
Noise mutherfucker. :o
Heb ik even geprobeerd; vol + sensitivity op max en in een Blues Devil: Weinig ruis :) . Maar ik kan me voorstellen dat de nieuwere copms nog stiller zijn

marc_o
11 april 2005, 16:31
Ik heb een Electro Harmonix White Finger, die vanalles doet en kan. Je kunt kiezen uit Lamp of Led compression en nog meer van die zaken. Ik gebruik 'm wel veel te weinig, dus wellicht gaat ie toch vertrekken...

ReinoutV
11 april 2005, 19:12
Ik heb laatst de ED-1 van Marshall uitgeprobeerd tijdens een optreden. Deze klinkt best lekker, beter dan de CS-3 van Boss die ik heb getest. Als ik hem als limiter gebruik op mn cleane kanaal werkt ie best aardig, al dropt ie wel iets in volume. Ik ga deze week als het een beetje meezit de CM testen, dan zien we wel wat dat wordt. Ik denk niet dat het een aanwezige comp wordt, als de dynacomp of iets, ik wil iets neutraals. Nog bedankt voor alle reacties!

Thom TK
11 april 2005, 20:06
Ik heb laatst de ED-1 van Marshall uitgeprobeerd tijdens een optreden. Deze klinkt best lekker, beter dan de CS-3 van Boss die ik heb getest. Als ik hem als limiter gebruik op mn cleane kanaal werkt ie best aardig, al dropt ie wel iets in volume. Ik ga deze week als het een beetje meezit de CM testen, dan zien we wel wat dat wordt. Ik denk niet dat het een aanwezige comp wordt, als de dynacomp of iets, ik wil iets neutraals. Nog bedankt voor alle reacties!

Neutraal = Carl Martin.
Al getest? anyway, ik raad hem dus (nogmaals) aan ;)

grtz

Stratman70
13 april 2005, 10:43
Ik vind de compressor die op de POD 2.0 zit echt geweldig. Ik wil het allemaal zo simpel mogelijk en deze doet dat, omdat ie met één knop te bedienen is en meer niet. En het resultaat is echt geweldig. Andere compressoren met meerdere instelmogelijkheden geven bij mij altijd zo'n rare opdonder aan het begin van een geluid. Ik snap nooit hoe je dat nu goed krijgt.

POD 2.0 echt ideaal! Jammer dat er bij compressie ook altijd wat "hoog" verloren gaat, maar ach... je kunt niet alles hebben.

ReinoutV
15 april 2005, 15:06
Ik heb de CM vandaag uitgeprobeerd. Mn eigen gitaar (Fender Tele), andere amp (Fender The Twin). Dit is precies wat ik zocht! Die treshold functie moeten ze op meer compressors hebben! Nu kan ik precies instellen vanaf welk punt hij mag gaan drukken, tot die tijd wil ik mn gewone geluid horen. Wat een uitvinding dit geval :). Nu nog sparen... En hopen dat ie op mijn versterker ook gewoon zn werk doet :).

skanky
15 april 2005, 15:23
Euhmmmm een treshold is een standaard functie op een compressor hoor. Het is eigenlijk juist raar dat veel pedalen deze functie niet hebben. Bij de gewone 19" compressors is het samen met de ratio de belangrijkste parameter.

ReinoutV
16 april 2005, 10:30
Ik weet dat dit standaard is, ik werk wel redelijk veel met VST compressor plugins. Ik vind het ook heel apart dat die knop niet standaard is. Zeker aangezien er veel verschillende pickups zijn met allemaal een verschillende output. Vandaar dat ik de CM zo'n 'uitvinding' vindt. Dus iedereen die binnenkort nog een DIY compressor in elkaar gaat knutselen, gimme my threshold! :)

skanky
16 april 2005, 11:04
Misschien is het wel wat voor DBX om een pedaal te maken met hun bekende 'overeasy' functie. :)