PDA

View Full Version : orange squeezer



E[x]TReMe.?
7 april 2005, 14:55
heeft er iemand ervaringen met een Orange Squeezer? Het zou een niet zo moeilek te bouwen pedaaltje zijn, wil het zelf eens proberen, maar dan wil ik eerst wel even weten of hij leuk klinkt :)

Dirk_Hendrik
7 april 2005, 15:33
Vraag jezelf eerst eens af in welke mate een compressor uberhaupt leuk klinkt. Het effect is nooit zo sterk als bij bijvoorbeeld een overdrive.

E[x]TReMe.?
7 april 2005, 15:47
ik weet niet goed wat ik me bij een compressor effect moet voorstellen, ben ook maar een beginner :-D ik heb al naar een paar voorbeeldjes geluisterd, klinkt wel leuk. De klank maakt eigenlijk niet zo veel uit, ik wil eens zelf een pedaaltje in elkaar proberen te knutselen en als ik mag geloven wat ik gelezen heb zou deze niet zo moeilijk zijn

Dirk_Hendrik
7 april 2005, 15:54
Wel, wat let je? Failliet zul je er niet aan gaan :-D

BramVersteeg
7 april 2005, 16:05
Misschien is het leuker om met bv. een fuzz te beginnen. at schijnt ook niet zo moeilijk te zijn en daar hoor je het verschil met je eigenlijke sound veel beter.

E[x]TReMe.?
7 april 2005, 16:42
waar koop jij je onderdelen dirk_hendrik? ik ga het eens proberen, wordt waarschijnlijk een grote ramp :P maarja, het is het proberen wel waard zeker

marc_o
7 april 2005, 16:56
De Orange Squeezer is geen pedaal maar een apparaatje wat je in de jack-ingang van je gitaar propt en met de hand aan en uit moet zetten. Was origineel van Dan Armstrong...

Dirk_Hendrik
7 april 2005, 18:23
TReMe.?]waar koop jij je onderdelen dirk_hendrik? ik ga het eens proberen, wordt waarschijnlijk een grote ramp :P maarja, het is het proberen wel waard zeker

Combinatie van. Daar ik meer (en meer) dan één ding tegelijk bouw en van de meeste dingen die ik al bouw nog wel eens een vervolg komt is het vaak handig om wat "groter" in te kopen. Daardoor hang ik, zeker wat condensatoren betreft, nogal veel rond op ebay duitsland. Liever 200 condensatoren van 1 of ander type voor 5 euro dan 8 voor 2,5 euro. Daarnaast komen veel minder voorkomende onderdelen uit sloopmeuk. De onderdelen waar ik per se voor nieuw ga zijn dingen als weerstanden die geen spreekwoordelijke drol kosten en waar herbruik veel tijd kost (soldeerresten op de aansluitdraden, oxydatie etc etc.), alsmede onderdelen die als ik ze niet in grotere hoeveelheden koop betekenen dat het maken van een 2e pedaal betekent dat ik het printontwerp zou moeten herzien. Printgemonteerde jacks zijn hier een voorbeeld van.

Wat overblijft is veelal gekocht bij de Conrad (http://www.conrad.nl. Kan waarschijnlijk goedkoper maar zoveel scheelt het ook weer niet.

Verder is het vaak en kwestie van je ontwerp een beetje aanpassen. Als j kijkt naar die sqeezer zitten daar en tweetal 2N5457 Fet's in. Waarschijnlijk gaat het even gemakkelijk met een in europa veel gemakkelijker te krijge BF245 of BF256 (misschien een andere pinout!). Ook is het me niet duidelijk waarom ik een Dubbelopamp in de partslist zie en een enkele opamp in het schema. [/url]

E[x]TReMe.?
7 april 2005, 18:44
ik denk dat ik het toch even bij deze site hou www.smallbearelec.com/ het is maar een probeersel, heeft geen zin als ik nu bv 200 condersatoren koop en dan uiteindelijk nx leuk vind aan het bouwen van zon ding.

Fuhgawz
7 april 2005, 18:59
http://www.generalguitargadgets.com. Ik zou als ik jou was eerder bij de distortion, overdrive en fuzz pedalen kijken. Deze zijn over het algemeen ook niet zo moeilijk, maar zeker voor een beginner is het effect dat ze geven leuker. Probeer bijvoorbeeld eens een Fuzz Face of Distortion + te bouwen.

Mitch
7 april 2005, 19:08
Een andere mogelijkheid om wat sneller aan de gang te gaan is www.byoc.com
Complete kit, goede kwaliteit en een schappelijke prijs.
De OS gaat of ging wel uit het assortiment geloof ik...

Dirk_Hendrik
7 april 2005, 19:32
Voor een eerste project een goeie!

Antal
7 april 2005, 19:42
Een andere mogelijkheid om wat sneller aan de gang te gaan is www.byoc.com
Complete kit, goede kwaliteit en een schappelijke prijs.
De OS gaat of ging wel uit het assortiment geloof ik...

Klopt die link???

DREAMMACHINE
7 april 2005, 19:44
http://www.buildyourownclone.com/

deze wel...

en idd, de squeezer is discontinued ....

maar ik zou toch zelf voor de fuzz clone gaan.....!!

Antal
7 april 2005, 19:58
Dat is de site van bigtone zeker?

DREAMMACHINE
7 april 2005, 20:02
jep

Mitch
7 april 2005, 23:07
You say that like it's a bad thing .... ja, da's Keith zijn nieuwe site (waarvan de naam dus inmiddels is veranderd, sorry :oops: )

DREAMMACHINE
7 april 2005, 23:20
ik moet zeggen dat ik het toch wel een zeer interessante site vind, misschien zo tegen de vakantie als ik wat tijd heb toch maar het een en ander bestellen.....

( ze staan ook op ebay trouwens, voor hetzelfde geld uiteraard)