PDA

View Full Version : Vox AC 50



Toaster
7 april 2005, 14:32
Hoi,

Kan iemand mij wat meer vertellen over de Vox AC 50???

Ik wordt niet helemaal wijzer van Google en Harmonycentral

Bijv.
Is het nu een gitaartop of een bastop?
Welke jaartallen zijn goed? (JMI?) en hoe kan ik dat zien?

Hoe kun je zien of deze bakken volledig buizen zijn en hoe niet?

En heel belangrijk hoe klinken ze? ac 30<--> ac 50?

Ik ben nogal een noob wat betreft vox.

Alvast bedankt!

Groeten Niels

Lucluc
7 april 2005, 16:01
Volgens mij is het net als bij Marshall en een Fender Bassman, dat ie oorspronkelijk is bedoeld voor bas, maar ook uitstekend klinkt met een gewone gitaar. De bassist van mijn band heeft een AC-50 met origineel 18''(!!!!) speakercabinet. Voor zover ik weet zitten er altijd 2 EL-34's in de eindtrap en 3 of 4 ECC-83 (=12AX7) in de voortrap. Er is dacht ik ook een versie met GZ34 gelijkrichterbuis. Ik heb ze ook wel eens gezien met een origineel 2 x 12'' cabinet. Een AC-30 klinkt wel heel erg anders! Toch is het een mooie versterker die je voor weinig geld kunt krijgen. De bassist van mijn band heeft dat setje voor 700 Nederlansche Guldensch gekocht. In de oertijd, dat wel.

hardus
7 april 2005, 22:06
op voxshowroom.com is vast wel wat te vinden

Toaster
7 april 2005, 23:01
En toch heb na wat research nog wat vragen

Je hebt een éénkanaals versie

Je hebt een tweekanaals versie.

Welke klinkt beter?

Daarnaast zeggen ze op deze website dat de AC 50 een engelse versterker is.
Ik heb er laatst een gezien en die kwam uit de jaren 70 volgens de eigenaar....
Kan dat?? want dan is het een amerikaanse (en dus van mindere kwaliteit??)

Welke versie van de AC 50 is nu de beste en welke moet je mijden???

En het belangrijkste: hoe kan ik dat zien?

O ja ik zie ook AC 50's met een wit vox logo en met een goud vox logo. Hoe zit dat dan?

Toaster
7 april 2005, 23:01
En toch heb na wat research nog wat vragen

Je hebt een éénkanaals versie

Je hebt een tweekanaals versie.

Welke klinkt beter?

Daarnaast zeggen ze op deze website dat de AC 50 een engelse versterker is.
Ik heb er laatst een gezien en die kwam uit de jaren 70 volgens de eigenaar....
Kan dat?? want dan is het een amerikaanse (en dus van mindere kwaliteit??)

Welke versie van de AC 50 is nu de beste en welke moet je mijden???

En het belangrijkste: hoe kan ik dat zien?

O ja ik zie ook AC 50's met een wit vox logo en met een goud vox logo. Hoe zit dat dan?

Toaster
7 april 2005, 23:01
En toch heb na wat research nog wat vragen

Je hebt een éénkanaals versie

Je hebt een tweekanaals versie.

Welke klinkt beter?

Daarnaast zeggen ze op deze website dat de AC 50 een engelse versterker is.
Ik heb er laatst een gezien en die kwam uit de jaren 70 volgens de eigenaar....
Kan dat?? want dan is het een amerikaanse (en dus van mindere kwaliteit??)

Welke versie van de AC 50 is nu de beste en welke moet je mijden???

En het belangrijkste: hoe kan ik dat zien?

O ja ik zie ook AC 50's met een wit vox logo en met een goud vox logo. Hoe zit dat dan?

hadv
8 april 2005, 23:18
Vox is engels (Jennings Musical Industries LTD, Dartford, Kent)
een AC50 is als ik het wel heb van oorsprong een bastop, maar een gitaar doet het prima
de oude hadden in ieder geval een goud logo
ik heb een ongelooflijk oude gehad, serienummer 740
het schema dat ik er nog van heb geeft de volgende buizen:
ECC 82: eerste buis, elk kanaal een halfje
ECC 83: 1 buisje per kanaal
ECC 83: mengertje
EL 34 (2): mag bekend zijn
op mijn schema is de gelijkrichter geen buis maar 4 diodes, dat zat ook in mijn top
het schema is van de AC 50/4 Amplifier Mk III, modificatiedatum 1-12-65

dit was een hele goeie
welke je moet mijden weet ik niet, ik heb er maar 1 gehad
2e hands gekocht in 1975 voor 450 guldens
wel reparaties aan moeten uitvoeren, de elco's in de voeding deden hele enge dingen waardoor ie ontzetten mooi klonk, maar erg vies rook

:razz: :razz: :razz: :razz:

hadv
8 april 2005, 23:19
Vox is engels (Jennings Musical Industries LTD, Dartford, Kent)
een AC50 is als ik het wel heb van oorsprong een bastop, maar een gitaar doet het prima
de oude hadden in ieder geval een goud logo
ik heb een ongelooflijk oude gehad, serienummer 740
het schema dat ik er nog van heb geeft de volgende buizen:
ECC 82: eerste buis, elk kanaal een halfje
ECC 83: 1 buisje per kanaal
ECC 83: mengertje
EL 34 (2): mag bekend zijn
op mijn schema is de gelijkrichter geen buis maar 4 diodes, dat zat ook in mijn top
het schema is van de AC 50/4 Amplifier Mk III, modificatiedatum 1-12-65

dit was een hele goeie
welke je moet mijden weet ik niet, ik heb er maar 1 gehad
2e hands gekocht in 1975 voor 450 guldens
wel reparaties aan moeten uitvoeren, de elco's in de voeding deden hele enge dingen waardoor ie ontzetten mooi klonk, maar erg vies rook

:razz: :razz: :razz: :razz:

bert k
9 april 2005, 00:37
Het is toch wat ingewikkelder dan dat. Er zijn ook Amerikaanse Voxen. Maar een AC50 is denk ik wel Engels. Kijk hier: http://www.voxshowroom.com/ zeer uitgebreide info...

birt
9 april 2005, 10:01
Het is toch wat ingewikkelder dan dat. Er zijn ook Amerikaanse Voxen. Maar een AC50 is denk ik wel Engels. Kijk hier: http://www.voxshowroom.com/ zeer uitgebreide info...

ik heb hier een leeg combo staan die lijkt op een ac30 maar er plat onderaan links op het speakerdoek ook een plakje met het woord bass.
op die website kan ik er niets over vinden

Al
9 april 2005, 12:56
[quote="Toaster"]

> > Is het nu een gitaartop of een bastop?

Werd ook voor bas gebruikt. Kwam uit als gitaartop.


> > Welke jaartallen zijn goed? (JMI?) en hoe kan ik dat zien?

JMI jaren gaan door als de beste jaren. JMI staat dan op de amp. Hierna werd kwaliteit minder.


> > Hoe kun je zien of deze bakken volledig buizen zijn en hoe niet?

Volgens mij zijn ze allemaal buizen. Er is een US-line VOX geweest , die waren solid state maar naar mijn weten kwam daar geen AC50 in voor.


> > En heel belangrijk hoe klinken ze? ac 30<--> ac 50?

AC50 is heel andere amp, harder, stukken cleaner, minder compressed, punchier.

Al

Toaster
11 april 2005, 17:31
Dank je wel mannen!

Goeie info!

Wel frapant dat er weinig goeie informatie over de AC 50 te vinden is op het web. Over een ouwe fender of een AC 30 vind je veel makkelijker wat.

Maar naar verluidt is de AC 50 wel een heel erg lekkere versterker.

Zolang ik dat JMI logo kan vinden zit ik wel goed denk ik. Hopelijk plakten die amerikanen dat logo er niet op toen zijn de productie van vox overnamen.

Toaster
21 april 2005, 21:08
Weet iemand wat de marktwaarde is van zo'n Vox ac 50. Ben denk ik wel geïnteresseerd om er eentje aan te schaffen in de toekomst.

Toaster
21 april 2005, 21:09
bump

Al
22 april 2005, 00:36
Weet iemand wat de marktwaarde is van zo'n Vox ac 50. Ben denk ik wel geïnteresseerd om er eentje aan te schaffen in de toekomst.

Ik heb zelf geen goed idee maar ik denk dat een JMI top in goede staat vrij makkelijk 700-800 doet. Als je Ebay Germanië, UK en US checkt zal dat wel een idee geven.

Al

vulvasonic
25 april 2005, 23:51
Weet iemand wat de marktwaarde is van zo'n Vox ac 50. Ben denk ik wel geïnteresseerd om er eentje aan te schaffen in de toekomst.

Ik heb zelf geen goed idee maar ik denk dat een JMI top in goede staat vrij makkelijk 700-800 doet. Als je Ebay Germanië, UK en US checkt zal dat wel een idee geven.

Al

Ik heb zelf een AC30TB. Ik zou er heel graag een AC50 bij willen hebben, maarrrrrrrrr: Hoe klinkt een AC50 top in combinatie met een 4x12 Marshall kast (75 watt speakers)? Is er iemand die me bij benadering een beeld daarvan kan geven?

Ravanelli
24 mei 2005, 15:04
De oude AC50's (tops) zijn over het algemeen nog goedkoper dan de AC30 combo's. Helaas zijn ze dan vaak niet meer compleet met cabinet. Een hele set kost toch gauw rond de 1500-1700 Euro in goede staat. Bij een beetje kwaliteit top (het blijft een risico om een oude versterker te kopen als je er niet zoveel verstand hebt) moet je toch gauw rekenen op een slordige 800 Euries.

Het geluid is zeker aan te raden ! Ik heb sinds een aantal maanden een AC30, maar dat geluid is echt identiek. Ook de eenvoudige bediening (niks geen rotzooi aan effecten ed) en verschillende kanalen spraken mij erg aan. Wel is het aan te raden er een master volume op te zetten, anders blijft het servies namelijk niet in de kast staan.

Succes!

Ravanelli
26 mei 2005, 11:07
Voor een losse nette top wordt idd gauw zon 800 Euro gevraagd. Voor een complete set betaalt men gauw een slordige 1500 euro.