PDA

View Full Version : ruisprobleem



MAY
30 juli 2002, 21:11
Ik heb een probleem en dat is het volgende. Ik heb net een nieuwe versterker, een ENGL screamer 50. Ik heb mijn aparatuur als volgens neergezet. Het geluid van mijn versterker gaat door een digitech rp14, wordt daarna doorgelust naar een Ibanez tube screamer en daarna naar mijn gitaar. De clean haal ik uit mijn digitech, dit is op zich nog geen probleem. De digitech heeft de mogelijkheid om hem op "BYPS" te zetten. Dit houdt in dat de digitech alleen het geluid doorlust naar je gitaar ( in dit geval de tube screamer ), deze functie gebruik ik bij de distortion ( omdat deze vele malen beter is dan die van de digitech ) Het probleem is alleen dat op het moment dat ik niet speel ik een enorme ruis krijg. Is dit te verhelpen?
Ik hoop dat iemand me hierbij kan helpen, bij voorbaat dank.

brookhuis4
31 juli 2002, 00:43
een noisegate wil wel helpen....

brookhuis4
31 juli 2002, 00:44
dnap trouwens de aansluiting ook niet
helemaal, kun je eens bij de gitaar beginnen
misschien weet ik dan iets meer .

dungekste
31 juli 2002, 01:36
Een Boss NS-2 Noise Suppressor doet wonderen. Die kapt alle overtollige ruis weg.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: dungekste op 2002-07-31 01:37 ]</font>

qwerty
31 juli 2002, 02:56
ben het met bovenstaande eens,
begin bij je gitaar met het beschrijven van een set-up.
De gitaar is tenslotte het ding wat het signaal opwekt (en niet de versterker, waarvan de functie duidelijk moge zijn)
:B

basswasp
31 juli 2002, 08:58
Alleen ruis als je niet speelt? Waarschijnlijk heb je gewoon altijd ruis, maar hoor je het pas goed wanneer er geen andere geluiden (gitaarspelen) zijn.

'k heb trouwens ontdekt dat gitaarapparatuur in de buurt van monitors (van computers) ook ruis op kan leveren...

Lacrymosa
31 juli 2002, 09:25
Je kan ook je gitaar helemaal Shielden.
Houdt in dat je em afschermt tegen straling.

Je kan natuurlijk ook gewoon EMG's er in knallen.

CheerS!!

MAY
31 juli 2002, 11:06
Vanuit mijjn gitaar: Gitaar gaat eerst naar de tube screamer, daarna door de digitech rp14d en daarna naar de versterker. ( alvast bedankt voor de reacties )

Soulman
31 juli 2002, 11:41
Het heeft er misschien niets mee te maken, maar ik had voorheen een Boss multieffect met zgn. bypass.
Zo bypass bleek die niet te zijn, want hij ruisde dan behoorlijk, rechtstreeks op de versterker was dit bijna verdwenen.

Eko
31 juli 2002, 20:26
Bij ruis is het eerste waar ik naar kijk of er wel goed geaard is. ( Randaarde stopcontact wat ook echt geaard is en niet alleen er zo is opgeschroefd.)
Voor de rest afvinken door er dingen uit te laten ( 1 voor 1) en kijken wanner hij wel gaat storen of ruisen.
Bekabeling wil nog wel uitmaken, slecht contact in je gitaar enz.
Groeten Martin

dungekste
31 juli 2002, 22:24
Inderdaad. Goede kabels spelen ook mee. Ik gebruik altijd en voor alles Cordial kabels. kosten wel wat meer, maar zijn erg goed.

aadplagiaat
2 augustus 2002, 22:50
In de eerste plaats vertel je het verhaal verkeerdom. Je zegt dat het geluid van je versterker wordt door gelust naar je gitaar, in dit geval de tubescreamer.
Als je het echt zo aansluit heb je dus de input of de speaker-uitgang op de ingang van je tubescreamer (en digitech) gezet, dat zal nooit werken!
Het geluid komt uit je gitaar en gaat naar je versterker eventueel via effecten.
Probeer dus eens alleen de gitaar -> tubescreamer -> versterkeropstelling. Heb je dan ruis, dan ligt het aan je tunescreamer of je gitaar. In het dat geval sluit je alleen je gitaar op je versterker aan. Als dit goed gaat ligt het denk ik toch aan je digitech.

succes

MAY
3 augustus 2002, 11:43
Het volume pedaal gaf veel ruis, ik hen hem nu in de FX loop gezet en het grootste gedeelte van de ruis is weg!