PDA

View Full Version : Nieuwe elementen: GFS of toch niet?



Ché
7 april 2005, 13:10
Hai,

ik heb er hier al veel over gelezen over die GFS elementen maar nu ik stilaan zin/geld krijg om nieuwe pickups in mn USA strat te leggen stelde ik mij de volgende vraag:

Zijn die GFS elementen echt een verbetering tov de standard USA strat pickups? of stap ik beter onmiddelijk over naar een merk als van zandt, fralin...

ik ben ondertussen al heel tevreden van mn klank maar ik mis was helderheid en 'attack' in mijn pickups (ik speel op bassman59RI)...de bedoeling is een kenny wayne shepherd/hendrix achtig klankje te krijgen

GFS en andere pickup kenners laat u horen, alle meningen welkom! :)

thnx!

frekie
7 april 2005, 13:20
(Ik moet mijn posts maar een saven geloof ik, bespaart veel dubbel werk :-D )
Zoals bekend heb ik dus net GFS Vintage alnico staggered gezet op mijn echte Richwood vintage stratje. Dat het een hele verbetering is tov de RW pickups zegt misschien niet zoveel 8-) Ze hebben veel van alles eigenlijk, tja hoe omschrijf je geluid. Lekker stevig als het moet maar zeker ook met een helder hoog erbovenop. RW/RP dus stil in de tussenstandjes. Ik heb een Tokai strat gehad met Fender USA pickups, kwam veel mid uit, lekker overstuurd maar minder helder als de standaard Tokai pickups. Ik heb 85 euri betaald voor de GFS (set van 3) vers 2dehands in NL zeg maar. OK als je de prijzen op Ebay ziet in de USA misschien aan de hoge kant maar vergis je niet er komen veel kosten overheen om ze zelf te importeren. Bij mijn weten heeft GFS geen importeur in Europa. Nu mijn paginaatje maar weer eens pluggen :cool:
http://members.home.nl/fmunniksma/RW/Richwood62LPB.htm
MP3's staan onderaan.

Jeroenvanhulsteijn
7 april 2005, 13:27
ik heb een Filtertron van GFS besteld ($36, incl verzenden) en een wraparound brug. Ik zie het vooral als een goedkope manier om eens een Filtertron of een P90 of wat dan ook uit te proberen.

Ik weet niet of ze echt beter klinken dan Fender USA pickups. Het zijn Aziatische elementen. En of dat nu beter of slechter is???

Neem een kijkje bij de Guitar Fetish Store (=GFS) en luister naar wat geluidssamples.

Jeroenvanhulsteijn
7 april 2005, 13:28
owja en de Tubefactor:

http://www.speurders.nl/muziekinstrumenten/effectenenechos/6851038/hugeskettnertubefactor.6.1.0.1.260.3708.html

Ché
7 april 2005, 13:46
owja en de Tubefactor:

http://www.speurders.nl/muziekinstrumenten/effectenenechos/6851038/hugeskettnertubefactor.6.1.0.1.260.3708.html

hehe thnx voor de moeite...ik moet eerst van mn ibanez af als ik de tubefactor er ook nog bijwil :)

ToTaL FaKe
7 april 2005, 17:47
verzendkosten zijn maar 9 euro dus daar hoef je je niet druk om te maken. ik heb een setje GFS Alnico HOT staggered gekocht. Had het dezelfde week al binnen. mijn ervaring.. betere gast als mee samen te werken kan je niet vinden.

Random_hero
7 april 2005, 18:19
Waar zijn ze eigenlijk te koop? want ik heb laatst gezocht, maar niets gevonden :-(

Jeroenvanhulsteijn
7 april 2005, 18:59
Waar zijn ze eigenlijk te koop? want ik heb laatst gezocht, maar niets gevonden :-(

Op Ebay: Guitar Fetish Store (http://stores.ebay.com/Guitarfetish-Store_W0QQssPageNameZl2QQtZkm)

Ché
8 april 2005, 15:54
ik snap er de ballen van... welke GFS types zijn er nu juist voor strat?
vintage en texas of nog meer?

heeft er iemand ze al vergeleken met fralins of id?

Jeroenvanhulsteijn
14 april 2005, 15:40
Nou ze zijn binnen. Zwarte GFS Retrotron Nashville (kopie van filtertron). Ziet er erg stoer uit. Is splitsbaar. Geleverd met alle schoefjes en mounting ring (met goudkleurige schroefjes). Komt in de neck positie. In de brugpositie komt een SD Allen Holdsworth.

En verder nog een GFS kopie van een badass wraparound brug. Komend weekend inbouwen!

Mitch
14 april 2005, 19:32
Keep us posted !

Rutger
15 april 2005, 01:27
Hey guys,

ik heb nu zeker een half jaar een set GFS Alnico SC's in mn Telecaster zitten. En echt: ze zijn een aanmerkelijke verbetering van de originele pu's! Bas/mid/hoog goed in balans, een lekkere output en mn Tele scheurt fel in de brug. Seymour Duncan kwaliteit maar dan voor een stuk minder geld. Ik heb ze via Onno Siemens besteld voor E90,- voor de set, hij importeert ze voor je. Ik denk dat ik zijn e-mail adres wel even mag vermelden:

onnosiemens@hotmail.com

Voor meer meningen zie bv ook: http://tdpri.com/viewtopic.php?t=27880&highlight=gfs

ToTaL FaKe
15 april 2005, 16:59
ik ga morgen ook weer een Setje GFS Hot Alnico staggered Single coils in me jap squier doen. Ik heb ze al een maandje of 2, maar nu ga ik ze er echt in doen :) Ik post wel wat als ik ze er in heb zitten.

Jeroenvanhulsteijn
16 april 2005, 13:49
nou, net de GFS Retrotron en SD Allan Holdsworth erin gezet. Maar de output is echt off the scale. Alle clean is echt mega crunch geworden. Zelfs mn PA kan het signaal niet helemaal aan (-20 dB!!!) Zal wel aan het silencer circuit liggen wat er in zit. Zit mss ook een versterking in. Dus tot nu toe bevalt het resultaat niet :razz: Dus straks eerst actieve circuit er eens uit halen. Maar eerst schemaatje tekenen.

Mitch
16 april 2005, 20:14
Even voor de duidelijkheid: ligt niet aan de PU's maar aan een boost-circuit ?

Jeroenvanhulsteijn
16 april 2005, 21:30
@Seymour Paul, Ligt aan het "boost circuit". Of eigenlijk "noise killer" circuit. Doet blijkbaar meer dan alleen noise killing.

Enfin, eruit gehaald. En ziedaar, een normaal uitgangsnivo. Allereerst is het basgebied strakker en de algehele klank wat voller.
Maar die Retrotron klinkt heel erg humbucker achtig (wat een verrassing :razz: ) en erg bassig. Split levert wel ietsjes meer hoog, maar sprankelen doet het absoluut niet. Achja, mss wel verkeerde verwachtingen gehad van de Retrotron. Ik dacht eigenlijk iets te verwachten tussen een single coil en humbucker.
Nu moet ik sowieso nog spelen met de instellingen van de Tonelab. Door het gebrek aan bas in mijn vorige elementen staat deze in veel presets redelijk vol erin gedraaid. Dus daar zal ik ook zeker het een en ander mee op kunnen schonen. Nuja, mss toch maar eens een TV Jones gaan luisteren.
Die Holdsworth klinkt erg lekker. Beheerste en evenwichtige klank met een lekkere push.

Gecombineerd klinkt het errrrrrm, tja alsof het in de verte door een radio staat te tetteren? Mss moet ik wat draadjes omwisselen.

Tot nu toe weet ik nog niet wat ik van filtertron type elementen moet denken. Ik ga nog een weekje spelen en dan kijk ik het nog eens aan.

bert k
17 april 2005, 17:46
Ik heb eens rondgekeken, maar die GFS levert echt van alles! Ik ben benieuwd hoe ze bevallen.
Ik denk over een Richwood dikke hollow-body, waar ik dan wel andere pups op wil. Humbuckers op een hollow is me te donker, plus dat Richwood pups niet echt goed zullen zijn. Ik aarzel tussen een P94 clone (P90 in humbuckerbehuizing) en een Filtertron. Wat denken jullie? Hoe verhouden die zich tot elkaar?

Jeroenvanhulsteijn
17 april 2005, 17:51
Actieve circuit eruit gesloopt. 3way switch behouden voor serie/split/parallel schakelen van de Retrotron. De pushpull pot gebruik ik voor phase switching.

De Retrotron levert meer druk en strakker laag dan de originele elementen. Het element klinkt als een humbucker. Ook in split en parallel heeft het niets van een single coil achtig iets. De Retrotron neigt meer naar de warme donkere kant dan naar de heldere frisse kant. Eigenlijk niet echt waar ik op gehoopt had. Ik dacht dat de Retrotron meer single coil kwaliteiten in zich zou hebben.

De SD klinkt heel gebalanceerd en heel gecontroleerd. De 2 combineren goed. Hebben ongeveer eenzelfde output level.

De wrap around brug staat wel goed. Klinkt akoestisch ietsje helderder.

Jeroenvanhulsteijn
20 april 2005, 11:59
2 soundsamples gemaakt. Staan in "Sounds":


Clean (http://home.student.utwente.nl/j.s.vanhulsteijn/MyMusic/Retrotron%20demo.mp3)
Distortion (http://home.student.utwente.nl/j.s.vanhulsteijn/MyMusic/Retrotron%20Demo%20-%20Distortion.mp3)

Ché
20 april 2005, 23:25
heef ter iemand de GFS Hot Alnico staggered al getest?
soudsamples? :D

Rutger
21 april 2005, 00:56
Die heb ik in mn tele. Lekker rauw en scheurt als de nete, echt lekkere pickup!

Hebben? :D

Mitch
21 april 2005, 14:05
[quote="JeroenvanhulsteijnMaar die Retrotron klinkt heel erg humbucker achtig (wat een verrassing :razz: ) en erg bassig. Split levert wel ietsjes meer hoog, maar sprankelen doet het absoluut niet.
[/quote]

Bedankt voor het uitproberen, weet ik dat ik daar dus niet naar hoef te kijken :D
Het kan nog even duren, maar die TV Jones komt erin, zeker weten !

Mitch
21 april 2005, 14:08
Ik aarzel tussen een P94 clone (P90 in humbuckerbehuizing) en een Filtertron. Wat denken jullie? Hoe verhouden die zich tot elkaar?

Een P94 hoeft niet slecht te zijn, maar vaak klinkt het 'net niet'. Nét niet zo dik als een P90 kan klinken (magneet is natuurlijk minder groot) en net iets wolliger dan een goede humbucker.

Voor meer helderheid en toch punch in dat formaat....TV Jones is what you need honey ! Filtertron sound in standaard hb-formaat. Zie mijn review van de Reflection voor mijn bevindingen.

Ché
28 april 2005, 15:53
ok, ik ga me dit weekend ook zo een setje premium vintage strat pups bestellen op ebay...
maar zijn er buiten de verzendkosten nog andere kosten zoals invoerkosten of BTW ofzo die je moet betalen?

thnx!

ToTaL FaKe
28 april 2005, 18:45
ok, ik ga me dit weekend ook zo een setje premium vintage strat pups bestellen op ebay...
maar zijn er buiten de verzendkosten nog andere kosten zoals invoerkosten of BTW ofzo die je moet betalen?

thnx!
Ik hoefde geen andere kosten te betalen in ieder geval, denk jij ook niet

verzendkosten waren bij mij 8 euro. maandag besteld, dinsdag had hij het geld. Vrijdag had ik ze binnen. :)

Jeroenvanhulsteijn
29 april 2005, 00:19
bij mij had hij het pakketje aangegeven als zijnde "repair parts" met een lage waarde. Dus ik hoefde ook geen BTW of invoerrecht te betalen.

RS-Rik
9 mei 2005, 18:55
Hehehe


Tof die GFS'jes

Ik ga ze zelf ook in mn strat zetten, kep 100 dollar geboden (vintage alnico staggered) en de huidige prijs staat op 51 dollar. er zit dus nog een bod tussen maar ik heb tussen de 100 en de 50 niet meer geboden..

Nouja ik zal zo voor een euro of 75 wel binnen hebben.

De veiling duurt nog 1 dag en 3 uur en er zijn nog 3 stuks aanwezig.


Nu nog Gotoh'tjes erop (25 euro) en een 5 way switch kope en deze jongen is het heertje!