PDA

View Full Version : externe speaker aansluiten op cube 30



jorrit
7 april 2005, 12:10
test

jorrit
7 april 2005, 12:12
Ik heb nog een 1x12 kastje met speaker liggen en ik was van plan om die onder mn cube 30 te zetten. Als ik hm aansluit via mn phones/recording out krijg ik wel geluid uit de onderste speaker maar veelste zacht. ik ging er al niet vanuit dat dit zou lukken eingelijk.

nu is dus mijn vraag, hoe sluit ik de externe speaker aan op de cube zodat ik het geluid via 2 speakers krijg. er zit nu een 10"speaker in gaat dat lukken samen met mijn 12" speaker er onder?
de zelfbouw mensen die bezig zijn met hun cube transformatie weten vast wel hoeveel ohm die speaker is en hoe ik hm aan kan sluiten op 2 speakers... zoals je vast al door hebt ben ik geen electronica expert. ik kan solderen etc. maar vraag me niet naar de technische dingen.. als iemand me kan helpen zou dat super zijn

jorrit
7 april 2005, 12:13
Ik heb nog een 1x12 kastje met speaker liggen en ik was van plan om die onder mn cube 30 te zetten. Als ik hm aansluit via mn phones/recording out krijg ik wel geluid uit de onderste speaker maar veelste zacht. ik ging er al niet vanuit dat dit zou lukken eingelijk.

nu is dus mijn vraag, hoe sluit ik de externe speaker aan op de cube zodat ik het geluid via 2 speakers krijg. er zit nu een 10"speaker in gaat dat lukken samen met mijn 12" speaker er onder?
de zelfbouw mensen die bezig zijn met hun cube transformatie weten vast wel hoeveel ohm die speaker is en hoe ik hm aan kan sluiten op 2 speakers... zoals je vast al door hebt ben ik geen electronica expert. ik kan solderen etc. maar vraag me niet naar de technische dingen.. als iemand me kan helpen zou dat super zijn

EpiCenturiesAWAy
7 april 2005, 12:35
Kan dat niet met zo'n behringer red box ?

jorrit
7 april 2005, 13:40
ben eingelijk op zoek naar een manier om de speaker gewoon erbij te kunnen aansluiten met een extra jackplug aansluiting oid.

jorrit
9 april 2005, 11:04
kom op cube ombouwers of zijn jullie te druk met ombouwen?

weet iemand hoeveel ohm de speaker is van de cube 30?

nicoverduin
9 april 2005, 12:55
effe de meter erop:

rond de 3 ohm = 4 ohm impedantie
rond de 6-7 ohm is 8 ohm impedantie
rond de 13-15 ohm = 16 ohm

Nico

jorrit
9 april 2005, 17:05
dank u k ga meteen ff bezig..

bert k
9 april 2005, 17:18
En dan een serieschakeling verzinnen. Met een schakelend chassisdeel.
Als je twee speakers in serie hebt is de impendantie altijd hoger, dat overleeft een transistorbak altijd. Als je parallel schakelt kan de versterker eraan gaan.

nicoverduin
9 april 2005, 17:36
En dan een serieschakeling verzinnen. Met een schakelend chassisdeel.
Als je twee speakers in serie hebt is de impendantie altijd hoger, dat overleeft een transistorbak altijd. Als je parallel schakelt kan de versterker eraan gaan.

Zit die huidige speaker van de cube 30 via een jack aangsloten, of rechtstreeks met draden uit de versterker?

Nocki
10 april 2005, 18:17
ik heb zelf aan de aanlsuiting van de cube 30 een draad met een jack naar buiten gehangen die gelijk in een ander cabinet kon geprikt worden. dat ging goed. op elk volume.

Nocki

jorrit
11 april 2005, 08:55
even getest, hijs 8 ohm trouwens. maar wat een bagger speaker zit er standaard in. k heb hm aangesloten op een celestion en dat klinkt stukken beter. Ik ga het nu zo aansluiten dat als ik de ext. speaker aansluit de cube speaker uitgeschakeld wordt en het signaal naar de celestion gaat. t versterkertje kan nu opeens veel harder en het geludi is stukken beter..

Vonk
19 april 2006, 20:01
Zo nu wil ik dit topic weer eens gaan gebruiken voor precies hetgene wat staat in de topictitel. Hopelijk kunt u mij helpen.

Ik wil dus ook een cabinet aan een cube30 hangen. Nou lijkt mij dat ik gewoon het plusdraadje naar de interne speaker moet doorknippen en die verbinden naar een aansluiting, waardoor een schakelmechanisme ervoor zorgt dat het signaal naar de cab gaat ipv de interne speaker.

Heeft iemand een idee hoe ik dat automatisch schakelen voor elkaar zou kunnen krijgen?

Als aansluitbussen las ik dat ik gewone jacks kan gebruiken of de Speakon-aansluitingen. Ik zat eraan te denken om speakon te gebruiken. De cabinets van de bekende merken, hoe worden die eigenlijk verbonden, met jacks of exotische aansluitbussen?

En als laatste: als ik 2x 8ohm speakers in de cab ga zetten, maakt het dan uit of ze parallel staan of in serie? Ietsje terug staat dat parallel riskant kan zijn, hoezo?

bert k
19 april 2006, 21:05
Speakon is mooi luxe, maar met een jack kan je de uitgang schakelend maken, wat je graag wilt, dus ik zou lekker voor jack gaan. Speakon is toch eigenlijk meer voor PA kasten.

Vonk
19 april 2006, 21:37
Aha ok maar dat schakelen, de interne speaker moet dus uitgeschakeld worden zodra de jack erin zit om het signaal door te geven aan de cab. Hoe kan ik dat krijgen? Of moet er een schakelaar tussen, wat ik liever niet heb.

En 2x 8ohm speakers? Serie of parallel. wat zijn de (nare) gevolgen voor de cube30?

bert k
19 april 2006, 22:23
Je moet ee jack cassisdeel kopen met een ingebouwde schakelaar. Zolang er geen stekker in zit is het signaal doorverbonden naar de speaker van de Cube, als je een stekker erin steekt wordt de speaker ontkoppeld, en gaat het geluid naar je cab.

Twee keer 8 ohm in serie is 16 ohm, parallel is 4 ohm. Ik weet helaas niet wat een Cube 30 aankan. Als je ze in serie zet gaat het wel goed met een transistorversterker.