PDA

View Full Version : insert? fx loop?



dath
7 april 2005, 12:07
hoi
ik heb een crate tube driven 50 en het cleane signaal bevalt me uitstekend!
ik wil graag tussen de pre en eindamp een effectloop hebben.
nou zit er bij de reverbknop een "insert" jack in-of uitgang, maar ik heb geen idee wat die doet? het is er maar 1, lijkt me niet voldoende voor een loop?
ik kan ook de ingebouwde veer-reverb loshalen en jacks op de tulpjes zetten die daar naartoe leiden? kan dat?

Squier4ever
8 april 2005, 17:23
so he 8x hetzelfde topic geopend :roll:

vester86
8 april 2005, 18:24
als je nou eens gewoon antwoord geeft, ipv zeiken :-p

Beste DATH: ook met 1 zo'n plug kun je prima een FX loop maken, je hebt voor een stereo geluid ook maar 3 kabeltjes nodig (1 links, 1rechts, 1 aarde) en met zo'n effectloop is dat hetzelfde (1 send, 1 return, 1 aarde). of het ook daadwerkelijk zo werkt zou ik je echt niet durven zeggen.

heb je nergens op internet een handleiding kunnen vinden van je versterker?? grote kans dat het daar in staat

piezo
9 april 2005, 09:24
hoi
ik heb een crate tube driven 50 en het cleane signaal bevalt me uitstekend!
ik wil graag tussen de pre en eindamp een effectloop hebben.
nou zit er bij de reverbknop een "insert" jack in-of uitgang, maar ik heb geen idee wat die doet? het is er maar 1, lijkt me niet voldoende voor een loop?
ik kan ook de ingebouwde veer-reverb loshalen en jacks op de tulpjes zetten die daar naartoe leiden? kan dat?

Als regel betekent "insert"dat je een loop kunt maken met een verloopkabeltje van 1x stereo jack naar 2x mono jack. Als de veer-reverb middels een transistor/opamp schakeling versterkt wordt zou je die mogelijk als FX loop kunnen gebruiken. Gewoon uitproberen dus!

Han S
9 april 2005, 09:47
Een insert is een onderbreking van de signaalweg. Het is een jack chassisdeel welke als er niets in is gestoken in de vorm van een jackplug, het signaal ongehinderd doorlaat middels een ingebouwde schakelaar.

Als je er een stereo jackplug in steekt, komt het signaal meestal op de tip te staan en de ring zit aan de rest van de signaalweg.

Met andere woorden: je moet een insertkabeltje hebben, dit is een kabeltje met aan één kant een stereo jack en aan de andere kant twee mono jacks waarvan de een aan de tip en de andere aan de ring van die stereo jack is aangesloten.

Je raadt het al, de ene mono jack gaat naar de ingang van je effecten en de andere in de uitgang, zodoende loopt het signaal van je versterker via je effect apparaat.

dath
11 april 2005, 12:43
bedankt hans
ik heb dat geprobeerd, maar mn signaal valt gewoon weg als ik een plug in de insert stop. ik hoor dan niks meer.
gewoon mn gitaar in de insert stoppen werkt (natuurlijk) ook niet.

een handleiding kan ik niet vinden.
op harmony central heet mn versterker TD50C (staat ook achterop) maar op www.crateamps.com vind ik die er niet bij :-(