PDA

View Full Version : Hard=beter?



telecastermaster
7 april 2005, 11:48
Klinken acoustische instrumenten beter als (mooier) als je er heel hard op speelt? Ik had hier laats een discussie over met iemand. Mijn opvatting is van wel maar kan het eigenlijk niet goed onderbouwen. Meningen hierover?

peter

bert k
7 april 2005, 12:30
De klank verandert als je heel hard mept. Snaren klinken normaal ongeveer als "Pingggggg" en als je hard aanslaat wordt het meer "Poooiiingg"
Zachte aanslag is niet altijd suf of rustig. Tommy Immanuel slaat erg zacht aan, en zet zijn versterker wat harder.

Harald
7 april 2005, 12:42
Beste toon heb ik op mijn gitaren als ik niet zo hard mogelijk mep. Sterker nog, heb zelfs het idee, dat een wat zachtere aanslag vaak een betere projectie, een wat warmer en gebalanceerder geluid en een voller geluid oplevert. Praat hier even puur over onversterkt. Het zal ook sterk van de gitaar en de afstelling afhangen. Voor mijn gitaren en spel gaat dat in ieder geval wel op.

Ander punt is dynamiek, als je gelijk fff begint kun je ook nergens meer heen.

Volume kun je m.i. uiteindelijk beter uit je versterker halen. Een gitaar is gewoon een relatief erg zacht instrument. (vergeleken met bv. een piano, sax, viool of trompet)

Klassieke gitaristen moeten het volume trouwens wel uit hun instrument zien te halen. Maar ook daar is het meer een kwestie van toonvorming dan van hard aanslaan.

Don Capo
7 april 2005, 13:23
Ik ben van mening dat het meer met afwisseling van volume heeft te maken dan met constant kabaal. Het is mooi om bijvoorbeeld in een bepaald stuk van een nummer je baslijn wat harder aan te slaan om dat te benadrukken. Het voordeel van wat harder aanslaan is dat je je schoonheidsfouutjes wat minder snel hoort. Dit werkt hetzelfde met snel en langzaam spelen. Ik leer mezelf een stuk eerst langzaam en zacht aan waarna het sneller en harder spelen vanzelf wel komt.

bramcup
7 april 2005, 20:02
Ik speel het liefst (vind dat dit het beste geluid geeft op mijn gitaar) met een nylon plectrum (zeer buigzaam), mijn gitaar is echter wel bespannen met lichte stalen snaren. met zo een buigzaam plectrum kan je hard en zacht spelen zonder de snaren te laten "poing'en" waardoor het zoiezo een redelijk warm geluid geeft ongeacht de hardheid van de slagen. Met dikkere staalsnaren komt dit echter niet tot uiting en kan je volgens mij best ook een stijvere plectrum gebruiken, Maar de combinatie dunne snaren met buigzaam plectrum klinkt op mijn gitaar het beste als ik op mijn oren moet afgaan.

Mattia
8 april 2005, 09:40
Hangt van je stijl, de klank die je wil, en ook van de gitaar zelf af. Een zeer licht gebouwde gitaar kan met een light touch al geweldig mooie tonen produceren, terwijl je een goedkope laminate top dred toch wel een beetje aan moet slaan om 'm wakker te schudden, zal ik maar zeggen.

ReinoutV
8 april 2005, 11:30
Tommy Immanuel slaat erg zacht aan, en zet zijn versterker wat harder.

Er zijn genoeg nummers aarin Tommy echt tekeer gaat op zijn gitaar. Zeker de bas wil hij, met zn duimplectrum, er flink van langs geven. Hij heeft ook nummers waarin hij zacht aanslaat (logisch), maar er zijn er genoeg waar hij heel hard speelt!

bert k
8 april 2005, 11:58
Wat ik maar wilde zeggen is dat zacht aanslaan niet suf hoeft te klinken. En hard aanslaan klinkt in sommige gevallen dus helemaal niet zo geweldig.

ReinoutV
8 april 2005, 16:18
Ben ik het helemaal mee eens :). Het is af en toe juist heel spannend om heel zachtjes te spelen.

GretschCC
5 mei 2005, 21:21
Je moet altijd zoeken naar een mooie balans in je gitaar. Als klassiek gitarist speel ik zo hard mogelijk want alles wat je dan fout doet (van onregelmatigheid in je nagel tot hoorbare verplaatsing in je linkerhand) is dan hoorbaar, als je het op een hoog volume onder controle hebt kun je gaan afbouwen en alle onderdelen hun juiste dynamiek en kleur geven.

Tupelo
23 mei 2005, 23:31
Ik speel juist meestal zachtjes, dan hebben de buren er minder last van. :) Is wel vervelend als ik samen met iemand anders speel. Ben zo gewend zacht & ingetogen te spelen dat ik echt een schop onder mijn kont nodig heb om dan wel op volume te spelen.

feiko
6 juni 2005, 00:37
Ik denk dat het helemaal aan het nummer ligt wat je speelt, maar persoonlijk ga ik voor het wat zachtere heldere geluid....

Bramcup: Ik speel juist liever met een harde plectrum, als je die wat losjes vasthoudt klinkt het meer als een geheel (Tip van Tommy Emmanuel)

Picker
6 juni 2005, 21:30
"Hard = beter"?

Hangt er vanaf waar je het over hebt. :razz: