PDA

View Full Version : prijs



Artio
7 april 2005, 10:59
welke prijs ben jij bereid te betalen voor een (mooie kwalitatief goede) zelfbouw gitaar? en moe thij dan helemaal costum zijn of zou je ook een zelfbouwgitaar kopen uit een al-klaar-assortiment?
Artio

bert k
7 april 2005, 13:08
Een zelfbouw is een gitaar die je Zelf Bouwt :D

Artio
7 april 2005, 13:24
ja duh...dat snap ik, maar een zelfgemaakte gitaar is en blijft een zelfbouw gitaar ookal heb je hem niet zelf gebouwd. en als je hem koopt zonder dat hij HELEMAAL aan je eigen eisen voldoet kan je het ook geen costum gitaar noemen.... en iemand die in zijn vrije tijd een paar gitaartjes bouwt is ook nog niet een merk ofzo te noemen..... :-D dus als jij een betere naam weet...ik hoor het graag.... (en ja ik weet het ik ben een wise-chick...) zucht dat gedoe over een paar woorden.... :???:

Groetjes :-D

Marcel2
7 april 2005, 13:49
ja duh...dat snap ik, maar een zelfgemaakte gitaar is en blijft een zelfbouw gitaar ookal heb je hem niet zelf gebouwd. en als je hem koopt zonder dat hij HELEMAAL aan je eigen eisen voldoet kan je het ook geen costum gitaar noemen.... en iemand die in zijn vrije tijd een paar gitaartjes bouwt is ook nog niet een merk ofzo te noemen..... :-D dus als jij een betere naam weet...ik hoor het graag.... (en ja ik weet het ik ben een wise-chick...) zucht dat gedoe over een paar woorden.... :???:

Groetjes :-D

Wat moet ik me voorstellen bij een zelfgemaakte gitaar die je niet zelf gebouwd hebt, en wat bij een zelfbouwgitaar uit een al-klaar-assortiment?

Artio
7 april 2005, 15:09
als je een zelfgebouwde gitaar koopt bij een gitaarbouwer....is hij zelfgebouwd, maar niet door jezelf....nu duidelijk? :o

Artio
7 april 2005, 15:11
en als je in een winkel een zelfgebouwde gitaar koopt, (dus niet besteld) en ze hebben die op voorraad is dat een al-klaar-gitaar. dat was ik nog vergeten

Diedo
7 april 2005, 15:23
ik denk dat het probleem ligt bij het woordje "zelf"

onder zelfgebouwd versta ik dat de eigenaar/bespeler van de gitaar het ding zelf heeft gebouwd. als iemand anders, bijvoorbeeld een gitaarbouwer, een gitaar voor jou bouwt dan zou ik het gewoon handgebouwd noemen.

en dan nog: wat is bouwen... vind je dat alles echt vanuit een plank moet zijn ontstaan om het bouwen te noemen, of is een halsje van hier, en een body van daar en dat dan in elkaar zetten ook bouwen?

Diedo

Marcel2
8 april 2005, 09:22
als je een zelfgebouwde gitaar koopt bij een gitaarbouwer....is hij zelfgebouwd, maar niet door jezelf....nu duidelijk? :o

Ik snap hem helemaal.
Zelfgebouwd betekent dat iemand anders hem gebouwd heeft.

Marcel2
8 april 2005, 09:26
en als je in een winkel een zelfgebouwde gitaar koopt, (dus niet besteld) en ze hebben die op voorraad is dat een al-klaar-gitaar. dat was ik nog vergeten

Dus op het moment dat iemand anders een gitaar bouwt is het een zelfgebouwde gitaar, maar zodra hij in de winkel ligt is hij niet meer zelfgebouwd, maar kant en klaar.
Wat is het leven eigenlijk toch eenvoudig!

Mattia
8 april 2005, 09:47
Stelletje mafkeesen.

Hij bedoelt duidelijk dit: hoeveel kan een bouwer zonder naamsbekendheid realistisch vragen voor een van zijn creaties?

Volgens mij hangt het er erg van af. Als de gitaar goed in elkaar zit, de hardware en pickups van topkwaliteit is, een goede setup heeft, mooie finish job, tja, dan kun je redelijk makkelijk rond de 500-700 Erui uitkomen. Minder voor een Strat of Tele achtige gitaar, denk ik, iets meer voor een mooie carved top met parelmoer inleg en een flame maple top. Je kosten haal je eruit, maar mooie inkomsten voor je uren werk kun je niet verwachten zolang je je 'merk' niet hebt weten op te bouwen.

Ik 'verkoop' momenteel m'n gitaren aan vrienden, tegen materiaalkosten. Electrische gitaren zijn veelal duurder dan akoestische omdat je meer onderdelen moet kopen (metalen, welteverstaan), maar er zitten minder uren werk in.

Fumi SG
8 april 2005, 14:14
als je een zelfgebouwde gitaar koopt bij een gitaarbouwer....is hij zelfgebouwd, maar niet door jezelf....nu duidelijk? :o

Ik snap hem helemaal.
Zelfgebouwd betekent dat iemand anders hem gebouwd heeft.

heej.... psst.... dan is iedere gitaar zelfbouw hoor :sssh: :roll:

Marcel2
8 april 2005, 15:22
als je een zelfgebouwde gitaar koopt bij een gitaarbouwer....is hij zelfgebouwd, maar niet door jezelf....nu duidelijk? :o

Ik snap hem helemaal.
Zelfgebouwd betekent dat iemand anders hem gebouwd heeft.

heej.... psst.... dan is iedere gitaar zelfbouw hoor :sssh: :roll:


Je meent het! :D

Ritch
8 april 2005, 20:12
ja duh...dat snap ik, maar een zelfgemaakte gitaar is en blijft een zelfbouw gitaar ookal heb je hem niet zelf gebouwd. en als je hem koopt zonder dat hij HELEMAAL aan je eigen eisen voldoet kan je het ook geen costum gitaar noemen.... en iemand die in zijn vrije tijd een paar gitaartjes bouwt is ook nog niet een merk ofzo te noemen..... :-D dus als jij een betere naam weet...ik hoor het graag.... (en ja ik weet het ik ben een wise-chick...) zucht dat gedoe over een paar woorden.... :???:

Groetjes :-D

cUstOm, sorry ik moest het ff kwijt :wink:

chennie
8 april 2005, 20:58
pff wat een gemiep over definities. Het is toch duidelijk dat hij bedoelt:

hoeveel heb je over voor een gitaar die niet in meerdere oplagen wordt gemaakt. Voorbeelden zijn gitaren die je zelf bouwt, assembleert of zelf ontwerp maar door anderen laat maken.

Ik heb nu ongelooflijk veel geld in mn project zitten, tegen de 700-800 en het is echt niet waard wat er uit is gekomen. Echt niet. =)
Maar ik ben hiermee begonnen als hobby project om mezelf bezig te houden met mn handen. Ook omdat ik zoiets nooit heb gedaan, kan je er altijd van leren. Het is beter dan maar voor de tv te hangen, toch?
Vooral onvakkundigheid was de oorzaak van de hoge kosten, maar de tweede keer zal veel beter, sneller en goedkoper worden.

Mattia
9 april 2005, 12:08
De grootste kosten, als je begint, zijn de aanschaf van gereedschap en dergelijke. Als je verder bouwt, en nieuwe hout adresjes vind, etc. kan het goedkoper worden, en wordt het eindproduct het geld wel waard, zeg maar.

Wat ik ongeveer kwijt ben aan de Strat/Tele duo die ik ga bouwen (alle onderdelen zijn besteld, alles inclusief lak in huis): E270 voor de strat, E220 voor de tele. Strat heeft een Gotoh Wilkinson trem+Schaller locking tuners, de Tele een 'non-brand' stamped-steel brug en Gotoh tuners, swamp ash, maple halzen, rosewood toetsen, en goedkope (maar goed gereviewde) GFS pickups. Pickups en hardware, daar liggen de hoge kosten. M'n volgende Carve Top (maple) gaat zo rond de 300-400E kosten, uitgaande van Gotoh of Hipshot hardware en Seymour Duncan pickups. Maar daar zitten nog flink wat uurtjes werk in.

Marcel2
9 april 2005, 14:54
De grootste kosten, als je begint, zijn de aanschaf van gereedschap en dergelijke. Als je verder bouwt, en nieuwe hout adresjes vind, etc. kan het goedkoper worden, en wordt het eindproduct het geld wel waard, zeg maar.

Wat ik ongeveer kwijt ben aan de Strat/Tele duo die ik ga bouwen (alle onderdelen zijn besteld, alles inclusief lak in huis): E270 voor de strat, E220 voor de tele. Strat heeft een Gotoh Wilkinson trem+Schaller locking tuners, de Tele een 'non-brand' stamped-steel brug en Gotoh tuners, swamp ash, maple halzen, rosewood toetsen, en goedkope (maar goed gereviewde) GFS pickups. Pickups en hardware, daar liggen de hoge kosten. M'n volgende Carve Top (maple) gaat zo rond de 300-400E kosten, uitgaande van Gotoh of Hipshot hardware en Seymour Duncan pickups. Maar daar zitten nog flink wat uurtjes werk in.

En die uurtjes maken het juist zo duur wanneer je een customgitaar laat bouwen.

Artio
15 april 2005, 09:36
dank jullie voor alle (niet altijd lieve) reacties...... :-D ik heb er veel aan. nog ff een ding: HIJ???????? Ik ben een ZIJ!!!!!! :evil:

groetjes Artio