PDA

View Full Version : lak en klank?



Artio
7 april 2005, 10:40
hey misschien is het al wel eens aan de orde gekomen, maar ik kon niet echt wat vinden (niet supergoed gezocht ook... :oops: ) mijn vraagje: in hoeverre beinvloed de lak op de body de sound en klank van de gitaar? maakt het ook nog uit per laksoort?
ben beniwud....
Groetjes Artio

dejohan
7 april 2005, 10:43
Een héél klein beetje.

Artio
7 april 2005, 11:01
dus als ik de hele body bij wijze van spreken zou bekleden met leer (het is ff een extreem voorbeeld) zou dat weinig klankverschil maken?

vester86
7 april 2005, 11:59
volgens mij ook :razz:

BS
7 april 2005, 12:17
Je vraag ging over lak en dan kom je met leer ! :o

Lijkt mij dat de resonatie van je body zwaar achteruit gaat als je dat zou doen. Leer is zacht en zal de boel als het ware dempen met verlies van sustain en tone ( vooral in je upper mids en treble ) als gevolg.

Artio
7 april 2005, 12:30
tja ik ben een beetje vreeemd excuus haha :-D maar ja het ging meer om het idee.....

bert k
7 april 2005, 12:43
Geloof ik niet zo. Het hout kan inwendig gewoon trillen, alleen het leer dempt het geluid naar buiten. En dat is bij een solidbody niet aan de orde, daar heb je pickups voor. Het zal niet meer dan een beetje schelen.

john.3001
7 april 2005, 15:01
Heb laatst m'n strat afgeschuurd en opnieuw gelakt. Aanvankelijk zat er best een dikke laklaag op, nu juist een hele dunne. Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat deze ingreep het geluid van m'n strat drastisch heeft verander: de gitaar klinkt nu een stuk meer open, met meer basrespons en spetterend hoog. In mijn ogen veranderd de klank dus wel zeker... Dit wordt alleen minder belangrijk wanneer je je gitaar door een hele lange effect-reeks gaat gooien. Maar als je veel clean speelt (wat ik me niet kan voorstellen bij iemand die zijn gitaar met leer bekleedt :wink: ), kan het dus wel zeker drastische gevolgen hebben t.a.v. je geluid...