PDA

View Full Version : lekker vervelende vraag :)



sebass
30 juli 2002, 20:25
Ik heb ineens meer geld dan ik dacht omdat ik nog aardig wat van de belasting terugkreeg en mijn ouders vonden dat ik daar geen gitaar meer van mocht kopen omdat ik er al vijf heb dus ga ik een bas kopen. Alleen nu moet ik ook een versterker enzo. Oke nu komt het: wat zouden jullie kopen van 400/500 euro.
Ik had verwacht dat het helemaal vol zou staan op het forum van mensen die dat vroegen maar dat schijnt bij basgitaren wel mee te vallen. Ik kan wel bassen, maar ik heb er zelf geen en het lijkt me leuk om ook thuis een bas te hebben dan kan ik achter mijn gecomponeerde gitaarstukken en pianostukken ook basstukken zetten. Welk merk en model is aan te raden. Ik vind Yamaha wel goed en speelde lekker alleen hij had een paar dode plekken op bepaalde fretten en ik heb geen zin om in een nieuwe gitaar meteen te gaan vijlen en schroeven. Squier heb ik ook gezien maar door de squier gitaren ben ik daar een beetje angstig voor geworden. Kijk ik kan wel voelen of zo'n gitaar lekker speelt en of alles werkt enzo maar ik ben nog niet zo into het bass geluid. Dus daarom vraag ik hier even advies. Ervaren basspelers die weten vast wel een goed klinkende gitaar aan te prijzen. Want ik wil niet hebben dat ik een gitaar koop en achteraf als ik wat meer ervaring er mee heb denk van hee dit ding klinkt eigenlijk best slecht. Dus....

rePUNKtative
30 juli 2002, 20:31
hmmm, vind zelf de OLP's (B-merk van EB/Musicman) best lekker.

Ik heb zelf een Dean Edge 4, best leuk, alleen boven je budget.... Ze hebben wel de Dean Edge Q4, maar daarop heb ik nog nooit gespeelt.

Ligt er ook een beetje aan wat je wilt hebben, 4 of 5 snarig.

sebass
30 juli 2002, 20:39
Tja dat weet ik ook nog niet. Ik ga de aankomende dagen nog wel even wat muziekzaken af. Als ik geen hinder heb van de brede hals van een vijf snarige dan valt mijn keus daar waarschijnlijk op. Ik ga wel even kijken. Ik heb 400/500 € maar daar moet ik wel een bas en versterker voor. Tja het is als instrument erbij zeg maar. Ik zoek dus gewoon een goedkope gitaar maar ik wil wel een beetje degelijkheid.

sash
30 juli 2002, 21:00
Maar waarom moet je meteen een bassamp dan? Je speelt er toch alleen maar thuis mee? Ik sluit die P-bass van m'n pa ook regelmatig aan op mijn amp. Klinkt toch net iets anders, maar wel erg lekker.

sebass
30 juli 2002, 21:19
Hmm mijn amp trilt al iets als ik met mijn gitaar een lage e aan sla. Ja oke er zitten aardig wat effecten overheen. Het is trouwens een oude marshall transistor uit jawel 1982. Die oversturen toch al snel. Maar ik ga het misschien wel even proberen. Scheelt weer wat geld.

sash
30 juli 2002, 21:54
Hmm, misschien komt het door dat effectending van je. Misschien als je em er clean op zet. Maareuh, wordt het dan niet eens tijd voor een nieuwe amp? :grin:

sebass
31 juli 2002, 01:15
Nee het is ook als ik clean speel. Dus gewoon gitaar recht in de amp. Ik heb geen zin om een nieuwe amp te kopen dat gaat weer heel veel kosten. Ik heb best leuke boxen aan mijn computer hangen waardoor ik de gitaar leid en dat klinkt aardig goed. Ja als ik moet kiezen tussen een bas+versterker of een goede gitaaramp ga ik toch voor de bas daar heb ik nu meer aan dan een derde verster voor de gitaar.

AllodoX
31 juli 2002, 09:27
of je trapt die gitaarversterkers eruit en koopt 1 goede bassversterker, en speelt daar zowel bass als gitaar op. * hint *

sebass
31 juli 2002, 19:45
Ik denk dat ik weet wat ik ga kopen.
De Yamaha BB 4N F III ofzo. Hij is fretloos. Ze hebben ook hetzelfde model met fretten maar die vind ik zelf wat minder klinken. En als versterkertje neem ik dan een kleine peavy.

sebass
31 juli 2002, 19:52
http://www.musik-studio.de/shop/export/images/products/BBN4F.gif daar is een klein plaatje te vinden. Ik neem ook de natuurlijke kleur.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: sebass op 2002-07-31 18:53 ]</font>

rePUNKtative
31 juli 2002, 20:27
oei, zonder fretten?? Als een beginner??

Ligt een beetje aan je muzikale gehoor, maar zonder fretten is best lastig hoor. Kheb namelijk geen idee of je ook electrische gitaren hebt zonder frets (zal best wel :wink:) en misschien kan je daar al op spelen.

sebass
31 juli 2002, 20:36
Ik heb ook nog nooit gitaren gezien zonder fretten. Ik heb ook niet echt veel bas gespeelt, maar ik heb het vandaag uitgeprobeert en het ging heel goed. Er staan wel streepjes op vermeld. Je moet wel heel goed mikken maar dat ging me wel goed af, ook snelle dingetjes van flea bijvoorbeeld. Dus het is niet echt een probleem.

sebass
31 juli 2002, 20:41
Oh ja het inzicht was wel een beetje een probleem. Je zit nu zeg maar precies tussen twee fretten in alsof je op het fretdraad speelt. Dat doe je ook alleen zit er geen fretdraad. Maar daardoor is wel een beetje de overvieuw wat anders geworden je ziet niet echt duidelijk op welke fret je speelt, maar dat is even wennen. Voorlopig doe ik het op gehoor.

http://www.muzikus.cz/guitar/guitar2001/ceny/bbn4_iv.jpg

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: sebass op 2002-07-31 19:52 ]</font>

sebass
31 juli 2002, 23:40
Hmm niemand meer op of aanmerkingen?

AllodoX
31 juli 2002, 23:53
* ahem *

bij fretless moet je niet tussen de streepjes, maar OP de streepjes spelen :wink:

sebass
31 juli 2002, 23:57
ja dat weet ik vandaar dat ik het inzicht in de scales ook kwijtraak omdat ik naar mijn idee al een fret hoger zit.

sebass
31 juli 2002, 23:58
Uh maar daar kwam mijn verhaal toch ook op neer. namelijk: precies tussen twee fretten in waar anders het fretdraad zou zitten.

AllodoX
1 augustus 2002, 09:36
uh.. OP de fretten, niet tussen :wink:

sebass
1 augustus 2002, 12:28
Ja ik weet het. Ik heb het een beetje krom vertelt maar ik bedoel dus waar normaal het fretdraad zit en ja dat is precies op de streepjes. Ik noem de hokjes de fretten en het ijzer gewoon het fretdraad.

sebass
1 augustus 2002, 12:30
Maar er is nu verder niet echt veel commentaar geweest op die bas die ik wil gaan kopen. Betekend dit dat het een goede bas is?? Yamaha BB 4N F III fretloos dus. En ik neem denk ik toch de wat grotere versterker van Ibanez die met dat blauwe lampje en naar je toe gericht staat dus de speaker maakt een hoek van 45 graden met de grond. Duidelijk he :smile: Die dus.

basswasp
1 augustus 2002, 12:58
Die 65 Watt Ibanez versterker?

sebass
1 augustus 2002, 13:04
Ik weet het niet. Ik denk het niet. Kijk ik heb nog geen versterker dus ik dacht ik koop een kleine dat was dus die Ibanez van 69 euro maar die kraakte enorm en toen stapte ik over op de peavy van 125 euro maar ja toen dacht ik voor 179,- euro heb ik die Ibanez en die is al weer een stuk beter. Maar ik denk niet dat die 65 watt is. Hij is kleiner denk ik. Of dat kastje heeft wel erg veel vermogen. Maar ik ben nu zelf eigenlijk ook wel benieuwd welke het is, want op de Ibanez site kon ik hem ook al niet vinden.

basswasp
1 augustus 2002, 13:15
Is 't toevallig deze:

http://www.ibanez.co.jp/world/electronics/amp/pages/sw25dx.html

sebass
1 augustus 2002, 13:17
Nee ook niet. Deze heeft een ander aan en uit knopje. Die ik wil die heeft een blauw licht achter het aan en uit knopje. Deze is gewoon zwart en niet transparant.

basswasp
1 augustus 2002, 13:27
Ik denk dat ik weet welke je bedoeld... 'k heb 'm een keer gezien bij Feedback. Ik ken ook iemand die de 65 Watt-versie heeft, speelt wel goed :smile:

sebass
1 augustus 2002, 14:07
Ja klopt je hebt hem ook in de 65 versie. Ik neem de sw35. hij staat in het feedback krantje.

sebass
1 augustus 2002, 14:08
Maar wat vinden jullie van de bas en om fretloos te bgeinnen. Krijg ik daar spijt van denk je? Ik vind het zelf eerlijk gezegd mooier en ik denk dat als je jezelf dat aanleert dat het dank best te doen is. Het lukte mij anders aardig goed. Alleen het inzicht is iets anders.

sebass
1 augustus 2002, 14:20
Hee basswasp jij hebt precies de gitaar die ik wil gaan kopen. Hoe bevalt die? Heb jij die met of zonder fretten. Ik hoorde dat er op de yellow natural satin snel veel krasjes komen. Is dat zo of heb jij een andere kleur? Maar ja wie speelt er dan ook met een plectrum op een bas.

basswasp
1 augustus 2002, 16:19
Ik heb een gefrette... speelt prima wat mij betreft. Door de 3 toonknoppen kan je er verschillende geluiden uitkrijgen.

Nadelen zijn wel dat die body (yellow natural satin, zoals jij zei, ik wist niet wat erop zat) zéér gevoelig is voor beschadigingen. Ik speel gewoon met m'n vingers maar ook daar van zijn heel veel beschadigingen van te zien. Door zweet is een heel stuk hout weg en van 't poppen (is een techniekje) komen ook erg snel putjes in 't hout.

Maar goed... dat zijn de uiterlijke dingen. Ik speel nu trouwens 3/4 jaar ofzo en ik heb niet echt heel veel instrumenten uitgeprobeerd, maar ik ben ik deze prijsklasse zeker wel slechtere bassen tegengekomen...

sebass
1 augustus 2002, 17:45
Heb je hier bij de zwarte geen last van denk je? (last van beschadigingen bedoel ik dus) Anders ga ik misschien toch voor de zwarte. Ik zie wel. Bedankt in ieder geval voor de info.

sebass
1 augustus 2002, 18:11
Ik dus nu denk ik voor de zwarte Yamaha BB 4N F III (fretloos) met de Ibanez sw 35 versterker.
Ik ga hem morgen kopen vrijdag, maar heel misschien zaterdag. Dus als er nog op of aan merkingen zijn zeg het nu dan heb ik er nog wat aan.

Even op een rijtje:
Goede goedkope bas,
fretloos wel moeilijker,
versterker heeft een line out dus kan op de computer aangesloten worden.

Oh ja beschadigd de zwarte minder snel?

sebass
1 augustus 2002, 18:12
Dit is de amp http://www.musikland-online.de/index.php?detail=basamp1190272355

http://img.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/48/480136.jpg

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: sebass op 2002-08-01 17:15 ]</font>

basswasp
1 augustus 2002, 18:57
Of die zwarte minder snel beschadigd weet ik niet... ik denk 't wel, maar...

Vertrouw trouwens niet te veel op mij bij die baskeuze... wacht ff af wat andere mensen (AllodoX?) erover te zeggen hebben...:smile:

rePUNKtative
1 augustus 2002, 20:10
mwah, als je al heldere en zuivere tonen als een beginner uit een fretloze krijg, gelijk een fretloze kopen, zal never nooit niet spijt van krijgen :wink:

En trouwens, op zwart zie je naar mijn mening veel meer als op een ander kleur. Wit zie je denk ik het minste op, maar das nou weer niet zo cool :wink:. Kweet eigenlijk niet in welke kleuren je die bass hebt.

basswasp
1 augustus 2002, 21:06
't gaat om naturel of zwart......

bj
2 augustus 2002, 10:22
En als je veel slapt is dat op een fretless meestal niet goed voor het fretboard. Een fretless bas geeft een mooi maar wel bepalend geluid. Ik kan met een gefrette bas meer kanten op qua verschillende soorten geluid die je eruit kunt halen.
Ben

basswasp
2 augustus 2002, 11:49
Hmmm... 'k heb ook wel weer eens gehoord dat dit nog wel mee zou vallen... Niet iedereen vind dat, dus... 'k weet 't zelf ook niet...:smile:

bj
2 augustus 2002, 15:22
Bedoel je met meevallen dat je fretboard niet beschadigt of dat je er wel veel geluiden uit kunt halen?

Wellicht als je flatwound snaren neemt dan zal de schade van je fretboard wel meevallen, alleen voor slappen zijn roundwounds juist lekker.

En wat verschillende geluiden betreft hangt natuurlijk ook van je (pre-)amp af. Misschien is het ook wel een kwestie van smaak...

AllodoX
2 augustus 2002, 16:07
Roundwounds + fretless betekend dat je na een tijdje deuken in je fretboard krijgt..

Met flatwounds is dat aanzienlijk minder... flatwounds klinken ook veel " softer ". niet zo ruw zeg maar.

Maar die deuken is op zich geen probleem..
als je maar betijds ingrijpt. gewoon je fretboard opschuren en aflakken en je kunt er weer tegenaan.. doe je het te laat, dan is de deuk te diep en lukt het niet meer.. maar dat is ook geen ramp, want je kunt er dan weer een nieuwe fretboard opzetten.

over naturel vs zwart.. kwestie van smaak. ik zou zelf i.i.g. voor de naturel gaan :smile:

basswasp
2 augustus 2002, 17:50
Op 2002-08-02 14:22, schreef bj:
Bedoel je met meevallen dat je fretboard niet beschadigt of dat je er wel veel geluiden uit kunt halen?


't kapotte fretboard... maar 't geld ook voor de verschillende geluiden...

sebass
3 augustus 2002, 17:51
Ja ik heb hem toch gekocht. De fretless in het zwart want die andere kon je inderdaad met je nagel indrukken. Hmm dat het fretboard zou beschadigen dat wist ik niet. Na een tijdje slappen zie je inderdaad allemaal streejes in het fretboard van de omwinding van de snaren.

basswasp
3 augustus 2002, 18:13
Klopt.... die streepjes heb ik trouwens ook, maar dan op m'n elementen...

Ron C
12 augustus 2002, 11:09
Op 2002-08-02 15:07, schreef AllodoX:
Roundwounds + fretless betekend dat je na een tijdje deuken in je fretboard krijgt..

Met flatwounds is dat aanzienlijk minder... flatwounds klinken ook veel " softer ". niet zo ruw zeg maar.

Maar die deuken is op zich geen probleem..
als je maar betijds ingrijpt. gewoon je fretboard opschuren en aflakken en je kunt er weer tegenaan.. doe je het te laat, dan is de deuk te diep en lukt het niet meer.. maar dat is ook geen ramp, want je kunt er dan weer een nieuwe fretboard opzetten.

over naturel vs zwart.. kwestie van smaak. ik zou zelf i.i.g. voor de naturel gaan &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_smile.gif">


Flatwounds klinken altijd kut, altijd roundwounds gebruiken!. afhankelijk van het hout van je fretboard kun je beslissen of je het lakt op niet, met een ebben fretboard is dit echt niet nodig, de sound van gelakt of ongelakt verschilt ook nogal, persoonlijk ga ik voor ongelakt.