PDA

View Full Version : Speakers en ohms....weer zo'n topic



BlackSun
7 april 2005, 10:17
Hey all,

Ik wil graag de speakers in mn Valvestate vervangen (die Goldback dingen komen nu echt mn neus uit, flubbert alle kanten op).
Nu kan ik 2 Celestion G12T-75 speakers kopen, deze zijn echter 16 ohm, ipv de 8ohm speakers die er nu inzitten.
Ik weet dat het mogelijk is om bij een speakercab een 16ohm cab op 8 ohm cab aan te sluiten, maar geld dit ook voor de interne speakers?(die dus niet op de ext cabinet out zijn aangesloten)
Ik dacht dat deze misschien 'beveiliging' missen die wel bij Cabinet Out uitgangen zijn toegepast.

BlackSun
8 april 2005, 14:33
Niemand dan? :???: :(

Negative K3 fan
8 april 2005, 14:35
in serie: R1+R2=Rtotaal
in parallel: 1/R1 + 1/R2 = 1/Rtotaal

en dan je hoofd gebruiken, kom je al een heel eind mee.

MegaDrive
8 april 2005, 14:39
Dat kan. Check wel even of de speakers nu serieel zijn aangesloten. Als dat het geval is dan moet je de 16 Ohm speakers parallel aansluiten.

AART
8 april 2005, 14:48
in serie: R1+R2=Rtotaal
in parallel: 1/R1 + 1/R2 = 1/Rtotaal

en dan je hoofd gebruiken, kom je al een heel eind mee.

zijn 2 16 ohm speakers in serie dan 32 Ohm, hoe zou je dat moeten aansluiten?

BlackSun
8 april 2005, 15:10
in serie: R1+R2=Rtotaal
in parallel: 1/R1 + 1/R2 = 1/Rtotaal

en dan je hoofd gebruiken, kom je al een heel eind mee.

vervanginsweerstand kan ik wel uitrekenen ja, en serie 32, en parallel 8, maar dat bedoelde ik dus niet :razz:

Ik weet dat het bij een cab wel kan, maar ik heb hier over de speakers direct in mn combo. Vind mn eindversterker het leuk als ik die vervang door 2 van 16, ipv 2 van 8. AL die tips over ohmages die ik heb gevonden slaan namelij kallemaal op externe cabs, ik heb het hier over de speakers in mn combo...

Ik bedacht me namelijk dat het circuit van de speakeruitgangen, er wel eens heel anders uti zou kunnen zien dan het circuit van de cabinet uitgangen[/u]

BlackSun
8 april 2005, 15:11
in serie: R1+R2=Rtotaal
in parallel: 1/R1 + 1/R2 = 1/Rtotaal

en dan je hoofd gebruiken, kom je al een heel eind mee.

vervanginsweerstand kan ik wel uitrekenen ja, en serie 32, en parallel 8, maar dat bedoelde ik dus niet :razz:

Ik weet dat het bij een cab wel kan, maar ik heb hier over de speakers direct in mn combo. Vind mn eindversterker het leuk als ik die vervang door 2 van 16, ipv 2 van 8. AL die tips over ohmages die ik heb gevonden slaan namelij kallemaal op externe cabs, ik heb het hier over de speakers in mn combo...

Ik bedacht me namelijk dat het circuit van de speakeruitgangen, er wel eens heel anders uti zou kunnen zien dan het circuit van de cabinet uitgangen

BlackSun
8 april 2005, 15:14
Dat kan. Check wel even of de speakers nu serieel zijn aangesloten. Als dat het geval is dan moet je de 16 Ohm speakers parallel aansluiten.

Nee ze zijn parrallel aangesloten want het gaat hier om een 2x65 watt stereo combo (naja, de chorus is stereo :razz: )

8//8 --> 4 ohm en, 16 // 16 --> 8 ohm. Ik kan dus nooit op die 4 ohm uitkomen zoals ie nu belast wordt, daarom vraag ik me af of het wel zo gezond is. Ik wil het risico niet lopen dat het ineens ' toch niet kon' :wink:

green_day
10 april 2005, 13:43
Als ik dan ook nog even een vraagje mag stellen hier, want ik vind het niet echt de moeite waard op er een nieuw topic voor te openen.
Ik heb sinds een tijd een mesa .50 caliber+ combo met 1x12 speaker, 8 ohm. Maar ik zou er nog graag een speaker onder zetten, ook van 8 ohm. Maar er zit maar 1 aansluiting voor een 8 ohm speaker. Wel zitten er nog 2 aansluitingen voor 4 ohm speakers. Is het nu mogelijk dat ik beide speakers in de 4 ohm aansluitingen doe zonder dat ik mijn amp sloop?

Alvast bedankt!

BlackSun
10 april 2005, 17:20
Voor degenen die geinterreseerd zijn:

Ik heb het ff bij G&A Parts (www.gaparts.nl) gevraagd en kreeg het volgende antwoord:

"Als het en stereocombo is heeft stuurt elke eindversterker zijn eigen speaker aan dus hou het ohmage aan.

Meer ohmage betekend iets minder volume ( moeilijk hoorbaar) Dit kan alle bij transistor versterkers.

Minder dan die 8 ohm betekend dat dan je versterker wordt overbelast.

"

Dus voor degenen met eenzelfde vraag: bij transistor amps is hoger ohmage niet zo'n probleem.