PDA

View Full Version : Opnames maken?



Pimp daddy
6 april 2005, 23:02
Voor mij allemaal abacadabra... :???: Waarschijnlijk zijn er mensen die dit hele stadium al doorlopen hebben.

Met een budget van circa 600 euro, wat is daarvoor aan digitale opname apparatuur te koop? Bij voorkeur tweedehands.

Denk daarbij aan:
8 XLR ingangen *(is dit uberhaubt mogelijk voor dit budget) simultaan opnemen? Harde schijf, mogelijk CD branden?

Ik ben vooral benieuwd naar de mogelijkheden met betrekking tot live opnames. Wat zijn jullie ervaringen?

Dank!

harrie-beton
9 april 2005, 02:15
met jouw budget vallen standaard dingen af (te duur).
Je kunt proberen of je een tweedehands ADAT kunt kopen, deze werken met s-vhs banden en nemen 8 sporen 16 bits 44,1 khz op. Ik heb zo'n ding en maak met plezier live opnamen.

XLR zit er nooit op, de xlr moet in een mengtafel of je moet voorsterkers gebruiken. De meeste recorders nemen line niveau op.

Misschien een tip, koop een 8 sporen audio kaart van 300 euro en een mengtafel die 8 inserties (dat zijn uitgangen) heeft. Gekoppeld aan een redelijke pc (1000 mhz) is dit een vrij aardige optie voor je lage budget. Plus het mixen kan dan digitaal. Met losse recorders is het nog een hele kunst om dat netjes af te mixen naar een cd of pc.

taylor
11 april 2005, 10:58
voor live opnames van jullie optredens bedoel je ? de meeste zalen in nederland hebben wel en mogelijkheid om iets op DAT of tape of cd op te nemen daar daar zou ik geen geld aan uit geven.

de rest zie hier boven,misschien dat je ook een dag of 2 gewoon een studio kunt boeken gewoon goed voorbereid de studio in dan moet het kunnen...

Lord Abortion
11 april 2005, 11:15
Als het vooral voor live opnames is, dan zou ik gaan voor een laptop (als je die al hebt) met een degelijke USB of FireWire geluidskaart met een hoop ingangen, en de boel gewoon op je PA zetten en je 8 sporen tegelijk digitaal opnemen, en achteraf kan je dan rustig mixen en masteren.

Als je nog geen laptop hebt, dan moet je maar eens zoeken naar een 8-track, maar daar ken ik niet te veel van.

Pimp daddy
13 april 2005, 20:01
Yo bedankt voor de reactie !

Ik heb nog een vraag over de audio kaart, wat voor soort inputs heeft een audio kaart ? En over de mengtafel, ik heb al een 16 kanalen mengtafel [Peavey]. Weet jij wat voor uitgangen hij heeft ? Want ik heb deze mengtafel zonder gebruiksaanwijzing gekocht [tweedehands].

quote="harrie-beton"]met jouw budget vallen standaard dingen af (te duur).
Je kunt proberen of je een tweedehands ADAT kunt kopen, deze werken met s-vhs banden en nemen 8 sporen 16 bits 44,1 khz op. Ik heb zo'n ding en maak met plezier live opnamen.

XLR zit er nooit op, de xlr moet in een mengtafel of je moet voorsterkers gebruiken. De meeste recorders nemen line niveau op.

Misschien een tip, koop een 8 sporen audio kaart van 300 euro en een mengtafel die 8 inserties (dat zijn uitgangen) heeft. Gekoppeld aan een redelijke pc (1000 mhz) is dit een vrij aardige optie voor je lage budget. Plus het mixen kan dan digitaal. Met losse recorders is het nog een hele kunst om dat netjes af te mixen naar een cd of pc.[/quote]

gerjo1980
14 april 2005, 12:13
De handleiding van je mengpaneel zal wel op internet te vinden zijn op de peaveysite. Het typenummer staat als het goed is ergens op je mengpaneel en dan is het nog maar een kwestie van zoeken op internet.