PDA

View Full Version : Opnemen van band



starscream
6 april 2005, 18:45
We zouden graag zelf wat opnames maken met onze band. Deze hoeven niet van super kwaliteit te zijn, maar het gaat er meer om dat we kunnen luisteren hoe alles klinkt.
Wat hebben we:

Mengpaneel
Cassetedeck wat op mengpaneel is aangesloten
Eventueel een laptop wat op het mengpaneel kan worden aangesloten
Microfoons (2 hele slechte goedkope dingen en een Shure Beta)

Hoe kunnen we nu het beste opnames maken? gitaren en zang direct over het mengpaneel via DI en de drum opnemen met mics?
Wat hebben we hier allemaal voor nodig, en wat kost het? Ons budget is +- 150 euro.

Swan
6 april 2005, 23:13
ik zou nog wat meer mics kopen...2 overhead bij t drumstel hangen... voor de gitaaramps mics hangen...zang direct....alles goed afstellen en laptop in...dan kan je met software t altijd nog wel opkrikken

harrie-beton
9 april 2005, 02:01
zijn advies is goed. Gitaren met microfoon. Maar vergis je niet, hoe meer sporen als input hoe meer ellende met balans. U kent dat wel, bas te hard tom te hard zang te zacht gitaar te hard. Misschien is 1 of 2 geplaatste ruimtelijke microfoons beter dan multiple sporen.


dan kan je met software t altijd nog wel opkrikken


mmm, bagger input is bagger output.

Probeer zo goed mogelijk op de nemen naar de laptop. De hele band direct op 1 of twee sporen heeft weinig correctie mogelijkheden.

Ik heb veel opgenomen met laptops en soms stoort de voeding of de harde schijf van de laptop line-ingang. Slecht afgeschermd vaak omdat een laptop compact moet.
Tijdens opname de voeding eraf wil wel eens helpen maar de geluidskaarten in die dingen zijn niet zo goed als die van een pc. Hoewel wel stukken beter dan een cassette deck.

Lord Abortion
9 april 2005, 08:52
My 2 cents:

Cassettedeck laten vallen, digitaal zal je een veel beter resultaat krijgen. Als je laptop al voorzien is van een degelijke geluidskaart en opnamesoftware, steek dan je geld in een extra mic ofzo. Indien dat niet zo is, ga op zoek naar een budget USB of FireWire kaart en een heel basis softwarepakket. En dan alles één voor één opnemen, want als je gewoon overal micro's zet en tegelijk speelt, dan zal het resultaat niet te vet zijn.

Jelte
10 april 2005, 19:00
zelf heb ik loop ik hier ook altijd mee rond...
eigelijk kun je geen band opnemen zonder drum mics...
wat ik zo doen is voor gitaar en basversterker de mindere mics plaatsen
sure beta (58a waarschijnlijk) als overhead boven het drumstel hangen...

later de zang opnemen met beta (als dat kan?)
als je een multitrack programma heb tenminste

heb je dat niet??? probeer cool edit pro 2000

succes

Jelte