PDA

View Full Version : Stroom, Kabel, DD-3 ..



Chroxy
6 april 2005, 17:38
test

Thom TK
6 april 2005, 17:42
ik heb er ook eentje :cool:
nee echt :)

Chroxy
6 april 2005, 17:43
Ik ben op het moment bezig met het bouwen van en pedalboard..

ik heb de cdkist van mn broertje gepakt en daar alles in vast gemaakt..
maar ik heb nog een aantal vragen..

1) Stroom..

Ik heb nu een aantal pedalen: Dunlop Crybaby, Boss DD-3, CE-2, Autowah en een DOD Phaser..

nu wil ik hier een daisy chain op aansluiten..
de zitten allemaal voor de versterker, dus dit kan met 1 adapter..
maar wat voor een adapter moet ik hebben..? hoeveel mA? gestabaliseerd? wat is dat precies?

2) Kabels
ik heb een oude cordial kabel liggen, nu wil ik een aantal haakse pluggen kopen, kan ik de oude cordial dan doorknippen en deze erop zetten? Ik neem aan van wel..

3) Ik heb vandaag mn DD-3 binnengekregen.. hier zit ook een direcht out op.. kan ik deze gebruiken om de tuner in te duwen?

Antal
6 april 2005, 18:19
1. Koop in ieder geval een gestabiliseerde adapter. Geen idee over het amperage. Maar zoek op internet op hoeveel stroom ze verbruiken. Tel dat van al je pedalen bij elkaar op, en ga daar een beetje ruim boven zitten (voor als je nog eens een pedaal er bij koopt)

2. Dat kan, mits de kabel uiteraard geen mankementen vertoont.

3. Ja, dat kan.

Bl44t44p
6 april 2005, 18:23
http://www.gitaarnet.nl/forum/search.php

Maar toch wat betreft je eerste vraag.. je kunt ze alleen op dezelfde adapter en daisy chain aansluiten als ze allemaal hetzelfde voltage nodig hebben. Maar jij hebt het hier over zowel Boss pedaaltjes (9v) als een Dunlop pedaal (12v meen ik) dus dat gaat niet werken. Ik denk dat het slim is als je je wah op een aparte adapter zet. Wat dat betreft: check het voltage en benodigde mA's van je pedaaltjes, als je een daisy chain gaat gebruiken dan moet je gewoon de mA's bij elkaar optellen, en zoveel moet jouw adapter dan kunnen leveren. In principe voldoet een adapter van een electronica zaak. Het liefst gestabiliseerd, dit houdt in dat de adapter gelijkspanning blijft afgeven (ofzo iets). In elk geval is dat beter voor je board, uit ervaring weet ik dat het ook kan schelen in ruis en brom. Een gestabiliseerde adapter van 1 ampere die ook nog op verschillende voltages (waaronder 9 en 12v) kun je bij de betere electronicaboer kopen voor 15 a 20 euro.

Hoop je hiermee enigszins geholpen te hebben ;)

Mike McCready
6 april 2005, 20:06
Dunlop Crybaby is gewoon 9 Volt hoor...
Als je gebruik maakt van een effect loop, kun je de pedalen in die loop beter apart voeden.

Chroxy
6 april 2005, 21:14
zo, fijne antwoorden..

ben dus blij dat dit al kan met de kabel
en met de daisy chain

ik weet dat ik de effectloop en de effecten voor de versterker niet op dezelfde adapter moet aansluiten, maar omdat ik toch geen gebruik maak van de effectloop komt dit goed :)

alleen met de DD-3.. die direct out.. kan ik die dus gebruikien als tuner out? en hier hoeft niet zo'n topkabel tussen.. of wel?

Chroxy
6 april 2005, 22:35
hoe kan ik trouwens zien hoeveel ampere een pedaaltje is? ik zie niks staan op de pedaaltjes zelf..?

Speeddemon
6 april 2005, 22:37
die direct out kun je NIET als tuner out gebruiken, want dan hoor je op je versterker ALLEEN de delays!

die direct out is echt bedoeld voor een stereo-setup, waarbij 1 amp 'droog' klinkt en je op de 2e amp je delay-signaal hoort.

Chroxy
6 april 2005, 22:54
das balen..
ik had stiekem gehoopt dat dit toch kon..

dan heb ik nog 1 vraag..
hoe of waar kan ik de amperes aflezen?

Speeddemon
6 april 2005, 22:59
in de handleiding. Of op www.bossarea.com

Current Draw: 55 mA (DC 9V, D.Time control at center)

Maar ga maar uit van 70-100mA met time control maximaal.

Chroxy
6 april 2005, 23:04
ow,

dat valt mee
mn TW-1 van boss is maar 6 mA
DD3 dus 50 mA
Ce-2 staat niks op

dus ja, als je dat ruim pakt zit je al op 200 mA
dan moet daar nog een crybaby bij en een phaser

is een 500ma dan genoeg? of kan ik beter 1tje van 1 ampere pakken?

Mike McCready
6 april 2005, 23:16
ow,

dat valt mee
mn TW-1 van boss is maar 6 mA
DD3 dus 50 mA
Ce-2 staat niks op

dus ja, als je dat ruim pakt zit je al op 200 mA
dan moet daar nog een crybaby bij en een phaser

is een 500ma dan genoeg? of kan ik beter 1tje van 1 ampere pakken?

http://www.cioks.com/assets/CURRENT%20CONSUMPTION%20TABLE.pdf

TW1 6 mA
DD3 55 mA
CE2 9 mA
Crybaby 0,43 mA
Phaser (worst case scenario) PH3 45 mA

Totaal: 115,43 mA
Met 200 mA heb je dus ruim voldoende. Let wel op als je bv. nog van plan bent om 2 digitale pedaaltjes erbij te kopen. Die vreten een stuk meer... (zie de DD3)
Oftewel: gewoon gestabiliseerde 500 mA adapter kopen (maakt in de prijs volgens mij niet veel uit)

Chroxy
8 april 2005, 15:35
vandaag naar de winkel geweest

ze hadden geen 500ma gestabaliseerd, wel een 1A en 1,5 A

de persoon van de winkel zei dat die van 1,5A het meest gebruikt was en beter was voor waar ik hem nodig voor had..

ik heb dus nu een 1,5A output DC geval.. en ik kan instellen hoeveel volt, van 3 tot 12...

nu sloot ik hem net aan.. geen bijverschijnselen op clean.. maar op mn distortion kanaal, dikke brom, ook als mn pedaaltje uitstaat.. hoe komt dit?

en waar aan kan ik zien dat hij gestabaliseerd is, ik geloof die man wel, maar wil het toch graag controleren..

Bl44t44p
9 april 2005, 00:39
nu sloot ik hem net aan.. geen bijverschijnselen op clean.. maar op mn distortion kanaal, dikke brom, ook als mn pedaaltje uitstaat.. hoe komt dit?

en waar aan kan ik zien dat hij gestabaliseerd is, ik geloof die man wel, maar wil het toch graag controleren..

Wellicht staat er "regulated" (Engels voor gestabiliseerd) op de adapter of verpakking.

Maar die brom heb je dus niet zonder het pedaal op je distortion kanaal? En met pedaal geen brom op clean? Gek :???:

Chroxy
9 april 2005, 10:00
ik heb al flink de search gebruikt en dus liggen proberen hoe en wat ik eraan kan doen om het te verhelpen..

ik speelde eerst met batterijen.. geen brom
nu heb ik dus een adapter gekocht, maar heb nog geen daisy chain..
ik heb dus de verschillende pedalen getest en allemala hadden ze ene brom..

op clean.. net hoorbaar.. op distortion goed hoorbaar en zeer irritant
en na alles wat ik heb gelezen.. denk ik dat het een aardlus oid is..

maar ik heb geen idee hoe ik dit moet verhelpen..
ik heb alle kabels geprobeerd die ik thuis heb.. hielp niet
ik heb een ander stopcontact geprobeerd, zelfs een kabel vanuit de badkamer gelegd.. hielp niet..

dus ja.. hoe kan ik dit verhelpen?

Speeddemon
9 april 2005, 14:38
het heeft er dan toch alle schijn van dat je niet een gestabiliseerde adapter hebt.
Als ie gestabiliseerd is, moet er ZEKER 'Stabilized' of 'Regulated' op het doosje staan.

pol
10 april 2005, 10:18
als er regulated opstaat wil dit nog niet zeggen dat het goed werkt voor gitaareffecten, ik heb een voeding van skytronic hier gehad, die waren zogezegd ook gestabiliseerd maar gaven toch heel veel hoogfrequente ruis op mijn mi audio blue boy.

Chroxy
10 april 2005, 11:10
er stond niks op de doos, dus ik ben naar de site van de fabrikant gegaan..

ik heb dus deze

http://www.velleman.be/common/product.Aspx?lan=2&id=341551

dus wel gestabaliseerd..

maar die brom die blijft, ik denk dus dat ik een aardloop ofzowiets heb.. wat kan ik hier aan doen?