PDA

View Full Version : Advies gevraagd:



Fret
30 juli 2002, 13:20
Ik ben van plan de body van een oude gitaar op te schuren en op artistieke wijze een 'custom' paintjob te geven.
Weet iemand toevallig wat de beste manier is om een body op te schuren, en welk materiaal het best hecht aan het hout?

skanky
30 juli 2002, 14:20
Ik heb m'n squier P-bass beschilderd (Delftsblauwe tegelpatronen :grin:)Ik heb gewoon met een standaard schuurmachine geschuurd en daarna met HEMA-verf beschilderd en achteraf met parketlak bewerkt, het ziet er prachtig uit.

ps. het schuren is een k*twerk



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: skanky op 2002-07-30 14:21 ]</font>

Fret
30 juli 2002, 16:15
Hehe, ok bedankt voor het advies.
Nog mensen met meer goede ideeën?

Ic3gl0vE
30 juli 2002, 17:21
kan je er niet gewoon een airbrush overheen zetten?

Fret
30 juli 2002, 17:23
Ik beschik niet over een airbrush en kan er dus al helemaal niet mee om gaan :wink:.

Ic3gl0vE
30 juli 2002, 17:40
dan kan je het altijd nog laten doen...
aribrush is wel super-extreem-cool :grin:

Fret
30 juli 2002, 17:47
Hm, ja dat zou kunnen. Maar ik doe het liever zelf denk ik.

piezo
3 augustus 2002, 14:28
Ga voor adviezen over schuren en lakken van gitaren naar een deskundige of lees boeken over dat onderwerp. De soort lak maakt nogal wat uit.

Anders Destium
3 augustus 2002, 14:39
Het is een nogal pittig klusje om je gitaar én er mooi te laten uitzien én nog een beetje te laten klinken op het zelfde moment

fred dons
4 augustus 2002, 18:38
het beste is om hem niet helemaal kaal te schuren (echt een heidens karwei) maar hem op te schuren met 400 grit (nat) en daarna met spuitbussen autolak op te leuken,dit hecht het beste. als je met een penseel wilt werken spuit je een beetje lak in een bekertje en verf je daarmee.
Je kunt met karton of frisk film maskers maken waarmee je patronen kunt spuiten maar daarmee kunnen de meeste hobby winkels waar ze airbrush apparatuur verkopen je wel helpen.

The Evil Taperecorder
5 augustus 2002, 21:13
Een gitaar refinishen is niet zo eenvoudig als de meeste mensen denken... Je moet 'm eerst helemaal kaalschuren met korrel 200, daarna met korrel 600/800. Eventuele oneffenheden kun je wegwerken met plamuur. Vervolgens 3 keer in de grondlak spuiten, en dan in de definitieve kleur (gebruik bij voorkeur autolak op cellulosebasis!). Hou er rekening mee welke verfbasissen je gebruikt, anders vreet het elkaar op..
Lakken is het beste te doen me cellulose lak... Dit moet een keer of VIJTIEN gebeuren, en tussen iedere beurt moet je de lak polijsten met korrel 1200 of hoger.
Dit is eigenlijk de enige manier om het professioneel te doen, en het is verschrikkelijk veel werk. Je kunt er natuurlijk ook een kwak hemaverf op doen als je niet zo kieskeurig bent...

Fret
6 augustus 2002, 01:24
Ik wilde er eerst een soort kunstwerkje van maken, maar misschien is een nieuwe kleur met hier en daar enige decoratie d.m.v. een sjabloon ofzo een beter idee.
Professioneel hoeft het niet per definitie te zijn (het is de eerste keer dat ik het doe, en zo'n oude body is een mooie kans om het eens uit te proberen). Maar er is een verschil tussen 'professioneel zijn' en 'er professioneel uitzien' :wink: Ik ben wel van plan de body weer te gaan gebruiken, maar hoe het met de klank zit merk ik vanzelf wel. Anders koop ik wel EMG's, ook al hou ik niet zo van die elementen.
Bedankt voor de hulp zover.
Als er nog meer tips, ideeën etc. zijn hoor ik ze graag.

Fret
6 augustus 2002, 14:35
PS: weet iemand ook wat die cellulose-based lak kost ongeveer?

piezo
9 augustus 2002, 22:50
Als het mooi moet is goed schuren de eerste vereiste, anders is alle verdere moeite nutteloos. Als je vrij snel een mooi resultaat wilt hebben, meerdere dunne lagen spuitbuslak. Autolakken kunnen wel maar zijn wat te hard voor hout, dus er springen later gemakkelijk stukjes af. De spuitnevel die je houdt vervolgens met "Commandant" (groene bus) wegpolijsten. Nitrocelluloselak SPUITEN is heel moeilijk en bovendien GEVAARLIJK. Nitrocellulose heet ook wel schietkatoen en wordt gebruikt als SPRINGSTOF

Fret
10 augustus 2002, 01:00
Ik heb ook ergens gelezen dat 'paint remover' (ik neem aan dat dit gewoon verfafbijt is?) aan te raden is, i.p.v. schuren. Weet iemand of dit alternatief verstandig is?
Die spuitbuslak: is daar nog een bepaald merk/type van aan te raden?

Anders Destium
10 augustus 2002, 17:47
Het gevaar van paintremover lijkt mij dat het ook je body kan aantasten als je er teveel opgooit, en het kan denk ik ook lastig zijn met het oog op het homogeen er af krijgen

Fret
10 augustus 2002, 18:29
Ja daar zit wat in. Maar ze hadden het over dat nadat de remover is ingewerkt de lak er zo af te schrapen is.
Maar goed, ik heb nu vrij veel verschillende dingen gehoord. Nog steeds weet ik nog niet waar ik goed aan doe.
Tips blijven welkom.
Bedankt voor zover.

Brianmayrulezzz
17 augustus 2002, 17:38
Ga naar de bieb (of de winkel) en haal het boek 'de gitaar' van Ralph Denyer, daar staat een heel stuk in over gitaar verven...
suc6

Fret
18 augustus 2002, 12:19
Ok, ga ik zeker doen. Bedankt.