PDA

View Full Version : Maple of Rosewood



Seagull
5 april 2005, 11:48
Mensen,

wat is het verschil tussen Maple of Rosewood?

Alvast Bedankt

Baker
5 april 2005, 11:57
de 1 komt van een appelboom en de andere van een rozeboom.

Baker
5 april 2005, 11:58
:D

RS-Rik
5 april 2005, 13:06
Maple is licht, en rosewood donker. Maple word meestal gelakt en Rosewood niet (toets he!)

over het algemeen vinden mensen rosewood iets fijner te bespelen maar als maple op een goeie manier is gelakt, zonder dat het stroef wordt is het goed te doen (iets wat ik binnenkort ga ondervinden want ik heb een supertoffe strat met maple toets op het oog)

Seagull
5 april 2005, 13:11
nou ik wil dus waarschijnlijk een fender highway strat en die zijn dus in allebei te verkrijgen. dus die ga ik allebei maar is testen

Seagull
5 april 2005, 13:12
nou ik wil dus waarschijnlijk een fender highway strat en die zijn dus in allebei te verkrijgen. dus die ga ik allebei maar is testen

Seagull
5 april 2005, 13:12
nou ik wil dus waarschijnlijk een fender highway strat en die zijn dus in allebei te verkrijgen. dus die ga ik allebei maar is testen

Dick Wolkendeck
5 april 2005, 13:12
Volgens mij zijn er ook klankverschillen, maar wie kan mij zeggen wat het verschil in klank is?

Seagull
5 april 2005, 13:12
nou ik wil dus waarschijnlijk een fender highway strat en die zijn dus in allebei te verkrijgen. dus die ga ik allebei maar is testen

Seagull
5 april 2005, 13:13
nou ik wil dus waarschijnlijk een fender highway strat en die zijn dus in allebei te verkrijgen. dus die ga ik allebei maar is testen

Dick Wolkendeck
5 april 2005, 13:27
nou ik wil dus waarschijnlijk een fender highway strat en die zijn dus in allebei te verkrijgen. dus die ga ik allebei maar is testen

Laat je dan even weten hoe het klinkt? Tnx...

e_lukather
5 april 2005, 13:54
ik geloof dat maple juist iets feller/scheller klinkt. En rosewood wat warmer. Ik dacht dat ik dat hier wel eens had gelezen. Maar ik weet het niet zeker.

succes

Negative K3 fan
5 april 2005, 14:40
ik geloof dat maple juist iets feller/scheller klinkt. En rosewood wat warmer. Ik dacht dat ik dat hier wel eens had gelezen. Maar ik weet het niet zeker.

succes

is ook zo, rosewoodf klinkt warmer

en de feel is ook verschillend, tis maar net wat je zelf mooier vindt.

Cubensis
5 april 2005, 14:51
ik vind maple iets fijner spelen (rosewood wordt altijd heel snel goor bij mij, ik was netjes mn handjes en droog ze goed af voor t spelen, maar toch roesten mn snaren onder mn handen weg en krijg ik een gare aanslaag op rosewood, gelakt maple heb ik dat dus niet, en vind t wat fijner spelen)

marcelthijssen
5 april 2005, 15:04
probeer maar eens dezelfde gitaar met een rosewood toets en daarna de maple uitvoering.
Rosewood is wat zachter materiaal (merk je ook met spelen) en klinkt idd warmer. Maple is wat feller. Kan allebei heel mooi zijn bij 'n strat. Heb er zelf een van elk :)

Azrael
5 april 2005, 15:21
Liever maple als je het mij vraagt. Ik vind het bij een strat veel mooier staan en het speelt wat harder.

Droffie
6 april 2005, 13:17
Maple is esdoorn en Rosewood is pallisander.

Rosewood wordt wel degelijk voor gitaarbodies gebruikt. Mijn Gibson CL-50 heeft een solid rosewood back en sides, en ook nog gelakt...wat wil je nog meer.
Omdat het om harde houtsoorten gaat zijn ze geschikt als toets. Ebben (Ebony) wordt ook veel gebruikt als toets maar ook als body.

Jeanken
8 mei 2005, 19:37
Ik geloof minder als body om de simpele reden dat het moeilijk te lakken is door de nogal'vette' aard van rosewood. Ik zou voor rosewood gaan, kan je makkelijk opkuisen terwijl de lak van maple nogal snel afslijt, andere problemen dan eens opkuisen en inolien.