PDA

View Full Version : Aarde storing stratocaster



FransvandeLaak
4 april 2005, 21:19
Ik heb een nieuwe set elementen op mijn strat geschroefd, maar heb last van een aarde storing, die weg is zogauw ik iets metaals aanraak. Wat kan ik doen aan deze hinderlijke ruis?? 8-) Thanx

hadv
4 april 2005, 21:54
niet je gitaar aanraken als je op het forum aan het posten bent :razz:

Schopje
5 april 2005, 00:54
Isoleren, ten eerste al je blote stukjes metaal en vooral je draden en element(dmv aluminiumfolie rondom al je holtes bijvoorbeeld).

Of een draadje van een metalen onderdeel naar een metalen armbandje laten lopen, dat werkt ook wel 8-)

Eibert
5 april 2005, 22:03
Of een draadje leggen tussen je brug en de aarde van bv je volumepotmeter.

Schopje
5 april 2005, 23:49
Als het goed is is dat al gebeurd. Anders zou je je gitaar toch niet aarden als je een stuk van het metaal aanraakt?

Nee, serieus, aluminiumfolie all the way.

Ik heb mijn zelfgemaakte element zo ingepakt en heb nauwelijks ruis meer. Voor het folie moest je de treble en mid helemaal dicht draaien om er geen last van te hebben.

Lintpete
8 april 2005, 22:11
Of een draadje leggen tussen je brug en de aarde van bv je volumepotmeter.

Is inmiddels verboden vanwege electrocutie gevaar! Grootste kans hierop bij een wrakke amp. Slechte isolatie, 220V op de aarde, geen aardlek, bye bye! :soul: Veel kleinere kans, maar toch, door blikseminslag bij een buitenoptreden.

bert k
9 april 2005, 00:18
:???: Iedere gitaar heeft zo'n verbinding. Je moet uiteraard wel altijd over een geaard stopkontakt spelen.

Lintpete
10 april 2005, 21:22
:???: Je moet uiteraard wel altijd over een geaard stopkontakt spelen.

Tuurlijk moet je een geaard stopcontact gebruiken. Maar je moet ze de kost geven die dat niet doen.....
En als je wel geaard connected bent: Aarde is maar zelden aarde. Aardpotentialen kunnen behoorlijk verschillen. Ken je het prikken van een microfoon aan je lippen terwijl je je gitaar bespeelt? Dat is een verschil in aardpotentiaal veroozaakt door je gitaaramp en het PA systeem. Die verschillen kunnen levensgevaarlijk groot zijn!
Zie:
http://www.guitarnuts.com/technical/electrical/safety/index.php
en google naar vele discussies! :wink:
Trouwens een geaarde brug is niet verboden, maar ik vind dat het verboden zou moeten worden.....

bert k
10 april 2005, 22:26
Maar dan moet je ook verbieden om je plug aan te raken, of de behuizing van je versterker. Daar is de kans op een klap net zo groot. En zoals ik al zei, iedere gitaar heeft zo'n verbinding.

Negative K3 fan
10 april 2005, 23:13
Maar dan moet je ook verbieden om je plug aan te raken, of de behuizing van je versterker. Daar is de kans op een klap net zo groot. En zoals ik al zei, iedere gitaar heeft zo'n verbinding.

ja idd ik snap het ook niet helemaal.

john.3001
12 april 2005, 15:35
Wow, wacht ff, jullie zeggen dat ik zeg maar met gevaar voor eigen leven op m'n gitaar speel? Ik heb ook zo'n aarde-draadje naar dat metalen plaatje waar de brugveren inzitten (yes, het is een strat) gesoldeerd, maar ik ben nog steeds niet buiten levensgevaar? Ik speel wel over een geaard stopcontact btw...

bert k
12 april 2005, 16:25
Dat draadje zit al sinds 1950 in IEDERE elektrische gitaar. Ik zou me niet druk maken. Misschien loopt hier een elektronikus rond die kan uitleggen waarom niet.