PDA

View Full Version : nieuwe pre amp buizen, goed of niet?



Mr.Bluesbreaker
4 april 2005, 15:46
#$^&% heel verhaal getypt en weg :-?

Nog maar es en dan verkort.
Ik heb een Bedrock amp nu, 4 keer EL84 en 3 keer ECC83.
Eindbuizen JJ electronics, vorig jaar vernieuwd. Voorbuizen Sovteks, zitten wat langer erin. Deze wil ik eruit hebben, op V1 een GE 5751 JAN op advies van Lennart. USA NOS buisje op de belangrijkste positie, klonk leuk. De rest evt met JJ ECC83 op V2 en V3, Is dit wat/tips/ervaringen?

ToTaL FaKe
4 april 2005, 15:50
oi 8-)

Negative K3 fan
4 april 2005, 16:08
je zei tegen mij dat je het clean wat cleaner wilde hebben, iets minder oversturing enzo, vandaar 5751, heb ik zelf ook prettige ervaring mee!

Mitch
4 april 2005, 19:47
Ja, een 5751 of 12AT7 zal je iets meer clean headroom geven. En een goede buis op V1 is inderdaad het belangrijkst voor de overall klank, kortom: ja.

Mr.Bluesbreaker
4 april 2005, 20:42
Thnx voor de reacties. Inmiddels heb ik tube town gemaild, nu afwachten tot ze binnen zijn. Review na plaatsen volgt!

ateng
5 april 2005, 00:27
En wat voor buisje zouden jullie me dan aanraden voor een warme ronde drive? Ik had gehoord van iemand dat siemens of telefunken wel warm klinken en dat philips heel schel klinkt. Is dat zo? Ik vind mijn leadkanaal wat scherp klinken terwijl ik mijn treble bijna dicht heb en de precense ook. Zal het helpen om een andere preampbuis erin te gooien?

Negative K3 fan
5 april 2005, 08:58
andere buisjes zullen slechts een nuance geven, als je versterker gewoon structureel te helder/scherp klinkt voor jou, dan is er of iets mis met de versterker, of hij is gewoon niks voor jou, daar zal geen buisje wat aan veranderen.

maar voor wat warmer klinkende buizen kun je JJs nemen, die hebben zo'n reputatie.

Mitch
5 april 2005, 18:23
Nou, daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. Zeker een optelsom van bijv. twee of drie pre amp buisjes kan in behoorlijke mate je sound bepalen. Uiteraard moet de basis goed zijn, maar ik weet uit eigen ervaring dat het wisselen van één buisje al een duidleijk verschil kan maken (zeker NOS als Siemens inderdaad), maar dat twee of zelfs drie andere buisjes ineens voor een welhasst nieuwe versterker kunnen zorgen :)

Mr.Bluesbreaker
11 april 2005, 21:07
Nu de 3 voorbuisjes binnen van Tube town. Snel vraagje: ik wil die 5751 natuurlijk in de V1 hebben, en de JJ's op V2 en V3. Hoe traceer ik de V1 positie?

Mitch
11 april 2005, 22:46
Doe eerst je ogen open.
Draai de achterkant van de amp naar je toe.
Dichtste bij je input, verste weg van eindbuizen: da's V1.

Jimi Hendrix
12 april 2005, 08:53
maar voor wat warmer klinkende buizen kun je JJs nemen, die hebben zo'n reputatie.

Inderdaad, mijn amp, die wat schellig klok met Sovteks, klinkt wat donkerder/meer in balans met JJ's.

Negative K3 fan
12 april 2005, 09:54
vergeet niet de toon voor de operatie goed in je op te nemen, ik ben erg benieuwd.

Thom TK
12 april 2005, 12:55
vergeet niet de toon voor de operatie goed in je op te nemen, ik ben erg benieuwd.

ja ik ook wel....kanaal 3 van mijn Savage klinkt ZO onbruikbaar...misschien JJ's :)