PDA

View Full Version : eindelijk, gitaar is af !



fertje
4 april 2005, 11:50
Te bewonderen op:
http://dev.qwise.nl/senna

Swamp ash body (2 delig),
kwartiersgezaagd hard maple hals, pallissander toets, trussrod.

Schaller locking tuners,
Hipshot tremolo,
EMG 81 en 85 elementen.

Eigen ontwerpje.

Wat vinden jullie ervan?

Meer gedetialleerde foto's op aanvraag.

Groetjes Fer.

Orpheo
4 april 2005, 12:05
mooi ding hoor! soort combi tussen een les paul en een tele...fat tele wellicht?? :razz:

Joshua
4 april 2005, 12:07
..een combi tussen een opgeblazen ballon en een oliebol

sorry kon het niet laten. ziet er nog best wel goed uit voor een zelfbouw geval. vind het geen gezicht maar wel knap dat het nog wat geworden is.

fertje
4 april 2005, 13:19
Tja Joshua,
hij speelt loepzuiver en is goed afgewerkt. Alle bouw, inclusief het fretten heb ik zelf gedaan. Wat betreft de looks is het een kwestie van smaak, ik vind het mooi, en ben er apetrots op.

Op zich vind ik kritiek wel oke, maar echt opbouwend was dat van jou niet ;-)

Groetjes Fer.

Azrael
4 april 2005, 14:17
LOL , hij lijkt wel op een luchtballon ja! :-D

Raytheman
4 april 2005, 16:08
Heb je ook een foto van de achterkant? Hoe heb je m afgewerkt? Met olie?

Jeroenvanhulsteijn
4 april 2005, 21:32
hihi, jaha, die bolle vorm geeft hem een beetje koddig uiterlijk! Een Olivier B. Bommel, een gitaar van stand! Maar ik vind hem wel erg leuk moet ik zeggen. Uniek modelletje!

R.van Ginneken
4 april 2005, 21:34
'N plaatje,ik kan niet anders zeggen,en laat die oliebollen maar in hun sop gaarkoken.

Ritch
4 april 2005, 21:42
'N plaatje,ik kan niet anders zeggen,en laat die oliebollen maar in hun sop gaarkoken.

Idd! Ik vind hem/haar errug vet! Heel mooi gedaan. :)

P.S: Welke gitaar is dat aan de linker kant? (De blauwe? Lijkt verdacht veel op een Luke, met name door die jackinput)

EpiCenturiesAWAy
4 april 2005, 21:44
Lijkt wel virj hard op een Gibson L-6 S Delux

djille
4 april 2005, 22:18
Ziet er goed uit! Ik hoop dat hij even goed speelt als dat hij eruit ziet. Hoeveel geld zit er ongeveer in?

fertje
5 april 2005, 10:40
Tja, misschien moet ik 'm wat van de zijkant fotograferen, want het is echt een slank modelletje eigenlijk.
Er hangt inderdaad een Luke naast :), my favourite. Rechts zie je een stukje van een stingray bas.

Wat hout betreft:
Ik heb een plank swampash gehaald waar 2 gitaren uit kunnen voor 50 euro.
De hals was hardmaple kwartiersgezaagd voor 20 euro, de toets idem.
De trussrod voor 15 euro, fretjes (jumbo's) ook 15 euro ofzo. Kam 10, schaller locking tuners 70, emg81 en 85 2ehands als nieuw samen voor 140, hipshot tremolo 120, knopjes 10 ps, schaller strapholder met slotjes iets van 20 euro ofzo weet ik niet meer. Afdekplaatjes, lijm, schuurpapier, enz enz.
Hij zit in de olie en bijenwas.

Verder heb ik een bovenfrees aangeschaft en een bult met gereedschap.

Nielsje
5 april 2005, 21:08
Ziet er goed uit!

hij ziet er idd een beetje 'bollig' uit, ook lijkt de hals me erg breed, maar wellicht is de body gewoon klein :)

ik vind het wel knap hoor! wellicht wat foto's naast andere gitaren?

bat
5 april 2005, 21:46
Erg knap, mooi hout, maar ook ik vind 'm te rond.

Maar goed, het is jou gitaar, dus als jij er blij mee bent is het goed!

Gerrit
6 april 2005, 01:40
Zeer koel, toch leuk om zo iets zelf te bouwen :razz:
Maar ik mis toch wel erg de inlegjes in de toets.

fertje
6 april 2005, 12:38
Ik heb er wat nieuwe foto's bijgezet.

http://dev.qwise.nl/senna

nickbongers
6 april 2005, 16:37
ik vind em erg! mooi :) gg

e_lukather
6 april 2005, 19:45
cool ding. ff wennen en niet mijn stijl verder. Maar wel knap gedaan!! maar die luke blijft leuker 8-)

silent g
6 april 2005, 23:44
hoe heb je de randen zo afgerond ? met de hand, met een veil of een beitel of machinaal ?

fertje
7 april 2005, 08:17
Afronden aan de onderkant heb ik gewoon machinaal met de bovenfrees gedaan. boven met de hand:

Bepaal de grootte en de hoek van de afronding door 2 lijnen te tekenen met vette stift (bijvoorbeeld: 0.8 cm vanaf de hoek aan de zijkant en 1.5 cm aan de bovenkant). Vervolgens kun je beginnen met een rasp of een grove vijl. Als de vorm er inzit ga je steeds fijner werken tot met bv schuurpapier 60/80.

Pas wel op want het gaat soms zo lekker, dan ga je een beetje te ver, je wil natuurlijk een beetje bolle rand en geen vlakke.
Bij de uitsparing van de hals kun je dan zoals je bij veel gitaren ziet de lijnen iets naar buiten laten lopen zodat je een lekkere speelbare gitaar hebt bij de hoge fretten.

SantaSCSI
7 april 2005, 13:34
Sjiek gedaan man. Ik zou hem zo willen overkopen van je. vooral de body is wel geinig, geen verfje erover ofzo, gewoon lekker naturel. (ja toch?)

fertje
7 april 2005, 16:44
thanx! Maar niet kopen en zelf maken zou ik zeggen! Maak een mooie mal en ga zagen. Als je het toch niet ziet zitten om zelf een hals te maken dan koop je die.
Ik heb veel goeie tips gehad over gitaarbouwen uit het boek 'make your own electric guitar' van Melvyn Hiscock (bij bol.com te bestellen).

Trouwens, een hals maken lijkt echt moeilijker dan het is hoor. veel geduld moet je wel hebben, en niet te snel willen gaan. Ik heb er nog wel ergens foto's van.

Ik ga nu nog een gitaar bouwen met als wijziging op de eerste dat het een 'double-cut' gaat worden, en er een heel lichte transparante kleur beits overheen gaat. Ook de kop ga ik iets breder/langer maken. Ik zal het proces op internet zetten misschien leuk voor anderen.

Mattia
8 april 2005, 10:10
Mooi gedaan!

Melvyn's boek is echt een aanrader, en halzen maken vind ik een van de leukere aspecten van gitaarbouw. Ik heb er nu zo'n 8 achter de rug ofzo, maar de laatste 6 werden best snel gemaakt. Truss rods en koolstoffiber erin, lijm laten drogen, toetst erop, 1-2 uurtjes met een rasp, schraapstaal en wat schuurpapier en de hals is bijna klaar. Nog een beetje hier en daar frutselen, checken dat het profiel naar wens is, en je bent er.