PDA

View Full Version : nieuw knutselwerk!



Dirk_Hendrik
4 april 2005, 10:55
Even een tweetal fototjes van de tussendoor knutsels van de afgelopen weken.
Een simpele TS clone met de hoognodige aanpassingen voor extra laag alsmede diodemod:

http://www.exaudio.nl/screamer.jpg

En een Octavia clone. Ik had nog nooit met zo'n ding gespeeld en bouwen was duidelijker goedkoper dan kopen. Verder vind in die raketvormgeving van het origineel niet echt handig.
http://www.exaudio.nl/octafuzz.jpg

Quink
4 april 2005, 11:06
Even een tweetal fototjes van de tussendoor knutsels van de afgelopen weken. ]

Als dit de "tussendoor knutsels" zijn, hoe de fuck zien je brouwsels er dan wel niet uit als je het serieus probeert....

Ik mis alleen wel zo'n wit plastic ring onder de schakelaar. Of komt die nog?

:razz:

Robbert
4 april 2005, 11:18
Ik mis alleen wel zo'n wit plastic ring onder de schakelaar. Of komt die nog?

:razz:

Je haalt de woorden uit mijn mond! Nou ja, dan heb ik het wel over het blauwe LEDje :dance:


Maar effe serieus: ziet er goed uit, heb je schilderles gehad van Speedy?

DREAMMACHINE
4 april 2005, 11:21
:o .... he DH, zeer nice allemaal! , hoe is de octafuzz uiteindelijk geworden, omdat ik toch wel naar zoiets op zoek ben....?

Dirk_Hendrik
4 april 2005, 11:29
Maar effe serieus: ziet er goed uit, heb je schilderles gehad van Speedy?
Nope. Speedy is veel beter. Ik krijg het nog steeds niet voor elkaar om alle stof uit m'n verf te houden.

Over die octafuzz. Op het moment dat ik het ding (als los printje) werkend had en er mee begon te spelen leek het wat tegen te vallen. Ik ben daarna (voor verificatie) maar eens wat reviews van de octavia op HC gaan lezen die dat allemaal dezelfde settings "zeggen". Daarmee (en gevolgd door een Ts, is het een superapparaat.

Mitch
4 april 2005, 13:26
Niet verkeerd ! Hoe staat het nou met je buizen OD ?

Lucluc
4 april 2005, 13:57
Hehe, dat logo is wel heel drög.

En ik heb het gevoel dat een plastic ring rond de footswitch een wat steviger indruk maakt.

groovyB3
4 april 2005, 14:00
Mocht je die Octavia ooit weg willen doen of een 2e willen bouwen hou ik mee aanbevolen!

Dirk_Hendrik
4 april 2005, 14:07
Hehe, dat logo is wel heel drög.

En ik heb het gevoel dat een plastic ring rond de footswitch een wat steviger indruk maakt.

Inderdaad een gevoel. Sommigen vinden het mooi, anderen denken dat zo'n brok wit plastic "boetiek" is en weer anderen vinden het lelijk. Steviger wordt het er in elk geval niet van.

BramVersteeg
4 april 2005, 14:26
Even een tweetal fototjes van de tussendoor knutsels van de afgelopen weken. ]

Als dit de "tussendoor knutsels" zijn, hoe de fuck zien je brouwsels er dan wel niet uit als je het serieus probeert....

Ik mis alleen wel zo'n wit plastic ring onder de schakelaar. Of komt die nog?

:razz:

:evil: DH is ook bezig met serieus hersenvoer! Hey Barend, niet ouwehoeren tussendoor, werken! :razz: :wink:

DREAMMACHINE
4 april 2005, 14:35
Mocht je die Octavia ooit weg willen doen of een 2e willen bouwen hou ik mee aanbevolen!

me2 8-)

Speeddemon
4 april 2005, 15:05
beetje jammer van het Godfather font, na mijn Don CorleTone, maar voor de rest cool! :razz:

Antal
4 april 2005, 15:50
Ziet er netjes uit! Je hebt alle onderdelen gewoon op een printplaat gezet zeker, zoals bij die buizen od?

xshredx
4 april 2005, 15:58
fotootje van de binnenkant?

Random_hero
4 april 2005, 16:50
En soundclips?

Dirk_Hendrik
4 april 2005, 17:51
:evil: DH is ook bezig met serieus hersenvoer! Hey Barend, niet ouwehoeren tussendoor, werken! :razz: :wink:

Werk lekker door hoor :-D Tot nog toe geet alles naar wens, je doos zit weer in elkaar en.... hij doet het nog.... uiteraard. :wink:

Dirk_Hendrik
4 april 2005, 17:55
Ik zal morgen even een binnenkant foto online gooien.

Als het goed is heb ik na morgenavond ook weer gitaarversterking thuis en zondag een dagje vrij. Eens kijken of ik dan een paar clipjes kan maken. Ik blijf er wel bij dat een apparaat ongeveer even veelzijdig is als z'n bespeler (M'n tubeOD klonk bij BramVersteeg ook totaal anders dan bij mij) en dat soundclips daarmee altijd twijfelachig zijn.

O Mich,
Die tubeOD was waanzinnig leuk gespoten maar die lak vrat z'n blanke lak niet. Daar ik dat ding wekelijks gebruik kan ik em niet constant open hebben liggen :wink:

Mitch
4 april 2005, 19:39
beetje jammer van het Godfather font, na mijn Don CorleTone, maar voor de rest cool! :razz:

Weer iemand die er met je idee vandoor gaat !
Houdt het dan nooit op ?


:lol:

Dirk_Hendrik
4 april 2005, 20:19
beetje jammer van het Godfather font, na mijn Don CorleTone, maar voor de rest cool! :razz:
[/quote]

Da's waar ook.

Zal ik binnenkort een Don CorleClone bouwen om het goed te maken? :-D

Speeddemon
5 april 2005, 01:18
beetje jammer van het Godfather font, na mijn Don CorleTone, maar voor de rest cool! :razz:

Da's waar ook.

Zal ik binnenkort een Don CorleClone bouwen om het goed te maken? :-D
zou je niet eens eerst m'n spul terugsturen? :razz:

Ik heb ondertussen ook 2 zwaar ongeduldige klanten en een lauwe 6pack Brand Cuvee. :wink:

Dirk_Hendrik
5 april 2005, 09:51
foto binnenkanten:
http://www.exaudio.nl/binnen.jpg

Speedy,

ja :oops:

DREAMMACHINE
5 april 2005, 10:05
........ziet er netjes uit die binnenkant, is er nog plaats voor een adapter aansluiting?

Robbert
5 april 2005, 10:05
B. .. koop jij soldeer per kilo? :D

Dirk_Hendrik
5 april 2005, 11:15
@ dreammachine, Adapteraansluiting zit aan de voorkant (a la boss/ibbie)

@ robbert.
Nee. Per halve kilo :-D

DREAMMACHINE
5 april 2005, 11:17
[quote="Dirk_Hendrik"]@ dreammachine, Adapteraansluiting zit aan de voorkant (a la boss/ibbie)

....interessant!....

xshredx
5 april 2005, 15:47
Hoe bevestig jij die printplaatjes?
Want op jouw manier heb je inderdaad veel plaats in die kleine bakjes...

Dirk_Hendrik
5 april 2005, 16:09
PCB mounted jacks.

bijvoorbeeld als dit:
http://www.exaudio.nl/foxxclone.JPG

Jacks in de behuizing steken en de PCB er op vastsolderen.

E[x]TReMe.?
5 april 2005, 16:49
koop jij die behuizingen ergens of maak je die ook zelf? :o :P

E[x]TReMe.?
5 april 2005, 16:50
koop jij die behuizingen ergens of maak je die ook zelf? :o :P

Quink
5 april 2005, 16:56
TReMe.?]koop jij die behuizingen ergens of maak je die ook zelf? :o :P

Ja, paar kilootjes erts, smelterijtje, uurtje of wat gieten, en allemaal op de keukentafel. :-D

ToTaL FaKe
5 april 2005, 17:16
TReMe.?]koop jij die behuizingen ergens of maak je die ook zelf? :o :P

't zijn gewoon hammond boxjes die hij koopt(neem ik aan).
kan je in genoeg electronica winkels wel kopen.

m^rton
5 april 2005, 17:55
Hoe etsen jullie die printplaatjes nou eigenlijk? :???:

Dirk_Hendrik
5 april 2005, 18:13
In mijn geval,
www.conrad.nl. Het type is 1590B. De 1590BB, het bredere broertje, is bijvoorbeeld bekend van de Carl Martin en Tech21 pedalen.

E[x]TReMe.?
5 april 2005, 19:10
handig om te weten :) ben wel geïnteresseert in zulke dinge maar weet niet goed hoe eraan te beginnen :(

Speeddemon
5 april 2005, 20:39
In mijn geval,
www.conrad.nl. Het type is 1590B. De 1590BB, het bredere broertje, is bijvoorbeeld bekend van de Carl Martin en Tech21 pedalen.
nuh-uh. Carl Martin gebruikt de C types, die veel hoger zijn.

Menatone gebruikt wel standaard 1590BBs.

BlackSun
5 april 2005, 20:56
Hey gave pedalen hoor!
Zien er echt vet uit.

Waarom gebruiken jullie geen dubbelzijdig printje met een grondvlak ipv sporen? Volgens mij zou dat eventuele brom/ruisproblemen veel ten goede komen!

Dirk_Hendrik
5 april 2005, 21:01
Bij laagfrequent (het is analoog) en laagspanning vallen de ruisproblemen wel mee. Met het gebruik van metaalfilmweerstanden en ruisarme halfgeleiders houdt de ruis dan sowieso tot een minimum. Met geklokte circuits a la chorussen en delays kan een massavlak zeker ruisproblemen verhelpen.

Nielsje
5 april 2005, 21:56
Ga je die octafuzzjes nou eventueel wel of niet verkopen aan 'geintresseerden'

ik was ook geintresseerd in de myclone van speedy (zou hem daarover aanspreken op msn, nog steeds niet gedaan, bij deze sorry!! drukke tijd gehad)

Je doet goed werk! die raket vorm van het origineel vind ik opzich wel koel staan, maar tis inderdaad gewoon onpraktisch.

BlackSun
5 april 2005, 22:09
Bij laagfrequent (het is analoog) en laagspanning vallen de ruisproblemen wel mee. Met het gebruik van metaalfilmweerstanden en ruisarme halfgeleiders houdt de ruis dan sowieso tot een minimum. Met geklokte circuits a la chorussen en delays kan een massavlak zeker ruisproblemen verhelpen.

Ah ja, niet aan gedacht :)

Ben ik nog wel nieuwsgierig op welke manier je je printjes etst. Ik wil zelf binnenkort ook maar eens beginnen aan wat simpele effecten..

Dirk_Hendrik
6 april 2005, 10:58
Even zoeken naar een oude noco post:


De meest simpele manier (en zeker voor zo'n eenvoudig printje) is gewoon tekenen op enkelzijdig koper plaat met een watervaste (edding) stift. De electronica zaak heeft overigens ook (soms) nog van die stroken "pads" (rondjes) die jer erop kan wrijven. Die blijven tijdens het etsen meestal wel zitten.

Stappen:
- koper kan goed schoonmaken (VIM oid schuurmiddel) en goed naspoelen en goed droogmaken (niet meer gewoon met je vingers aankomen)
- Tekening erop maken
- Water goed heet verwarmen (waterkoker oid)(mag koken)
- water overgieten in oude glazenbak (laat de vrouw des huizes dit niet zien)
- Etsmiddel erin (zorg dat dit niet op je kleren komt!!)
- roeren
- print erin en de print blijven bewegen
- de kopere kleur eerst een soort roze achtige kleur. Nu kann je gelijk zien waar je met je vingers hebt gezeten :-D
- print blijven bewegen totdat overtollig koper weg is ge-etst
- print goed afspoelen
- etsmiddel af laten koelen en in plastic fles doen en afvoeren
- gaatjes boren (0.8 - 1.0 mm)
-"zwart" weghalen met aceton (nagel remover) of gewoon schuurmiddel
- inspuiten met soldeerlak (als je dat hebt)
- lak laten drogen en print is gereed voor solderen

Succes
Nico

Pierz
6 april 2005, 11:37
TReMe.?]handig om te weten :) ben wel geïnteresseert in zulke dinge maar weet niet goed hoe eraan te beginnen :(

Toevallig heb ik er gister zelf even naar gezocht. Het leek mij ook wel een leuk project om een tubescreamer te bouwen. Op deze site (http://www.tonepad.com/) staan veel schema's en PCB's. Ze hebben ook een handige manier om te etsen (http://www.tonepad.com/photoessay.asp?photoEssayID=10) (zo ziet het er uit, heb er geen ervaring mee).

MatthijsBlom
30 juli 2005, 23:15
Dirk Hendrik:

Hoe doe je dat? Die belettering op die kastjes?
Ikzelf ga binnenkort een paar oude microfoon voorversterkers in rack behuizingen bouwen en wil ook graag belettering op de frontplaat. Maar ik heb eigenlijk geen idee hoe ik dat het beste kan aanpakken. Moet ik dat ergens "laten" doen? Zo ja: waar dan?

Alvast bedankt voor de hulp.

emiel
1 augustus 2005, 15:02
Even een tweetal fototjes van de tussendoor knutsels van de afgelopen weken.
Een simpele TS clone met de hoognodige aanpassingen voor extra laag alsmede diodemod:

http://www.exaudio.nl/screamer.jpg

En een Octavia clone. Ik had nog nooit met zo'n ding gespeeld en bouwen was duidelijker goedkoper dan kopen. Verder vind in die raketvormgeving van het origineel niet echt handig.
http://www.exaudio.nl/octafuzz.jpg
wat voor diode mod ?
een ander type in de clipstage ?

almarvk
1 augustus 2005, 15:52
Ziet er allemaal gaaf uit! Nu nog wat soundclips :)

Doe je ook bestellingen?? :P

Dirk_Hendrik
6 augustus 2005, 10:48
Hela! ook even een weekje weg en ineens een kikje!

Diodemod:
Vervang 1 van de clipping diodes door een 1N400x voor een wat grover klankkarakter.

@almarvk
PM me maar :wink:

almarvk
6 augustus 2005, 15:45
Jij krijgt van mij een PM als je soundclips hebt! :P

BramVersteeg
8 augustus 2005, 19:16
Barend, je hebt PM :wink:

Dirk_Hendrik
9 augustus 2005, 09:19
I know... Ik kom er aan :wink: