PDA

View Full Version : home recordings...



Fluffy
4 april 2005, 09:17
ik wil betere hme recording maken, dus betere kwaliteit minder ruis etc.

Hoe doe ik het nu: Ik gebruik de line out van mijn (gitaar)versterker en sluit deze restreeks aan op de gelduiskaart. De vocals neem ik op door de mic(shure sm58) rechstreek aan te sluiten op de geluidskaart. Maar hier ben ik helemaal niet tevreden over en wil iets beters.

Ten eerste wil ik een betere geluidkaart, welke zouden jullie me aan kunnen raden van ongeveer 150-200 euri, en waar, en wat zijn evt. voordelen ?

Ten tweede las ik dat ik een mic voor de speaker moest zetten en dan die na een mengpaneel te sturen, en die dan na de computer te sturen. Is dit een betere oplossing en wat zou een goed menganeel zijn ? rond 100 euro. Ik wil spoor voor spoor opnemen, eerst de drums vervolgens bas, dan de andere gitaar partijen en als laatste de vocals, en dat dit dan gewoon in mijn music edit programma staat. Ik heb nu cool edit pro 2 maar ben cubase aan het dowloaden :)

Verder voor de zang wou ik ook versterker ik zag op feedback de Phonic powerpod 408, met deze specs......

No-nonsense microfoonversterker met een vermogen van 80 watt. De 4 mic/line kanalen hebben gebalanceerde en jack inputs, een 2-bands eq en de versterker is voorzien van digitale delay, tape-in en record out

als ik deze koop heb ik dan een shure sm58 en dan dit, en dan moet ik nog een speakers hebben, weten jullie daar een goed alternatief voor of moet het anders ?
Kan ik dan voor de speaker ook een microfoon zetten en die dan na mengpaneel sturen en dan na computer of moet die via line out op versterker mic. ?

Wat kun je trouwens precies met een mengpaneel in deze set-up ?

Moet ik een andere mic gebruiken om voor versterker en die na mengpaneel te gooien of maakt dat niks uit >

bedankt

bert k
4 april 2005, 12:15
Hoi Fluffy,

ik doe het maar hier ipv per mail, dan hebben anderen er ook nog wat aan.

1) Geluidskaart. Als je spoor voor spoor opneemt is een M-audio Audiophile een goeie. Prof geluidskwaliteit, 99 euro. Maar als je meerdere sporen tegelijk wilt opnemen kan je een probleem hebben. Bijvoorbeeld bij drums. Wil je echte drums gebruiken of elektronisch? Dan kan het weer wel.

2) Microfoon heb je al, die ok. Probeer eens een opmanme te maken met de sm58 voor je gitaarspeaker, dat moet goed gaan.

3) Mengpaneel. Je hebt een mengpaneel voor twee redenen. Ten eerste als microfoonvoorversterker, ieder kanaal zit een mic pre-amp in. Ten tweede om een hoop signalen (instrumenten) tegelijkertijd bij elkaar te mengen. Dat laatste is niet zo belangrijk als je het toch spoor voor spoor doet, maar wel voor een drumstel.

Die Phonic die je zag zit ook een eindversterker in! Hoe luister je nu naar je computer? Als je nu redelijk geluid hebt hoef je geen powermixer te kopen, kan je beter een gewone nemen. Deze bijvoorbeeld: http://www.feedback.nl/nieuw/productwin.php?producttype=afdeling&id=1439 Lekker voordelig toch?

Ik zou gaan sparen voor goeie monitorboxen. Goed geluid is zo belangrijk.

Je laatste regel snap ik niet. Was al laat zeker...

Fluffy
4 april 2005, 12:56
he bert bedankt man.

ik bedoel metde vocals, ik heb nu de mic die ik rechsteeks na geluidskaart stuur.

Alleen nu wil ik er die ene versterker bij kopen die je daaroven staat, maar moet ik er dan nof iets van een speaker ofzo bij hebben ?

dDan wou ik voor die (mic) speaker een andere mic zetten en die na het mengpaneel sturen en dan na de comp.
is dit misshcien iets ?

x.studio
4 april 2005, 23:18
vocal-mic naar pre-amp (mengpaneeltje in dit geval), die de pc in en klaar.
Ik zou geen mic voor je speakers zetten om je zang op te nemen (rondzingproblemen/overspraak). Gebruik een gesloten koptelefoon om jezelf te horen/de begeleidende muziek.

galguitarist
6 april 2005, 20:26
Iemand suggesties voor een goed setje studiomonitoren (met versterker) voor een homestudio?

galguitarist
6 april 2005, 20:26
Iemand suggesties voor een goed setje studiomonitoren (met versterker) voor een homestudio?

erwin_ve
7 april 2005, 11:10
Iemand suggesties voor een goed setje studiomonitoren (met versterker) voor een homestudio?

Ik heb goede ervaringen met Tannoy Reveal Active.
Mooi transparant in het mid en hoog. In het laag moet je mee leren werken, die geeft nl niet zoveel als de gemiddelde stereoset met subwoofer. Dan heb je de neiging om te gaan overcompenseren.

harrie-beton
7 april 2005, 11:26
verkijk je niet op "studio monitoren". De bedoeling is van studio monitoren is dat je de opgenomen muziek zo neutraal mogelijk terug hoort. Dat is het uitgangspunt. De term "studio monitoren" is geen beschermd iets, elke rand-debiel met sojoko speakers kan er "studio monitoren" op zetten.

er zijn goede hifi speakers die beter zijn dan studio monitoren.

Een strakke neutrale hifi set voldoet prima. Ik vind zelfs een nadeel aan veel studio monitoren dat ze weinig bas hebben.

skabouter
7 april 2005, 12:13
ik heb zelf tannoy reveals. prima speakers, niet duur. idd wat weinig bas alleen, das jammer. maar daarvoor heb ik een reveal subwoofer erbij (sub 10 geloof ik), en dat scheelt enorm.