PDA

View Full Version : Frusciante



Seagull
4 april 2005, 09:11
Hallo,

ik wil binnenkort een nieuwe gitaar kopen en ik wil graag een beetje dezelfde sound hebben als frusciante. moet ik daar dan een Fender Strat of een Tele voor kopen aangezien hij op allebei speelt. En de ene keer speelt ie bijvoorbeeld the zephyr song op een strat en dan weer op een tele.

hoop graag op een reactie

groeten

DREAMMACHINE
4 april 2005, 09:28
john zn sound komt imo meer uit zn amps en pedalen dan zn gitaar, maar imo kun je voor zn gitaar beter gewoon een strat kopen, en als amp om te beginnen gewoon een leuke marshall valvestate oid, zolang er maar helder clean in zit, een lichte overdrive en genoeg sustain.

Seagull
4 april 2005, 10:46
En wat voor pedalenheeft ie. Kan ik dat ergens vinden

Seagull
4 april 2005, 10:47
En wat voor pedalenheeft ie. Kan ik dat ergens vinden

jaywalker
4 april 2005, 11:03
john zn sound komt imo meer uit zn amps en pedalen dan zn gitaar, maar imo kun je voor zn gitaar beter gewoon een strat kopen, en als amp om te beginnen gewoon een leuke marshall valvestate oid, zolang er maar helder clean in zit, een lichte overdrive en genoeg sustain.

john zijn sound komt vooral uit zijn vingers. Hij heeft een tijdje geleden een album uitgebracht dat niet met zijn spul is opgenomen en het klinkt nog steeds als john. Maar wil je het peppers geluid of zijn solo cariere geluid?, want daar zit nogal wat verschil tussen.
Ik ben met toeval min of aan een soortgelijk geluid gekomen door een jaguar op een ac30 te spelen (ik wist toen ik het had kocht nog niet dat hij dat voor zijn solo-cariere gebruikte)

Wil je zijn peppers geluid? Dan zou ik voor een marshall jcm800 + strat/ tele gaan.

groeten, tom

jaywalker
4 april 2005, 11:07
En wat voor pedalenheeft ie. Kan ik dat ergens vinden

Een hele zooi

Ik noem enkele die ik uit het hoofd weet

Dl-4, Fm-4, fuzzfactory, big muff, Mxr Micro amp, mooger fooger phaser, phase 90. Boss ds-1/2. Boss ce-1. Digitech delay. Ibanez wh-10 wah, boss volume pedaal. Psm-5, holy grail, tube zipper, micro synth, en nog wat electro harmonix zooi.

Amps:
1x 200 watt marshall major head (zeldzaam)
ik geloof 5x marhall 2555 (100watt)

dejohan
4 april 2005, 12:44
john zn sound komt imo meer uit zn amps en pedalen dan zn gitaar, maar imo kun je voor zn gitaar beter gewoon een strat kopen, en als amp om te beginnen gewoon een leuke marshall valvestate oid, zolang er maar helder clean in zit, een lichte overdrive en genoeg sustain.

Ik ben het eens als je zegt dat je beter een strat koopt. Maar raad toch aljeblieft geen Valvestate aan.

DREAMMACHINE
4 april 2005, 12:47
... :-D ...tja, meeste mensen met dit soort vragen zitten toch in die prijsklasse, en idd is wat jaywalker zegt een leuke jcm800 ( combo) natuurlijk ook een optie, ik neem aan dat hij de peppers sound wil, vandaar...

jaywalker
4 april 2005, 14:10
jcm 800 lijkt heel erg veel op de marshall 2555. Dus dan kan je beter voor de jcm 800 gaan.

Mitch
4 april 2005, 19:53
Ik neem wel aan dat we het over de sound van voor By the Way hebben ?
Wat een brak sound had hij daar op de meeste nummers :(

Maar inderdaad doet die 200W Marshall een hoop voor zijn sound. Daarnaast heeft -ie gewoon een enorm harde attack, vlak dat ook niet uit. Qua gitaar zou ik zeggen: Strat met goeie aftermarket pickups, om een beetje de warme sound van zijn vintage gitaren na te bootsen.

Bobbel
5 april 2005, 01:50
maar hij speelt ook veel clean... ik zelf heb een strat en een fender twin reverb... en daarmee kom er eer zeer goed bij in de buurt...

DREAMMACHINE
5 april 2005, 09:37
idd, die 200w major is namelijk vooral voor bakken met headroom zodat hij op extreem volume toch 'sprankelend' clean blijft.

jaywalker
5 april 2005, 16:46
Ik neem wel aan dat we het over de sound van voor By the Way hebben ?
Wat een brak sound had hij daar op de meeste nummers :(

Maar inderdaad doet die 200W Marshall een hoop voor zijn sound. Daarnaast heeft -ie gewoon een enorm harde attack, vlak dat ook niet uit. Qua gitaar zou ik zeggen: Strat met goeie aftermarket pickups, om een beetje de warme sound van zijn vintage gitaren na te bootsen.

dat is voornamelijk hoe die volgens mij aan zijn sound komt. Met andere shit klinkt het nog als john fruciante

NostraJanus
5 april 2005, 18:13
Z'n gitaren en pedalen zijn niet het grootste deel van het geluid, je moet er ook rekening mee houden dat hij knoerthard aanslaat.

Mitch
6 april 2005, 09:59
Hij schijnt ook hard aan te slaan, had iemand dat al gezegd ? :D

ieme
6 april 2005, 11:14
Hij schijnt ook hard aan te slaan, had iemand dat al gezegd ? :D

klopt maar hij speelt met dunne picks, .60 mm, die oranje tortex....

Bobbel
6 april 2005, 11:43
vind je die dun? daar speel ik ook me...

ieme
6 april 2005, 12:14
vind je die dun? daar speel ik ook me...

maar wel voor iemand die heel agressief speelt...

jaywalker
6 april 2005, 13:52
ik vind die dingen nogal aan de dikke kant eigenlijk. Ik gebruik ze zelf ook, maar gebruik de laatste tijd toch weer wat meer de oranje tortex.

Negative K3 fan
6 april 2005, 14:30
.60 is imo wel erg dun.

robzilla
6 april 2005, 14:46
ik heb even wat leuks voor jullie gehost, een interview met john en zn tech uit Guitarist Juni '03

http://www.xs4all.nl/~zuiden/.guitar/frusciante/

jaywalker
6 april 2005, 15:12
ow die heb ik nog maar 10x gezien :wink:

robzilla
6 april 2005, 15:13
ow die heb ik nog maar 10x gezien :wink:

tja, de topicstarter waarschijnlijk niet :wink:

Negative K3 fan
6 april 2005, 15:13
leuka rtikel

Seagull
6 april 2005, 15:25
Heb ik inderdaad nog niet gelezen, maar gaat dat zeker doen.
bedankt voor de link

BramVersteeg
6 april 2005, 16:16
leuka rtikel

+1

Azrael
6 april 2005, 17:33
0.60 is niks inderdaad........stukje papier....

ieme
6 april 2005, 18:00
Leuk artikel!

jaywalker
6 april 2005, 22:59
ik heb nog een leuk artikel gevonden, maar deze is een stuk recenter. De manier van songwriting is al een hele tijd bij hem veranderd.

http://www.thesuitcase.org/posts/john_gwacoustic1.jpg
http://www.thesuitcase.org/posts/john_gwacoustic3a.jpg
http://www.thesuitcase.org/posts/john_gwacoustic2.jpg http://www.thesuitcase.org/posts/john_gwacoustic3.jpg http://www.thesuitcase.org/posts/john_gwacoustic4.jpg

aartbij
6 april 2005, 23:26
John's sound is idd great :)

Bobbel
7 april 2005, 09:26
vind je die dun? daar speel ik ook me...

maar wel voor iemand die heel agressief speelt...

ik doe molenwiekjes en dat soort shit en sla enorm hard aan... ik breek nooit een snaar en vind 0.6 dik zat... als ik dan met mijn speelstyle een dikkere neem voelt het net aan of ik de snaren in tweeen wil rammen :razz:

Richwoodje
7 april 2005, 17:50
John's sound is idd great :)

niet alleen zijn sound 8-)

Mitch
7 april 2005, 19:05
Dat laatste artikel was top ! Thanx !

ToTaL FaKe
7 april 2005, 19:19
John's sound is idd great :)

niet alleen zijn sound 8-)

pardon? je bedoelt tog niet dat je gay bent eh?

Richwoodje
7 april 2005, 20:16
John's sound is idd great :)

niet alleen zijn sound 8-)

pardon? je bedoelt tog niet dat je gay bent eh?

nee, ik bedoel zijn techniek, gevoel, zang en songwriting :-D

want echt knap kan je John niet noemen :razz:

Snuiter
7 april 2005, 22:05
John's sound is idd great :)

niet alleen zijn sound 8-)

pardon? je bedoelt tog niet dat je gay bent eh?

nee, ik bedoel zijn techniek, gevoel, zang en songwriting :-D

want echt knap kan je John niet noemen :razz:

Je valt dus op z'n gevoelige innerlijk en positieve seksuele lust technieken wijl hij liederen componeert en voor je zingt?

vinni
8 april 2005, 09:34
Hmm ja,
Ik sla ook keihard aan....met een 1.0 zwarte dunlop.
Brak gisteren en eergisteren weer snaren.

Ben ik nou ook goed? :-D

Vinni

P.s. John heeft een fantastische sound.
Dat cleane met een randje......geweldig.
Probeer dat ook.....met mijn app. lukt dat niet.

Squier4ever
8 april 2005, 10:40
zen 2001 setup:
http://guitargeek.com/rigs/img/r/rhcp_john_2001.gif

jaywalker
8 april 2005, 13:14
Dat laatste artikel was top ! Thanx !

graag gedaan... Ik wist niet dat je john ook zo kon waarderen. Als ik dat had geweten op de meeting (pedalen) dan had je mij van je af moeten slaan :-D

NostraJanus
8 april 2005, 17:28
Waarschijnlijk heeft 'ie er nu een delay bij... Luister maar naar het intro van Venice queen op de laatste DVD (live in Hyde park ofzo)

Mitch
8 april 2005, 17:37
Nou, als je goed leest is het plaatje van zijn setup van 2001. Zijn pedalen setup ziet er inmiddels totaal anders uit. Een groot aantal pedalen werd in het begin van het topic al genoemd.

@jay: ik ben geen Frusciante-freak, ik ken eigenlijk alleen zijn werk met de Peppers goed. In tegenstelling tot velen geniet ik echter meer van zijn melodische composities als op By the Way en Californication dan de funk op de eerdere albums.

DREAMMACHINE
8 april 2005, 17:41
op hyde park gebruikt hij aardig wat, onder andere:

zvex fuzz factory ( 2x zelfs, back up?)
line6 DL4 ( de delay dus!)
line6 FM4
ehx holy grail
ehx big muff ( ook 2x !)
ehx deluxe memory man ( nog meer delay!)
boss ds-2 ( 3x !!..)
boss ce-1
fender reverb tank
ibanez wh-10
mxr micro-amp
en nog enkele niet identificeerbare pedalen ( een oude digitech sampler?? ... en nog een volume pedaal...boss?)

jaywalker
8 april 2005, 17:49
de micro amp en fm-4 ook 2 keer. Ik denk gewoon dat hij meerdere routes tussen de pedalen heeft. Zodat hij soms 2x het zelfde pedaal nopdig heeft. Want hij gebruikt die psm-5 ook. Als hij een refrein heeft dan heeft hij een andere pedalen combinatie dan in de coupletten.

DREAMMACHINE
8 april 2005, 18:19
juist.....die psm5 stond er idd ook tussen...

ben benieuwd eigenlijk hoe origineel al die pedalen nog zijn, aangezien hij toch een aardig heldere sound heeft live, met toch aardig wat pedalen in zn keten.

jaywalker
9 april 2005, 18:05
hij heeft die micro amp altijd voor in ijn keten aanstaan. Maakt je geluid echt heel "vet" en helder. Doe ik sinds kort ook, maakt je single coils een behoorlijk stuk leueker

ieme
9 april 2005, 23:54
hij heeft die micro amp altijd voor in ijn keten aanstaan. Maakt je geluid echt heel "vet" en helder. Doe ik sinds kort ook, maakt je single coils een behoorlijk stuk leueker

daar heb ik een RC booster voor! werkt prima...

Richwoodje
10 april 2005, 10:11
Hij gebruikt .049-.011 snaren van D'Addario :-D

J.J. Kay
14 april 2005, 11:06
Ik heb de 12 pagina's tellende interview van John ff in een pdf-je gezet. Het leest dan een stuk relaxter.
Je kan de pdf hier vandaan halen: http://www.xs4all.nl/~akris/Guitar/

robzilla
14 april 2005, 19:08
http://www.xs4all.nl/~zuiden/.guitar/frusciante/Guitarist%20april%20'04.htm

J.J. Kay
15 april 2005, 01:26
Waar haal je al die scans vandaan als ik vragen mag??

vinni
16 april 2005, 18:06
hij heeft die micro amp altijd voor in ijn keten aanstaan. Maakt je geluid echt heel "vet" en helder. Doe ik sinds kort ook, maakt je single coils een behoorlijk stuk leueker

daar heb ik een RC booster voor! werkt prima...

Daar heb ik ook de RC voor!....maar mijn combinatie van gitaar (parker) + amp......net niet. Van alles dat ik geprobeerd heb is de RC wel het beste voor dit doel.

Vinni