PDA

View Full Version : Strat Japans - USA



Arthur
3 april 2001, 17:41
Wat is het verschil in geluid tussen een japanse strat en een amerikaanse gezien het prijsverschil? Alvast bedankt.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Arthur op 2001-04-03 16:41 ]</font>

anoniem
18 april 2001, 21:05
Voor Amerikaanse strats wordt beter hout gebruikt en ze werken met betere elektronika

Arthur
18 april 2001, 21:26
Maar weegt dat op tegen het prijsverschil? Amerikaanse Strats zijn 2x zo duur en de Japanse staan goed bekend.

anoniem
20 april 2001, 13:14
Ik heb verschillende strats, waaronder een hele oude Amerikaan. Mijn fav. strat is een Japanse '62 RI waar ik Van Zandt p/u's in heb gezet. Het is de best klinkende strat waar ik ooit op gespeeld heb.
Helaas worden de RI strats nu in Mexico gemaakt en vind ze echt veel minder dan de Japanse.

Arthur
20 april 2001, 13:24
Wat vind je van de Relic's? Ze zijn belachelijk duur, maar ik heb er onlangs op gespeeld bij Kees Dee en het geluid vond ik fantastisch! Niet dat dunne iele, maar mooi rond en vet. Alleen de prijs...

edwinvontrippenhof
21 april 2001, 20:25
... tenzij je rijk genoeg bent lijkt 't me vrij onzinnig om een veeeeel duurdere gitaar aan te schaffen die alleen van beter hout is gemaakt. Zoveel maakt dat hout nu ook weer niet uit... Versterkers, pedalen, pick-ups, (nieuwe) snaren en snoeren ( zo'n beetje in die volgorde) hebben een relatief veel groter effect op je toon.
Ook moet de muziek die je maakt wel de gelegenheid bieden om het mooiere toongebeuren tot z'n recht te laten komen.
Bij het opnemen is het verschil al sowieso klein.

Het voelt alleen wel anders... Dus voor jezelf , thuis / solo is het wel een gavere ervaring, maarre ... voor de resultaat gerichte medemensch is het maar een minimaal verschil voor veel meer centen.

Het is natuurlijk wel een stuk sjieker om met zo'n duur ding lazarus van het podium te lazeren...

Hans van Lier
24 april 2001, 01:44
Op 2001-04-24 00:39, schreef Hans van Lier:


Op 2001-04-03 16:41, schreef Arthur:
Wat is het verschil in geluid tussen een japanse strat en een amerikaanse gezien het prijsverschil? Alvast bedankt.

Eigenlijk niet zoveel, ik heb ze allebeide, het eigenlijke geluid maak je met je handen, met je hart, daar kan een strat je behoorlijk mee helpen, ik speel ook Telecaster en die zijn feller en scherper. Hans

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Arthur op 2001-04-03 16:41 ]</font>

Arthur
26 april 2001, 22:24
Dus de conclusie is dat het verschil minimaal is en je voor fl 1000,- een prima Japanse Strat kunt aanschaffen ipv een Amerikaanse voor ong. fl 2000,-...

edwinvontrippenhof
27 april 2001, 00:44
Nou, het zijn echt wel verschillende gitaren...

Het is maar wat je er mee wil...

Voor een hoop gevallen zou ik het extra geld anders besteden...

Maar het gaat er om dat de gitaar uit amerika je een heel ander gevoel geeft , en dat laat je ook weer anders spelen...

en daar gat het toch om, hoe je speelt?

signsofzodiac
28 april 2001, 19:12
Ik ben het toch absoluut niet eens met een antal meningen hier. Ik heb zelf geen Fender, maar ga er zeker een kopen. Een goede! Het is gewoon een feit dat duurdere gitaren van betere materialen worden gemaakt, en het gebruikte hout is van ZEER GROTE INVLOED op de sound!!! De genoemde Relic-gitaren bijvoorbeeld worden gemaakt van hout dat al 25 jaar ligt te drogen. De klank is volledig ontwikkeld en de nerven zijn volledig uitgegroeid. De "sound" van het hout is helemaal af. De sound van je gitaar begint bij je je vingers en wordt voornamelijk gevormd door de toets en de body. Daarna komen pas elemten en de rest! Ik ben geen fender-speler, ik heb zelf een custom-shop Ibanez (:)), en met de kosten komt ook de kwaliteit! Hiermee wil ik zeker niet zeggen dat de Japanse gitaren per definitie slecht zijn, absoluut niet!! Maar de sound en de feel (en ook de "magic touch") van een Amerikaan zijn beter! Groete, Martijn

Arthur
28 april 2001, 20:12
Hoi Martijn,
hoeveel betaal je tegenwoordig voor een Relic: fl 5000 of fl 6000? Is dat niet een beetje teveel voor een niet-miljonair als je daarmee ook betaalt voor de "feel" en "magic touch". De sound vond ik wel prachtig, dat geef ik toe, maar de prijs vind ik te hoog!
Groet,
Arthur

anoniem
29 april 2001, 15:10
Hoi! Is dat niet met alle materiele zaken in het leven: wat ben je bereidt te betalen voor een stijging van de kwaliteit? Jij moet voor je zelf uitmaken wat de prijs/kwaliteit-verhouding voor jezelf uitmaakt. Feit blijft dat je met een gitaar waar je werkelijk helemaal verliefd op bent uitstijgt boven jezelf en geinspireerd wordt tot het maken van "betere" muziek! :smile: Mijn motto is altijd geweest: koop de beste gitaar die je kunt betalen, je krijgt er geen spijt van!

taylor
16 mei 2001, 17:47
er zijn mensen die beweeren dat japaners beter klinken.(die mening deel ik niet)

ik zou er gewoon wat uit probeeren.

ligt er ook een beetje aan wat je er mee gaat doen,voor thuis zou ik die jap halen.

taylor
16 mei 2001, 17:53
Maar de sound en de feel (en ook de "magic touch") van een Amerikaan zijn beter! Groete, Martijn


dit is echt onzin.

er zijn bewijzen zat dat er goeie japs gemaakt worden.

ibanez is goed voorbeeld die zijn allemaal perfect afgewerkt.
misschien nog wel beter dan fender.
(zelf heb ik nog nooit een ibaniks gehad:))

HH DaCount
17 mei 2001, 18:23
Beste Arthur,
Als het een geld kwestie is zijn er mogelijkheden.
Doe het in etappes koop een body (standaard Fenders zijn van esdoorn) f450,-
koop er een goede hals bij f 350,-
enz. totaal ±f 1300,-
Heb je wel mooi een eigen strat zo als jij dat wil. Met je eigen smaak elementen ect.
Jouw eigen sound. Voxhumana katalogus bestellen.
succes! Henk

HH DaCount
18 mei 2001, 14:41
Kleine rectivicatie:
Standaard strats worden van essen hout gemaakt.(USA)
body f 350,- (ongelakt) lakken f 400,-
hals f 500,- (gelakt)
ongelakt f 350,-
70-ties hals (grote kop) f 450,- (ongelakt)
gelakt f 600,-
elementen ± f 250,- a 300 x3
hardware ± f 500,-
en klaar ist ie f 2600,- kompleet gelakt en wel.
altijd nog goedkoper dan een USA
maar dan wel met je eigen elementen, kleur enz.
Henk

anoniem
21 mei 2001, 17:19
Je moet er geluk mee hebben. Ik ken goede japanners maar helaas ook slechte amerikanen. Ikzelf heb het geluk een zeer goede Strat Plus USA op de kop te hebben kunnen tikken. Hij voelt beter als de japanner van mijn vriendin, welke overigens ook niet slecht is. Daarintegen had mijn Pa een vreselijke amerikaan, met Floyd Rose systeem en die was niets waard integenstelling tot de mexicaanse Squier van onze tweede gitarist. Je moet er dus geluk mee hebben :smile:)

Arthur
21 mei 2001, 21:08
Hoi HH Da Count,
bedankt voor je reaktie. Heb je goede ervaringen met Vox Humana? waarom kan ik niks van hun vinden op GitaarNet?
Bedankt,
Arthur

Eko
21 mei 2001, 21:50
Hoelang en hoe goed speel je? Hoe goed is je gehoor? Welke versterker wordt er gebruikt?
Kun je een blinde test aan? Dat zijn slechts enige vragen die je jezelf kunt stellen voor dat je een nieuwe gitaar koopt.
Een aantal andere zaken zijn meer gerelateerd aan de voorkeur die jezelf hebt voor een gitaar en de afwerking er van.Kijk eens op Fender.com om te kijken wat je voor gitaar wilt hebben.
Ga eens naar een zaak waar men meerdere typen heeft staan. Zoek het type wat je mooi vindt en kijk of deze ook goed speelt.Doe het zelfde met eventuele kopien uit Mexico of Japan.
BTW Fender heeft in America vorig jaar Squirs gebouwd omdat de vraag te groot was.Dus men neemt ook de ,,B,, merken serieus.
Wees niet bang om ook eens vragen te stellen aan verkopers of op het internet.Op het FDP worden dit soort vragen zeer regelmatig gesteld.( FDP = Fender Discussion Page).
Als je trouwens een mooi instrument zoekt denk dan ook eens aan een echte oude. In Enschede zit de American Guitar Store met regelmatig prachtige oude Strats/Teles of andere merken.Men zit ook op internet .

HH DaCount
23 mei 2001, 15:10
Arthur,
Ik weet niet waarom.
Maar in de vakbladen adverteren ze altijd.
Ik heb er het een en ander besteld en dat was altijd OK.
Bestel hun katalogus, kun je gelijk zien wat ze kunnen leveren.
Henk

anoniem
25 mei 2001, 03:18
hoi
ik heb zelf pas een 2ehands stratplus usa gekocht ik heb nog nooit zo'n fijne strat gehad en doe hem ook nooit meer weg:0)))))
ik had al wat jappen uitgeprobeerd maar toen ik deze strat in handen kreeg was ik gelijk verkocht het leek net of ie speciaal voor mij gemaakt was (mischien is dat ook wel zo ;0) )

eddie

taylor
31 mei 2001, 12:27
Op 2001-05-21 20:50, schreef Eko:
In Enschede zit de American Guitar Store met regelmatig prachtige oude Strats/Teles of andere merken.Men zit ook op internet .


euh wat is het adres van die site???

klint wel leuk ik ben gek op oude fenders.

GitaarNet Admin
31 mei 2001, 13:08
Op 2001-05-31 11:27, schreef taylor:


Op 2001-05-21 20:50, schreef Eko:
In Enschede zit de American Guitar Store met regelmatig prachtige oude Strats/Teles of andere merken.Men zit ook op internet .


euh wat is het adres van die site???

klint wel leuk ik ben gek op oude fenders.


Hallo Taylor,

The American Guitarstore is lid van GitaarNet (zodat je de binnen GitaarNet in hun collectie kunt zoeken) en heeft als internetadres: http://www.americanguitarstore.com

succes,

Ido

anoniem
31 mei 2001, 23:22
Ik heb zelf een Strat Standard USA die leuk klinkt.
Maar een Japanse strat is ook niks mis mee
kwalitatief goede strat voor een redelijke prijs.
Mike.

Eko
8 juni 2001, 21:59
Bedankt Ido.
Ben je er trouwens al eens geweest? Prachtige zaak met absolute liefhebbers in de winkel voor de verkoop en advies.
Customshop fenders en Gibson. Gewoon te zien en te bespelen.De eigenaar gaat zelf regelmatig naar Amerika om oude Fenders en Gibsons op de kop te tikken.

GitaarNet Admin
9 juni 2001, 13:00
Ja, daar ben ik wel eens geweest; veel mooie gitaren en hele leuke mensen, kun je ook op je gemak aan een soort leestafel door wat vakblaadjes bladeren.

De eigenaar heeft dit jaar de Gibson fabriek bezocht en er ligt daar een heel mooi fotoalbum van.

groeten Ido

Krullo
9 juni 2001, 23:56
Hoi,

Ik heb 7 jaar geleden zo'n Japanse reissue strat gekocht. Dus: DiMarzio humbucker bij de brug en een Floyd Rose tremolo. De Floyd Rose is echt een afrader, ding roest snel (ligt ook wel aan zweet)en beinvloedt het geluid nadelig (heb hem nu ook laten vast zetten, maar ga hem binnekort vervangen). Er zit nu een Amerikaanse body op en ik heb een voorvestreker laten inbouwen. Er zit een rosewood hals op die een stukkie dunner is en minder bolling heeft dan de reguliere Amerikaanse hals. Dit bevalt mij erg goed. Wat ik eigenlijk wil zeggen: bij bijna elke gitaar is het nodig om je eigen aanpassingen te doen zodat hij aan je wensen voldoet. Ook al is mijn strat een Jap, hij klinkt en speelt beter dan bijna elke strat (maakt niet uit welke prijs) die ik tegen kom.

Eko
10 juni 2001, 09:42
Krullo,
Prachtig verteld.Op deze manier wordt iedere gitaar toch een beetje Customshop.
Heb je soms ook nog een voorkeur voor frets?
Ik heb het liefst semi Jumbo of Jumbo. En als het kan redelijk afgerond.

taylor
10 juni 2001, 20:01
maar die aanpassingen zijn tot op zeker punt ook wel link.ik bedoel je vind dit nou fijn maar straks heb je een andere(fijnere)gitaar een dan is dat het weer.

ik vindt de standaard model die te koop zijn van fender niks mis mee,al weet ik ook wel dat veel mensen(vooral oudere)de hals aanpassen.

ik kan overal aan wenen ik vind juist groot verschil in gitaren leuk(ook qua feel)al weet ik wel dat ik in de minderheid ben.

qua frets ligt mee voorkeur op american standaards frets(fender) al heb ik 2 gitaren met jumbo's.

Eko
12 juni 2001, 22:23
Taylor,
Dat van die ouderen kan wel kloppen,ik ben 40 jaar , dus met dank. Oh , en het klopt dat het spelen op verschillende gitaren leuk is en goed voor je ontwikkeling. Ergens anders heb ik gepost welke gitaren ik heb. Daar zitten verschillende halzen qua breedtes en fretting bij.

taylor
12 juni 2001, 23:58
ja is toevalig :smile:

in mijn omgeving zijn het de wat oudere spelers die dingen laaten aanpassen .

al doe ik dat ook wel(maar op een kleinere schaal,elektronica,enz)als een gitaar jumbo's heeft ruk ik ze er niet van af alleen omdat mij american standaards beter liggen:)

zelfde met de hals

Krullo
13 juni 2001, 02:26
Hoi,

Eko, ik speel het liefst met jumbo's. Daarnaast moet ik bekennen dat ik nog een gitaar heb die ik veel lekkerder vind, een Musicman EVH. Waanzinnige gitaar, veelzijdig en een heel andere feel dan een strat. Maar ik denk niet dat m'n strat gaat vervelen, ik zal hem ook nooit wegdoen. Het vreemde is, dat ik automatisch m'n speelstijl aansluit op de gitaar en de meest geschikte muzieksoort voor die gitaar. Dit zal ik waarschijnlijk met volgende gitaren ook doen. Uiteindelijk doel is, dat ik zo'n verscheidenheid aan gitaren heb, dat ik alle sounds kan krijgen voor alle soorten muziek, met allemaal gitaren die ik waanzinnig vind. Waarschijnlijk zal dit nooit gebeuren, maar ik ben 25 en heb nog een lange weg te gaan.

Groeten

taylor
13 juni 2001, 13:34
hmmm ik klink toch meestal wel het zelfde(relatief)maak niet uit wat voor en set up of gitaar.

maar die evh(de meester) gitaar dat is leuk ding speelt erg licht staat me nog in het geheugen.

al vind ik een signature gitaar wel link als je ergens speelt of jamt ofzo hebben de mensen de verwachting dat je minstens net zo goed moet zijn als de naam op je gitaar.

ik heb ooit een adje van de berg gehad(peavy)echt kut ding(niet qua feel maar sound) na een maand de deur uit geschopt(anders had ik hem in de open haard als brandhout gebruikt) :smile:

Eko
16 juni 2001, 12:28
Hoi Krullo,
Inderdaad pas ik ook de speelstijl aan , aan de gitaar.Op de Eko C29 ( een ES 335 model )speel ik veel warmer dan op de Sakai ( double fat tele thinline )hoewel die zeer warm te maken is qua geluid.
De Sakai speelt echter zo onvoorstelbaar licht en makkelijk dat het net is alsof ik hem zelf heb ontworpen.
Uit deze gitaar haal ik echt alles wat ik eruit wil halen.Zowel de stijlen als de geluiden.

johan2956
1 augustus 2001, 13:47
Ik heb een Mexicaanse Fender strat waarin pick-ups van een Burns gitaar. Daarbij een buizenversterker van Fender. Toch een zeer behoorlijk geluid. Ik heb op zeer dure gitaren gespeeld, mijn overtuiging is dat je echt het verschil hoort als in de prijsklasse van rond de 1.700 euro gaat.

taylor
1 augustus 2001, 22:15
nou in principe klinkt elke gitaar anders zelfs 2 fenders uit de zelfde productie kunnen anders klinken(voor het getrainde oor).

ekkerman
4 november 2001, 15:28
RELICS zijn dat die oud gemaakte planken ? die ze krassen en butzen met sleutelbossen en de mechanieken en brug een snel curses roesten geven om het geheel een oud aanzien te geven...?
dat mensen dat kopen zeg , onbegrijpelijk, die zien er echt niet uit en je neemt jezelf ook nog eens in de maling met zo'n nep ouwe .

Ic3gl0vE
17 september 2002, 23:38
dit is topic nummer 1 van het gitaarforum :smile: hehe

http://www.gitaarforum.nl/phpBB/reply.php?topic=1&amp;forum=1

michielv
18 september 2002, 11:33
Ik heb zelf een oudere Fernandes '57 reissue stratocaster waar ik Fender USA elementen (hals en midden, van een The Strat) en een Seymour Duncan brug element (kwam allemaal zo uit) in heb gezet en die gitaar blaast gewoon stomweg een hele hoop USA strats weg!

Het ligt er ook aan wat je prettig vindt spelen maar een goede gitaar is een goede gitaar, oftie nou in de states of in japan gemaakt wordt.

Wat best de moeite waard is is een goede copy/aziaat te kopen, hier goede elementen en vooral ook electronika in te zetten. Misschien is het dan nog steeds een mindere gitaar vergeleken met een customshop strat van 5000 piek, maar hey, je laat hem toch gemakkelijker op het podium staan bij een optreden ennuh, mocht je echt veel geld hebben kun je altijd nog een supergitaar kopen als je echt geld over hebt.

Vox Humana is trouwens de leverancier van 90% van alle gitaarbouwers in Nederland dus
als je onderdelen zoekt: zij hebben de meest complete voorraad.

Binnenkort begint hier een cursus gitaarbouwen en als je een goede houthandel hebt (bijvoorbeeld Van der Knaap in Sliedrecht, geweldig hout voor een redelijke prijs en je krijgt er het hout wat je wilt hebben! De meeste houtzagerijen rekenen bruto, oftewel wanneer je een plank van 5 centimeter dik wilt, pakken ze een ruwe plank van 5 centimeter dik, na schaven heb je dan nog een plank van 4 centimeter over dus past je tremolo niet meer :sad:. Van der Knaap denkt mee en weet dat je uiteindelijk een plank van 5 centimeter nodig hebt. En je kunt er nog eens terugkomen om hun zaagtafels, lintzagen enz. te gebruiken).
Een gitaar maken is niet zo bijzonder moeilijk en met wat hulp en spulletje van Vox Humana kom je erg ver. Dan heb je een veeeeeeeeeeeel betere gitaar dan een Squier :wink: