PDA

View Full Version : "George Harrison geluid"



Pordex
3 april 2005, 17:20
Ik had even een vraag....ik ben nog niet erg ervaren op het gitaargebied, dus ik vroeg me af wat voor effect het "george harrison solo-pingel geluid" is...
alvast bedankt

Bobbel
3 april 2005, 17:52
is toch gewoon een klein geluid? Uit een Gibson achtige gitaar... hoewel hij ook wel op tele's speelde

schwalbe
3 april 2005, 17:52
in welk nummer?

Mark_B
3 april 2005, 17:55
Het oude geluid zijn allemaal Gretsches en Rickenbackers (12 string ook). Bij Let It Be speelt hij grotendeels op een Rosewood Telecaster, en Abbey Road voornamelijk Gibson Les Paul geloof ik.

Maar over het algemeen zijn het de Gretsches en Rickenbackers wat mensen het "George Harrison Geluid" noemen. En dan waarschijnlijk over een Vox AC-30 versterker of iets soortgelijks.

Pordex
3 april 2005, 17:56
Bijvoorbeeld Rising sun van zijn CD Brainwashed, en ook het
solo-gepingel in het Beatle nummer "Something". :roll:

Pordex
3 april 2005, 17:58
Trouwens
Iemand vertelde me eens dat het ook als "slide guitar" is gespeeld, met een pijpje.....

Mark_B
3 april 2005, 18:04
Something is gespeeld op een Les Paul.

Op z'n solo cd's heeft hij inderdaad veel slide guitar gespeeld. Ik heb er zelf alleen niet zoveel van gehoord, maar het klinkt soms wel leuk.

"For You Blue" van de Beatles heeft ook een slide guitar solo, alleen die is door John Lennon gespeeld op een hawaii slide schoot-gitaar.

Als je kijkt op www.beatlesgear.tk kun je alle instrumenten zien welke op de nummers gespeeld zijn inclusief foto's.

Pordex
3 april 2005, 18:13
er zit toch wel een effect aan vast??!! :???:

Bobbel
3 april 2005, 18:26
er zit toch wel een effect aan vast??!! :???:

volgens mij niet hoor...

Mark S
3 april 2005, 18:26
De solo in 'Something' is Harrison met een Cherry Gibson Les Paul Standard die hij van Eric Clapton heeft gehad nadat Eric met deze LP de solo mocht spelen op 'While my guitar gently weeps' een nummer van Harrison dat op 'The White album' staat. Niet veel later ging Eric er overigens met George z'n vrouw ervandoor maar het is niet bekend of dat 'part of the deal' was :lol:

Pordex
3 april 2005, 18:41
Hahaha... :D
Maar ik kan me nog steeds niet voorstellen dat het Solo-geluid in Something zonder enig effect is....dat zou er dus op neerkomen dat als ik diezelfde gitaar had en een versterker, dat ik dan bijna hetzelfde geluid kan spelen... :roll:
Kvint t beetje raar maja t zal wel :wink:

Cubensis
3 april 2005, 18:42
De solo in 'Something' is Harrison met een Cherry Gibson Les Paul Standard die hij van Eric Clapton heeft gehad nadat Eric met deze LP de solo mocht spelen op 'While my guitar gently weeps' een nummer van Harrison dat op 'The White album' staat. Niet veel later ging Eric er overigens met George z'n vrouw ervandoor maar het is niet bekend of dat 'part of the deal' was :lol:
dat lekkere wijf uit de clip van something? :D

die tele van 'm is volgens mij helemaal van rosewood (ook de body) maar dit weet ik niet 100% zeker

Mark_B
3 april 2005, 18:53
Ja, ja :)

Volgens mij gebruikt hij geen effect, misschien alleen een reverb op z'n versterker ofzo.

Pordex
3 april 2005, 18:57
oke! :D

Pordex
3 april 2005, 18:58
Ja oke.....trouwens dat "lekkere wijf uit die clip" is mijn moeder....

haha dom geintje :roll:

Bluesbreaker
3 april 2005, 19:26
Trouwens
Iemand vertelde me eens dat het ook als "slide guitar" is gespeeld, met een pijpje.....

Klopt, die hij gebruikte wel eens een waterpijpje.

Lucluc
4 april 2005, 14:07
In die solo zit wel degelijk een effect: een soort vibrato of chorus effect. Dit hoor je vaker op Abby Road.

Cubensis
4 april 2005, 14:12
op het gitaarriffje in het outtro van 'You never give me your money' (02:47) lijkt het ook wel of er een effect doorheen zit, maar dat is volgens mij alleen maar veel reverb en die gitaarpartij vaak gedubt

Pordex
4 april 2005, 14:33
Wat is een waterpijpje eigelijk precies :roll: ?

http://images.misupply.com/products/original/BigHeart%20Slides/FlipSlideSmO.jpg
Hier dit is een "normaal slide gutar gereedschap".

Richwoodje
4 april 2005, 17:00
Wat is een waterpijpje eigelijk precies :roll: ?

http://images.misupply.com/products/original/BigHeart%20Slides/FlipSlideSmO.jpg
Hier dit is een "normaal slide gutar gereedschap".

dat is niet oldskool :evil:

de orginele slidespelers deden het met hun vinger door de hals van een fles toch? 8-)

mayniac
4 april 2005, 17:33
In die solo zit wel degelijk een effect: een soort vibrato of chorus effect. Dit hoor je vaker op Abby Road.

Misschien een Leslie?

hardus
4 april 2005, 17:35
Hahaha... :D
Maar ik kan me nog steeds niet voorstellen dat het Solo-geluid in Something zonder enig effect is....dat zou er dus op neerkomen dat als ik diezelfde gitaar had en een versterker, dat ik dan bijna hetzelfde geluid kan spelen... :roll:
Kvint t beetje raar maja t zal wel :wink:

Met 'een versterker' ? niet, maar met precies dezelfde versterker zou je een eind komen.

Er is toch nog een niet onbelangrijke factor: de gitarist.

Bobbel
4 april 2005, 17:48
Wat is een waterpijpje eigelijk precies :roll: ?

http://images.misupply.com/products/original/BigHeart%20Slides/FlipSlideSmO.jpg
Hier dit is een "normaal slide gutar gereedschap".

HAHA ja olderbekoop... dat heb je met die friezen :razz:

Mark_B
4 april 2005, 18:20
Hahaha... :D
Maar ik kan me nog steeds niet voorstellen dat het Solo-geluid in Something zonder enig effect is....dat zou er dus op neerkomen dat als ik diezelfde gitaar had en een versterker, dat ik dan bijna hetzelfde geluid kan spelen... :roll:
Kvint t beetje raar maja t zal wel :wink:

Met 'een versterker' ? niet, maar met precies dezelfde versterker zou je een eind komen.

Er is toch nog een niet onbelangrijke factor: de gitarist.
Precies.

Het is ook niet zomaar wat materiaal hoor...

Pordex
4 april 2005, 19:52
he he he ik ben geen fries vriend.. :lol:
me vader komt uit rotterdam en me moeder uit lisse, duzzuuu :razz:
maar kijk ik ben beginner he...14 jaar oud :)
maarum de gitarist is belangerijk maar die tovert niet een bepaald effect uit zn boxershort hoor :-D

Bluesbreaker
4 april 2005, 20:01
Vooruit dan, dit is een waterpijp:
http://www.checkpoint-terneuzen.nl/waterpmetaal.jpg

Je speelt er geen gitaar mee, maar het zorgt wel voor een effect.

Pordex
4 april 2005, 20:10
hahaha ke dan! oww we hebben tientallen van die dingen thuis liggen! haha :wink: