PDA

View Full Version : Bouwproces Marshall 18 watt



Globetrotter
3 april 2005, 17:25
Hoi allemaal!

Na heel wat research ga ik dan toch maar beginnen aan mijn eigen marshall 18 watt clone. Ik heb zelf enige voorkennis van electronica en heb overschot aan mensen met verstand van dergelijke techniek in mijn nabije omgeving, dus lijkt me dit wel een haalbare kaart. Ik zou via deze topic graag wat info doorgeven van het hele bouwproces en natuurlijk ook de nodige info en tips vergaren. Ik zal me volledig baseren op de schema 's vanop 18watt.com:
http://18watt.com/Storage/18watt_Schematic_08-28-03.pdf
en min of meer op deze lay out:
http://18watt.com/storage/18watt%20Layout%20Gabi.pdf

Toch heb ik al enkele vraagjes:
1) Bij het opzoeken van de benodigdheden zei een verkoper van een lokale electronica- componenten zaak me dat ik zowel een ringkerntransformator kan gebruiken als power transfo. Op de meeste bouwplannen baseren ze zich wel op een standaard blokmodel van bv. Shinrock of Heyboer. Wat zijn jullie ervaringen of wat denken jullie ervan dat ik hiervoor een ringkerntransfo zou gebruiken?
2) wat zijn de exacte afmetingen van de aluminium behuizing of heeft iemand hier een plannetje van?
3) zoals je kan zien op het lay out schema van 18watt.com wordt er op verschillende plaatsen van de behuizing ge-aard. Een kennis van me raadde me aan alle aardingen te doen ter hoogte van de non trem inputs, om zo weinig mogelijk storingen en brom te verkrijgen. Opnieuw lijkt me dit vrij logisch, maar toch rijst bij mij de vraag waarom op de meeste lay outs van de 18 watter deze ground elders loopt... Natuurlijk zou ik dit eerst zeker willen weten vooraleer ik aansluitpuntjes ga boren in mijn behuizing hé :wink:
In elk geval zijn jullie alvast bedankt voor het delen van info! Hou deze topic zeker in de gaten want ik ben ervan overtuigd dat er zich de komende weken nog wel 1001 vragen zullen stellen!
Cheers,

Bart

ChrisMW
3 april 2005, 18:13
1) De trafo's:
Als je de originele sound zo goed mogelijk wilt benaderen zijn de "juiste" trafo's 'n must. Ingo/Shinrock verkoopt 'n zeer betaalbare set maar de levertijd kan vrij lang zijn; Heyboer en bijvoorbeeld MercuryMagnetics zijn absolute aanraders.

Nog wat Marshalls op de werkbank dus ik hoop dat wat mede GitaarNetters met de andere vragen kunnen helpen.

nicoverduin
3 april 2005, 18:39
Bart,

Ik heb hem al eens een keer gebouwd. (kijk maar op mijn site http://home.wanadoo.nl/nico.verduin)

Op de 18 watt site, hebben ze volgens mij ook een tekening van het chassis. Je kunt ook een aantal spullen (kant en klaar chassis) hiervoor verkrijgen bij Nik Azam (www.ceriatone.com).

Voor de ground punten wordt bij de 18 watt veel gebruik gemaakt van een zgn. ground buss.

Wel zijn ze vreselijk gevoelig voor "squeel" (gillen), maar dat is oplosbaar...

Shinrock trafo's hebben een goede reputatie, maar een onvoorspelbare levertijd (vele maanden heb ik al eens gehoord). Heyboer schijnt ook mooie trafo's te leveren alsmede Mercury Magnetics (wel diep in de buidel tasten). Ik heb de mijne toen overigens gebouwd met een oude trafo uit een Bocama Lafayette 224. Prima trafotje overigens... :-D

We horen het wel.
Nico :-D :-D :-D

mathe
3 april 2005, 19:41
Bart,

De afmetingen van een 18 Watt chassis zijn: 20"x 6" x 2,5" (lxbxh). Het materiaal is 1,5mm aluminium.
Als je niet van plan bent om allerlei originele onderdelen op te gaan zoeken voor je kloon, maar het met een soort vrije uitvoering wilt gaan doen kun je voor de voedingstransformator zowel 'blok' model als ringkern nemen. Belangrijk is wel dat hij voldoet aan de specs.
De keuze van uitgangstransformator is wel erg belangrijk. Aangezien de 18 Watt geen negatieve terugkoppeling heeft in de eindversterker wordt de toon nog meer gevormd door de uitgangstrafo dan wanneer dit wel zo zou zijn.
Als je dezelfde toon wilt hebben als het origineel heeft met z'n Radiospares EL84 uitgangstrafo moet je..... een Radiospares EL84 trafo vinden :razz:
Samen met een vriend in het Duitse heb ik een aantal kloon uitgangstrafo's vergeleken met een originele RS EL84. Eindconclusie was dat geen van de huidige trafo's klinkt zoals de RS. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de huidige trafo's slecht zijn, integendeel zelfs.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de Shinrock. Levertijden zijn inderdaad soms een probleem, maar de man heeft het dan ook erg druk.

Marc

Negative K3 fan
3 april 2005, 21:44
1) De trafo's:
Als je de originele sound zo goed mogelijk wilt benaderen zijn de "juiste" trafo's 'n must. Ingo/Shinrock verkoopt 'n zeer betaalbare set maar de levertijd kan vrij lang zijn; Heyboer en bijvoorbeeld MercuryMagnetics zijn absolute aanraders.

Nog wat Marshalls op de werkbank dus ik hoop dat wat mede GitaarNetters met de andere vragen kunnen helpen.

kwa powertrafo maakt het toch niet zoveel uit

en aand e topicstarter> waarom maak je niet zon 18 watt lite ofzo... schelt geloof ik toch al best veel...

mathe
3 april 2005, 22:02
kwa powertrafo maakt het toch niet zoveel uit
Daar moet je je niet op verkijken. Als de spanningen en stromen afwijken resulteert dat in een andere toon. Daarnaast is de interne weerstand van de hoogspanningswikkeling van belang. Zeker omdat in een 18 Watt een buisgelijkrichter wordt gebruikt. Als ik me niet vergis is deze bij een ringkerntrafo lager.

Marc

ChrisMW
3 april 2005, 22:10
Mathe:

volledig mee eens (ook de spoel in andere circuits heeft 'n behoorlijke impact).
Met welke nieuwe trafo's heb je trouwens je RadioSpares vergeleken?

mvg,

Negative K3 fan
3 april 2005, 23:01
kwa powertrafo maakt het toch niet zoveel uit
Daar moet je je niet op verkijken. Als de spanningen en stromen afwijken resulteert dat in een andere toon. Daarnaast is de interne weerstand van de hoogspanningswikkeling van belang. Zeker omdat in een 18 Watt een buisgelijkrichter wordt gebruikt. Als ik me niet vergis is deze bij een ringkerntrafo lager.

Marc

dat kun je allemaal toch redelijk c ompenseren, het is toch niet zo dat de versterker echt in een keer van een cleane jazzbak naar een bruut scheurmonster transformeert door de powertrafo, tuurlijk, als je dicht bij het origineel wilt komen en je hebt ook voor detail... maar als je zover gaat dat je om tonale redenen PTs gaat kiezen wordt het mij toch iets te 'audiofiel' als je begrijpt wat ik bedoel...

Maar iedereen is vrij om te kiezen en ik kan ook begrijpen dat het invloed heeft op de toon.

birt
3 april 2005, 23:04
was shinrock niet opgedoekt?

ChrisMW
3 april 2005, 23:21
De situatie rond Shinrock is zeer onduidelijk. Ingo had me 'n tijdje terug ( na de geruchten dat ie op zou houden met de tranny-bizz ) nog gecontact over z'n nieuwe JTM45 trafo's/etc. .
Ingo doet dit naast z'n baan overdag en besteed het wikkelen uit.

Neg.K3fan:
Praktisch elke schakel heeft invloed op de sound... vergis je niet in de invloed v/d voedingstrafo en dit is absoluut geen "audiofiel gel*l" :lol:
Ander voorbeeldje:
neem een aantal elko's van dezelfde waarde/werkspanning maar van andere groottes/fabrikanten en de meeste mensen of gitaristen ( :-D ) zullen duidelijk verschil ervaren/horen/voelen in bijvoorbeeld punch en druk in het laag.
Het gaat hier niet om verschillen als metal vs. jazz maar de verschillen in feel/detail/reactie op je spel.

Soldeer ze!

Franc
4 april 2005, 19:58
Ingo (=Shinrock) vertelde dat hij samen gaat werken met "Wannatone".
Hij gaat de verkoop afhandelen voor hem.

Franc.

Globetrotter
6 april 2005, 17:08
Hoi beste mensen!

Ik heb al mijn ingrediëntjes gekocht en wil stilaan beginnen bouwen. Toch heb ik opnieuw een vraagje. Mijn leverancier zei me dat het niet raadzaam was dat die buizen ondersteboven aan die amp hangen voor de opstijgende warmte. Ook dit lijkt me vrij logisch, maar dan rijst bij mij de vraag waarom dit bij alle andere 18watters doorgaans wel het geval is. Mogelijks ga ik de boel omdraaien zodat mijn buizen bovenaan in een ruimte komen te steken, daar ben ik nog helemaal niet uit. Die man zei dat de hoge temperaturen van de lampen wel eens nadelig zouden kunnen zijn voor de interne elektronica.
Groeten!

Bart