PDA

View Full Version : Serie en Parallel schakelen voor profielwerkstuk



Wormaap
3 april 2005, 15:42
Hey mensen :)
Momenteel ben ik druk bezig aan mijn profielwerkstuk, en het gaat over electrische gitaarelementen. Nu zit ik alleen met 2 vragen, waarop ik het antwoord eigenlijk zou moeten weten :-D
Wat is nu 'standaard' humbucker-bedrading? Serie of parallel?
Wat is het geluidsverschil precies?

Alvast hardstikke bedankt :-D

Ic3gl0vE
3 april 2005, 16:34
Ben je niet een beetje laat met je PWS nu? de info staat trouwens wel op de site van EMG

Wormaap
3 april 2005, 16:53
Ik ben inderdaad behoorlijk laat met m'n PWS, maargoed, mijn begeleider vindt het allemaal niet zo'n probleem, zolang het maar af komt voordat ik examen ga doen :)
De site van EMG had ik inderdaad nog niet bekeken, wel die van SD, en daar stond al een hoop op dat ik kon gebruiken.

Edit: Onder 'support' kan ik vrij weinig vinden over serie/parallelschakeling bij EMG. Er wordt denk ik vanuit gegaan dat iemand die dit wil gaan toepassen op zijn of haar gitaar weet hoe het klinkt en wat standaard is :-D

- Eric -
3 april 2005, 17:28
zoek informatie over de gitaar van brian may, die kun je in serie en paralel schakelen... www.brianmayworld.com! daar staat zeker info!

Negative K3 fan
3 april 2005, 21:15
wow je doet je PWS over gitaarelementen en je moet nog vragen of een humbucker serieel of paralel is geschakeld :o :o

damn...

Wormaap
3 april 2005, 22:25
wow je doet je PWS over gitaarelementen en je moet nog vragen of een humbucker serieel of paralel is geschakeld :o :o

damn...
Als je het er nu ook nog bij zegt, ben ik er helemaal ;)
Ik meen me te herinneren dat't normaal parallel was, maar ik weet't niet 100% zeker meer en ik wil zeker weten dat ik niks onwaars in m'n PWS zet.
Voor de rest heb ik voor zover niets hoeven opzoeken, en heb ik het meeste zo uit het blote hoofd geschreven, dit is alleen 1 puntje waar ik niet meer zeker van ben :)

Das Schaap
3 april 2005, 22:42
Ah joh, gewoon hetzelfde doen als al die sites.
"Pff dat weet iedereen toch al." :roll: Kom je slim over man. 8-) :P

patrickbastiaan
6 april 2005, 13:37
Serie parallel is eigenlijk heel makkelijk, standaard is natuurlijk serie voor een humbucker, hierbij worden ahw de geluiden van beide delen van de humbucker bij elkaar opgeteld, waardoor het ene element het andere versterkt en er een hogere uitput uitkomt met meer body. Bij parallel worden beide delen naast elkaar geschakeld en levert een geluid op vergelijkbaar met een tussenstand in een strat, alleen bij een strat wordt het geluid ook aangepast omdat daar de beide single coils verder van elkaar staan.

Klein tipje voor mensen die een beetje kunnen solderen, bouw je strat of tele om dmv 4 of 5way super switch een bouw een serie schakeling in. Je weet niet wat je hoort!!!