PDA

View Full Version : :: :: Ballad - [Gert-Jan] :: ::



Gert-Jan
3 april 2005, 15:26
Robert poste laatst een filmpje waarin 'ie een fragment van te gekke ballad speelde. De backing kwam ik tegen en ik vond het de moeite waard om er mee aan de slag te gaan. Tis natuurlijk geen 'Robert-kwaliteit' maar wel weer leerzaam. Ballads blijven lastig vind ik. Deze is ook vrij lang en dat maakt het er al helemaal niet makkelijk op :-(

Maar goed, commentaar is welkom :-D

http://www.gjvanwijk.nl/ballad.mp3

ShaQ
3 april 2005, 16:55
He GJ, klinkt weer super man 8-)

werk alleen nog een beetje aan je whammy tricks :D

Shaggy
3 april 2005, 16:59
mooie sound .. klinkt netjes .. hoe is jouw setup voor opnames ?

Gert-Jan
3 april 2005, 17:06
He GJ, klinkt weer super man 8-)

werk alleen nog een beetje aan je whammy tricks :D

Ja, niet mijn sterkste punt. Moet ik meer mee gaan doen. Thanx

Gert-Jan
3 april 2005, 17:07
mooie sound .. klinkt netjes .. hoe is jouw setup voor opnames ?

Ik speel over een POD rechtstreeks de HD recorder in. Verder geen FX.

Axl Rose
3 april 2005, 17:36
cool dit, lekker relaxed. Backing komt me bekend voor, heb ik ooit ook iets op geprobeerd. :D

LuukieRayVaughan
3 april 2005, 17:55
echt mooi !!!
jezus.........

c.hultermans
3 april 2005, 18:23
MOOIIIIII

Goed gedaan Gert-Jan!!!

grtz,

Conrad

Das Schaap
3 april 2005, 18:28
Supervet, alleen ik vind em vaak een beetje leeg klinken.

Gert-Jan
3 april 2005, 21:15
Bedankt hoor! :-D

MonkeyFace
5 april 2005, 00:16
zou je de backing online kunnen zetten toevallig? Met deze backing wil ik ook wel even aan de slag :P

Jeroenvanhulsteijn
5 april 2005, 09:33
Erg mooie sound heb je! Dat geharmoniseerde stukje vind ik erg lekker! Ik kreeg er wel kippenvel van. Zeker die harmonie op de vierde noot in dat loopje doet het hem voor mij.

Het wah gedeelte vind ik zelf niet zo interessant. Op zich vind ik het wel lekker dat je daar wah toepast. Maar ik vind het gebruik ervan niet zo. Mag nog wel iets meer janken. En de nadruk ligt nu op de waah terwijl af en toe een lekkere lange aaaaaaaaaw ook wel lekker is. Nuja, dit is meer persoonlijke interpretatie.

Mooi melodie toegepast.

Gert-Jan
5 april 2005, 10:14
En de nadruk ligt nu op de waah terwijl af en toe een lekkere lange aaaaaaaaaw ook wel lekker is.

:razz: :razz: :razz:

Hey, bedankt voor je reactie.

Azrael
5 april 2005, 10:41
Leuk nummer. Gewoon lekker simpel gehouden die melodie met een grappig thema :) Mag ik wel :)

Ritch
5 april 2005, 20:40
Yo GJ

Ik vind je sound niet goed bij het nummer passen. Misschien wat warmer, minder mid en wat meer bass. Je zou het misschien ook nog wel Pat Metheny-achtige dikke jazzsound (clean!!) kunnen gebruiken. Maar wederom, je compositie is weer retegoed! Bij je solo (wah vond ik niet storend, integendeel) moest je vind ik wat meer binnen de perken blijven. Je ging helemaal los! Nou is daar natuurlijk helemaal niks mis mee, maar het past niet echt bij de sfeer van de ballad. Zoals al eerder gezegd is moet je je tremolo-techniek nog ff bijschaven. Btw, die pianoriedeltjes tussendoor zijn ook echt freezing, super!

Ik hoop dat je wat met deze kritiek kunt,

Groeten SL

Gert-Jan
6 april 2005, 07:27
Yo GJ

Ik vind je sound niet goed bij het nummer passen. Misschien wat warmer, minder mid en wat meer bass. Je zou het misschien ook nog wel Pat Metheny-achtige dikke jazzsound (clean!!) kunnen gebruiken. Maar wederom, je compositie is weer retegoed! Bij je solo (wah vond ik niet storend, integendeel) moest je vind ik wat meer binnen de perken blijven. Je ging helemaal los! Nou is daar natuurlijk helemaal niks mis mee, maar het past niet echt bij de sfeer van de ballad. Zoals al eerder gezegd is moet je je tremolo-techniek nog ff bijschaven. Btw, die pianoriedeltjes tussendoor zijn ook echt freezing, super!

Ik hoop dat je wat met deze kritiek kunt,

Groeten SL

Ja zeker! De tone vind ik wel OK zo, meer laag maakt het wolliger en geeft minder definitie. Maar smaken verschillen :-D
Met de jengelstengel speel ik pas een paar maanden, op mijn strat heb ik hem namelijk dichtgezet ivm snel ontstemmen. Op mijn nieuwe axe werkt het wel goed, dus nu maar oefenen :-( :-(

150 CENT
9 april 2005, 16:56
Je spel is wel degelijk, maar iedereen die een paar jaar heeft geoefend zit wel op zo'n niveau... ik snap trouwens ook niet precies wat je hier mee wilt laten zien, de backing track heb je vast kant en klaar van internet geplukt (terwijl de echte creativiteit naar mijn idee juist uit die backing moet komen, het geheel). Het poepen van noten eroverheen is op zich niet bijzonder en de manier waarop jij het doet is natuurlijk afgezaagd, al zal jij het zien als een uiting van je 'emoties'. maar misschien heb ik het wel fout. Als ervaren speler wil ik je adviseren je te richten op het grote geheel en bij jezelf te rade te gaan waar je het uiteindelijk voor doet en ik hoop dat ik in de toekomst van je creativiteit mag genieten.

Groeten,

Thijs

Gert-Jan
9 april 2005, 17:35
Je spel is wel degelijk, maar iedereen die een paar jaar heeft geoefend zit wel op zo'n niveau... ik snap trouwens ook niet precies wat je hier mee wilt laten zien, de backing track heb je vast kant en klaar van internet geplukt (terwijl de echte creativiteit naar mijn idee juist uit die backing moet komen, het geheel). Het poepen van noten eroverheen is op zich niet bijzonder en de manier waarop jij het doet is natuurlijk afgezaagd, al zal jij het zien als een uiting van je 'emoties'. maar misschien heb ik het wel fout. Als ervaren speler wil ik je adviseren je te richten op het grote geheel en bij jezelf te rade te gaan waar je het uiteindelijk voor doet en ik hoop dat ik in de toekomst van je creativiteit mag genieten.

Groeten,

Thijs

Beste Thijs,

Als je voortaan alle berichten leest (in ieder geval het openingsbericht) weet je ook waar ik de backing vandaan heb.

Je hebt het inderdaad fout, en jouw ruime ervaring wil ik graag een keer terugzien in een concrete post.

strattie
9 april 2005, 17:53
Je spel is wel degelijk, maar iedereen die een paar jaar heeft geoefend zit wel op zo'n niveau... ik snap trouwens ook niet precies wat je hier mee wilt laten zien, de backing track heb je vast kant en klaar van internet geplukt (terwijl de echte creativiteit naar mijn idee juist uit die backing moet komen, het geheel). Het poepen van noten eroverheen is op zich niet bijzonder en de manier waarop jij het doet is natuurlijk afgezaagd, al zal jij het zien als een uiting van je 'emoties'. maar misschien heb ik het wel fout. Als ervaren speler wil ik je adviseren je te richten op het grote geheel en bij jezelf te rade te gaan waar je het uiteindelijk voor doet en ik hoop dat ik in de toekomst van je creativiteit mag genieten.

Groeten,

Thijs

hee lul, in plaats van GJ nou in 2 topics te gaan lopen afzeiken, denk ik dat je beter zélf iets kan gaan opnemen om zo jouw met creativiteit doordrenkte spel van deze zeer ervaren gitarist aan de mensen die hier op dit forum rondhangen te laten horen. En ik hoop niet dat dit jouw definitie is van 'notenpoepen' want dan zul je wel meer dingen hier op dit forum niet leuk vinden. Dus ik zou zeggen: post zelf eens iets.

Je 0NdEr$©HrIfT K@N Du$ E©Ht nIeT He. XxXx lUv lUv lUv mIi

Sim Simon
9 april 2005, 19:09
Ik herken er wel wat Steve Vai-achtige dingen in. :wink: Lekker gespeeld man. :cool:

MonkeyFace
9 april 2005, 23:55
Je spel is wel degelijk, maar iedereen die een paar jaar heeft geoefend zit wel op zo'n niveau... ik snap trouwens ook niet precies wat je hier mee wilt laten zien, de backing track heb je vast kant en klaar van internet geplukt (terwijl de echte creativiteit naar mijn idee juist uit die backing moet komen, het geheel). Het poepen van noten eroverheen is op zich niet bijzonder en de manier waarop jij het doet is natuurlijk afgezaagd, al zal jij het zien als een uiting van je 'emoties'. maar misschien heb ik het wel fout. Als ervaren speler wil ik je adviseren je te richten op het grote geheel en bij jezelf te rade te gaan waar je het uiteindelijk voor doet en ik hoop dat ik in de toekomst van je creativiteit mag genieten.

Groeten,

Thijs Scharenberg

je hebt lef dat moet ik je nageven. Je gaat in 2 topics een van de meest gewaardeerde 'notenpoepers' op dit forum af lopen kraken. Ik speel zelf ook al een jaartje of 6, ruim anderhalf uur per dag, maar ik moet zeggen dat ik, ondanks dat ik lang niet slecht speel, toch echt nog niet op het niveau van Gert-Jan zit. Je kan het ongeïnspireerde notenpoeperij noemen, maar als je een beetje research doet naar de persoon die je afkraakt, zie je dat Gert-Jan steeds weer met nieuwe dingen blijft komen.

De compositie van deze ballad is namelijk gewoon strak. Dat het ietwat cliche overkomt heeft meer te maken met de backing dan met de solo; een onorthodoxe whammy-bar-frenzy klinkt namelijk absoluut kut op deze backing. Ik vind het dus wel knap dat hij met een dergelijke degelijke compositie komt bij een toch redelijk beperkte backing.

Verder kan ik je als ervaren forummer alleen adviseren: post zelf eens iets origineels... nu ben je namelijk een beetje beste stuurman aan het spelen...

Negative K3 fan
10 april 2005, 13:20
Je spel is wel degelijk, maar iedereen die een paar jaar heeft geoefend zit wel op zo'n niveau... ik snap trouwens ook niet precies wat je hier mee wilt laten zien, de backing track heb je vast kant en klaar van internet geplukt (terwijl de echte creativiteit naar mijn idee juist uit die backing moet komen, het geheel). Het poepen van noten eroverheen is op zich niet bijzonder en de manier waarop jij het doet is natuurlijk afgezaagd, al zal jij het zien als een uiting van je 'emoties'. maar misschien heb ik het wel fout. Als ervaren speler wil ik je adviseren je te richten op het grote geheel en bij jezelf te rade te gaan waar je het uiteindelijk voor doet en ik hoop dat ik in de toekomst van je creativiteit mag genieten.

Groeten,

Thijs Scharenberg
een van de meest gewaardeerde 'notenpoepers' op dit forum af lopen kraken.

daar ben ik het dus absoluut niet mee eens, 'zelfs' de shaqmeister staat voor mij (en veel anderen) in hoger aanzien.

al doe ik het gert jan natuurlijk niet na, maarja, als ik 41 ben misschien wel :)

bluegate
10 april 2005, 17:49
Mooi man... :cool:

Lekker rustig stukje om van te genieten.

Das Schaap
10 april 2005, 18:53
daar ben ik het dus absoluut niet mee eens, 'zelfs' de shaqmeister staat voor mij (en veel anderen) in hoger aanzien.

al doe ik het gert jan natuurlijk niet na, maarja, als ik 41 ben misschien wel :)
Daar ben ik het weer niet mee eens. :-D
De groove die GJ heeft niet en te vergeten z´n compositie gevoel zet hem toch hoog in het lijstje. Van Shakeel heb ik alleen het gefreak met Bosch gehoord, ja en 1 toegankelijk nummertje.

ShaQ
10 april 2005, 19:29
Ben ik het ook niet mee eens :-D

GJ heeft een geweldige timing, prachtige bends (zuiver), mooie frasering mooie melodieen etc. etc. Hij is dan ook 1 van mijn inspiratiebronnen 8-)

Negative K3 fan
10 april 2005, 23:39
op zijn timing en bends is absoluut niets aan te merken, dat klopt wel, dat van die bends had ik nog niet eens zo opgelet, maar net wat weergehoord en het klopt idd.

de fraseing vind ik niet speciaal eigenlijk, de melodien ook maar mwah en kwa creativiteit laat het ook te wenden over, niet dat ik het hem beter na doe ofzo, maar tja...

segers
12 april 2005, 18:36
He Gert-Jan, echt lekker dit hoor!!
Weer die relaxte Gert-Jan sfeer zit er in.
Mooie sound ook!!

grtz
Roy

Bosch
12 april 2005, 20:33
8-)

Smaakvol gedaan. Goede opbouw. Mooie toon!

Het enige dat ik op zich in deze mis, zijn de trademark off-key G-J/Holdsworth-tonen. 8)

Maar koele shit G-J.

Grtz,

Wouter

Gert-Jan
12 april 2005, 20:55
Die zal ik trachten de volgende keer mee te nemen :-D

Thanx

Stratman70
13 april 2005, 12:08
Gert-Jan,

Het meeste is al gezegd denk ik. Je toon is erg netjes, zoals altijd.
Het eerste gedeelte vind ik een lange zit. het thema is niet echt opzienbarend. Eerder wat saai naar mijn smaak.
Ook de tweestemmige stukjes wringen soms wat qua harmonie, zo lijkt het.
Maar ik herken inderdaad wel die relaxte GJ sound, waar Segers het over heeft en dat heeft op zich wel wat.

Het gedeelte waar je de wah gebruikt is wel gaaf. Het stuk komt opeens meer tot leven (en ja ik snap dat er eerst een opbouw naartoe moet zijn natuurlijk), maar dan wordt het nummer ook echt boeiend.

Al met al mooi en netjes, maar niet je beste werk.