PDA

View Full Version : compressie & eq stompboxen



Ravenholm
3 april 2005, 12:52
test

Ravenholm
3 april 2005, 12:53
Naar aanleiding van studio opnames onlangs ben ik van plan om m'n live sound ook aan te gaan passen, zodat deze strakker wordt.
Op het moment speel ik puur alleen met mn Ibanez Rg2820 over de savege60 van Engl. Hier ben ik super tevreden over.

Er is me echter aangeraden om vooral live te zorgen voor goede compressie & evt eq om het niet te rommelig te laten worden en de sound strak te houden.
verder hoef ik niet zo veel extra's al kan een boost op bepaalde stukken wel nuttig zijn, maar dit kan evt ook met een iets andere eq setting denk ik zo.

Heeft iemand hier tips over, welke pedaaltjes /combinatie ik eens zou moet proberen? Qua stijl zit ik in de metal/hardcore, maar niet gedowntuned.

wanna1
3 april 2005, 17:32
Boss GE-7 in de effectloop, Solves your problem!!

Ik gebruik er 2 in de effectloop

zo heb ik de gewone scheursound uit de marshall top
1 pedaaltje waar ik de mid eruit heb (een beetje is genoeg) voor een metalsound
en de 2e pedaal heb ik het midden weer geboost voor solo's

Voor mij de ideale oplossing

pol
4 april 2005, 09:59
compressie op een amp die al distortion heeft lijkt me overbodig, op een geluid met distortion zit toch al bijna geen dynamiek meer.

voor een strak geluid : strak spelen (belangrijkste eigenlijk), goeie pickups, goeie speakers en een strak klinkende amp, al die extra's zijn nergens voor nodig.

eventueel een boost pedaaltje dat wat extra mids geeft en wat bas weghaalt bij sommige amps. Of pickups die niet te bassig maar duidelijk zijn.

ik ken die savage wel niet, maar ik heb de indruk dat die engl's toch wel behoorlijk strak en zuiver klinken als ik er bands mee hoor optreden.

pol
4 april 2005, 09:59
compressie op een amp die al distortion heeft lijkt me overbodig, op een geluid met distortion zit toch al bijna geen dynamiek meer.

voor een strak geluid : strak spelen (belangrijkste eigenlijk), goeie pickups, goeie speakers en een strak klinkende amp, al die extra's zijn nergens voor nodig.

eventueel een boost pedaaltje dat wat extra mids geeft en wat bas weghaalt bij sommige amps. Of pickups die niet te bassig maar duidelijk zijn.

ik ken die savage wel niet, maar ik heb de indruk dat die engl's toch wel behoorlijk strak en zuiver klinken als ik er bands mee hoor optreden.

pol
4 april 2005, 09:59
compressie op een amp die al distortion heeft lijkt me overbodig, op een geluid met distortion zit toch al bijna geen dynamiek meer.

voor een strak geluid : strak spelen (belangrijkste eigenlijk), goeie pickups, goeie speakers en een strak klinkende amp, al die extra's zijn nergens voor nodig.

eventueel een boost pedaaltje dat wat extra mids geeft en wat bas weghaalt bij sommige amps. Of pickups die niet te bassig maar duidelijk zijn.

ik ken die savage wel niet, maar ik heb de indruk dat die engl's toch wel behoorlijk strak en zuiver klinken als ik er bands mee hoor optreden.

Speeddemon
4 april 2005, 11:44
Savage 60 ('k heb er zelf ook een) heeft wat weinig laag, dus je wilt er absoluut geen Tubescreamer (-achtig iets) voor.

Ik zou zeggen, gooi een Boss GE-7 in de fx-loop en eventueel een leuk boost pedaal ervoor (HWA Clean Sanchez *kuch*spam*kuch*. :wink: )

@Pol, misschien dat de jongen veel wil kunnen tappen o.i.d., en dan is een compressor eigenlijk wel erg handig.
Daarbij zorgt een compressor voor een bepaald type sound die je met alleen je vingers niet kan bereiken. Zeker als je 'm gebruikt voor die funk/country chick'n pick'n sound.

Ravenholm
4 april 2005, 11:57
Ok tnx voor de reacties, Die GE-7 ga ik dan eens proberen ja, al denk ik dat 1 er wel genoeg zal zijn, aangezien ik zelf niet zo van scooped sounds hou, maar ik ga t eens proberen!

@Speeddemon, wat doet die Clean-sanchez van jou precies, aangezien je zelf ook n Savage60 hebt kunje me daar iets meer over vertellen?

Speeddemon
4 april 2005, 12:04
Het is een hele simpele boost/buffer die je sound wat levendiger maakt. LordRiffenstein heeft een clip opgenomen.

Je kan er niet ONDER unity gain mee gaan, dus knop op 0 betekent gewoon geen volumeverschil. Maar maximaal kun je de buizen lekker opfokken voor een strakke high gain sound.