PDA

View Full Version : buizenvraagje



gitaarhaantje
2 april 2005, 20:25
Ik ben opzoek naar een JCM 900 combo en nu heb ik op twee combo's gespeeld en vindt ik dat de ene een andere geluid heeft als de andere.
Meer gain als het ware. Nu heb ik gezien dat in 1 van de combo's groovy tubes in zaten ik weet de andere niet.
Kan het zijn dat de buizen kapot waren van die andere of verschillen buizen zo veel van elkaar dat het sowieso een heel ander geluid geeft???

Fumi SG
2 april 2005, 20:28
mag ik misschien vragen welke versterker die andere was?? :roll:

Nicci
2 april 2005, 20:31
een heel ander geluid is overdreven, maar nuanceverschillen zijn mogelijk.
als in de ene versterker gloednieuwe buizen zitten en in de andere zo goed als versleten buizen kan het ook verschil maken.
daarnaast kan het natuurlijk dat beide versterkers in een andere periode gemaakt zijn. fabrikanten wijzigen natuurlijk een versterker op details door de jaren heen ook al blijft type hetzelfde.

Fumi SG
2 april 2005, 20:33
ow ik snap het al :oops: Je bedoelt toch dat je op twee JCM 900's gespeeld??..... srry, let niet op mij :wink:

gitaarhaantje
2 april 2005, 21:09
een heel ander geluid is overdreven, maar nuanceverschillen zijn mogelijk.
als in de ene versterker gloednieuwe buizen zitten en in de andere zo goed als versleten buizen kan het ook verschil maken.
daarnaast kan het natuurlijk dat beide versterkers in een andere periode gemaakt zijn. fabrikanten wijzigen natuurlijk een versterker op details door de jaren heen ook al blijft type hetzelfde.

maar ik had met dezelfde gitaar toch veel minder gain en sustain en dat vindt ik toch wel raar.

Mitch
2 april 2005, 22:08
Leeftijd van de buizen en kwaliteit van de buizen speelt een zéér grote rol die nogal eens onderschat wordt. Ik zal een buizenversterker niet zó maar 'slecht' noemen als ik 'm kort bespeeld heb, tegen vond vallen, maar geen flauw idee heb wat erin zit. Voor hetzelfde geld is het een topversterker met een brakke eerste pre amp buis....komt er toch heus een rukgeluid uit.
Eindbuizen bepalen een hoop van je dynamiek en de pre amp buizen doen het eerste deel van de versterking. Klinkt dus als een gevalletje matige of oude pre amp buizen als je minder gain en minder sustain hebt.

Nicci
2 april 2005, 22:38
een heel ander geluid is overdreven, maar nuanceverschillen zijn mogelijk.
als in de ene versterker gloednieuwe buizen zitten en in de andere zo goed als versleten buizen kan het ook verschil maken.
daarnaast kan het natuurlijk dat beide versterkers in een andere periode gemaakt zijn. fabrikanten wijzigen natuurlijk een versterker op details door de jaren heen ook al blijft type hetzelfde.

maar ik had met dezelfde gitaar toch veel minder gain en sustain en dat vindt ik toch wel raar.

de buizen zorgen als ik het goed heb begrepen voor gain. de ene buis geeft net iets meer dan de ander. het is dus in het geheel niet raar.

lees de post van seymour. hij heeft er vast meer verstand van dan ik . . .

ateng
3 april 2005, 00:20
een heel ander geluid is overdreven, maar nuanceverschillen zijn mogelijk.
als in de ene versterker gloednieuwe buizen zitten en in de andere zo goed als versleten buizen kan het ook verschil maken.
daarnaast kan het natuurlijk dat beide versterkers in een andere periode gemaakt zijn. fabrikanten wijzigen natuurlijk een versterker op details door de jaren heen ook al blijft type hetzelfde.

maar ik had met dezelfde gitaar toch veel minder gain en sustain en dat vindt ik toch wel raar.

de buizen zorgen als ik het goed heb begrepen voor gain. de ene buis geeft net iets meer dan de ander. het is dus in het geheel niet raar.

lees de post van seymour. hij heeft er vast meer verstand van dan ik . . .
Over wat voor buizen praat je dan want eindtrapbuizen versterkt alleen je signaal en voorversterkerbuizen bepalen dus je gain.

andoni
3 april 2005, 11:05
Degene die goed klonk was toch geen SL-X en de andere toch geen Dual Reverb? Een SL-X klinkt namelijk veel beter en heeft veel meer gain. :wink:

Negative K3 fan
3 april 2005, 11:54
ik denk dat andoni de spijker wel op de kop raakt, buizen maken verschil, maar meer nuance, als de ene versterker anders klinkt of gewoon meer gain hebt (zoals jij het ook vertelt) dan ligt dat echt niet aan de buizen, dan zou ik eerder denken aan een defect. Of natuurlijk het verschil tussern de slx en de dual reverb.

gitaarhaantje
3 april 2005, 12:00
Degene die goed klonk was toch geen SL-X en de andere toch geen Dual Reverb? Een SL-X klinkt namelijk veel beter en heeft veel meer gain. :wink:

Het waren allebei het model dual reverb.

Nicci
3 april 2005, 12:42
Over wat voor buizen praat je dan want eindtrapbuizen versterkt alleen je signaal en voorversterkerbuizen bepalen dus je gain.

echt waar?

helaas heb je volgens mijn bescheiden mening niet helemaal gelijk.
of helemaal niet. daar twijfel ik nog over . . . .

Nicci
3 april 2005, 12:44
Degene die goed klonk was toch geen SL-X en de andere toch geen Dual Reverb? Een SL-X klinkt namelijk veel beter en heeft veel meer gain. :wink:

Het waren allebei het model dual reverb.

nogmaals: het verbaast mij niet dat versterkers van hetzelfde type anders klinken. het zou me eerder verbazen als ze exact hetzelfde zouden klinken.

Fumi SG
3 april 2005, 12:46
Over wat voor buizen praat je dan want eindtrapbuizen versterkt alleen je signaal en voorversterkerbuizen bepalen dus je gain.

echt waar?

helaas heb je volgens mijn bescheiden mening niet helemaal gelijk.
of helemaal niet. daar twijfel ik nog over . . . .

volgens mij ook niet..... Er bestaat toch ook zoiets als poweramp distortion, of niet??

Negative K3 fan
3 april 2005, 12:46
maar uiteindelijk blijven het nuance verschillen.

Nicci
3 april 2005, 12:48
dit is weer zo'n zeldzaam moment dat we het eens zijn . . . :D

ateng
3 april 2005, 12:48
Over wat voor buizen praat je dan want eindtrapbuizen versterkt alleen je signaal en voorversterkerbuizen bepalen dus je gain.

echt waar?

helaas heb je volgens mijn bescheiden mening niet helemaal gelijk.
of helemaal niet. daar twijfel ik nog over . . . .
En waar heb ik niet gelijk in dan? Je hebt het over buizen maar niet duidelijk wat voor een buis. En ik denk dat ik volgens mijn bescheiden mening wel gelijk heb wat gain bertreft.

ateng
3 april 2005, 12:54
Over wat voor buizen praat je dan want eindtrapbuizen versterkt alleen je signaal en voorversterkerbuizen bepalen dus je gain.

echt waar?

helaas heb je volgens mijn bescheiden mening niet helemaal gelijk.
of helemaal niet. daar twijfel ik nog over . . . .

volgens mij ook niet..... Er bestaat toch ook zoiets als poweramp distortion, of niet??
Tuurlijk bestaat dat maar dat krijg je als je de eindbuizen op z'n donder geeft en ik neem aan dat Gitaarhaantje de beide Marshalls niet voluit had staan dus kun je dan ook niet over poweramp distortion praten. Ik weet zeker dat hij meer gain hoorde van de preamp tubes.

Negative K3 fan
3 april 2005, 12:58
ja bij die jcm900s praat je toch wel over voorversterker oversturing imo.

Nicci
3 april 2005, 12:59
@ateng
ik denk dat iedereen hier wel op de hoogte is van eindbuizen en voorversterkerbuizen.
vandaar mijn reactie "echt waar?"
je trapt zogezegd een open deur in.
daarnaast bestaan er wel degelijk verschillende soorten eindbuizen die anders klinken,

ateng
3 april 2005, 13:09
@ateng
ik denk dat iedereen hier wel op de hoogte is van eindbuizen en voorversterkerbuizen.
vandaar mijn reactie "echt waar?"
je trapt zogezegd een open deur in.
daarnaast bestaan er wel degelijk verschillende soorten eindbuizen die anders klinken,
Als dat jouwn reactie is, waar heb ik dan volgens je bescheiden mening dan niet gelijk in?

Nicci
3 april 2005, 13:18
dat eindbuizen niet zoveel invloed op het geluid hebben en slechts een signaal versterken.

gitaarhaantje
3 april 2005, 13:29
@ateng
ik denk dat iedereen hier wel op de hoogte is van eindbuizen en voorversterkerbuizen.
vandaar mijn reactie "echt waar?"
je trapt zogezegd een open deur in.
daarnaast bestaan er wel degelijk verschillende soorten eindbuizen die anders klinken,

Dat verschillende buizen anders klinken zou het ook nog kunnen zijn want in de ene combo zaten groovy tubes en in de andere volgens mij originele.
En nog een vraagje over het onderhoud:
Zijn buizen veel onderhoud nodig? daarmee bedoel ik bijvoorbeeld dat ze 1 keer per jaar opnieuw afgesteld moeten worden ( of vaker).

Negative K3 fan
3 april 2005, 13:38
minder vaak.

andoni
3 april 2005, 13:43
@ateng
ik denk dat iedereen hier wel op de hoogte is van eindbuizen en voorversterkerbuizen.
vandaar mijn reactie "echt waar?"
je trapt zogezegd een open deur in.
daarnaast bestaan er wel degelijk verschillende soorten eindbuizen die anders klinken,

Dat verschillende buizen anders klinken zou het ook nog kunnen zijn want in de ene combo zaten groovy tubes en in de andere volgens mij originele.
En nog een vraagje over het onderhoud:
Zijn buizen veel onderhoud nodig? daarmee bedoel ik bijvoorbeeld dat ze 1 keer per jaar opnieuw afgesteld moeten worden ( of vaker).

Dat valt mee hoor. Hangt er natuurlijk vanaf hoe hard je speelt en hoeveel je je buizen op hun donder geeft. Voorversterkerbuizen verslijten (bijna) niet en gaan dus erg lang mee bij normaal gebruik. Eindbuizen verslijten, maar veel minder als je je amp niet vol open gooit. De buizen in mijn Marshall zijn 2 jaar oud en zijn nog perfect in orde, er is met mijn amp wel slechts 3 x opgetreden, dus hij heeft nog niet veel te verduren gehad.

ateng
3 april 2005, 14:18
dat eindbuizen niet zoveel invloed op het geluid hebben en slechts een signaal versterken.
Als je terug kijkt op mijn eerste antwoord had ik het niet eens over invloed op het geluid van eindbuizen maar over gain van buizen. En je beschreef niet duidelijk over wat voor buizen je het hebt. Eerst goed lezen voordat je een reactie geeft. :wink:

Nicci
3 april 2005, 15:17
ateng,

ik begrijp dat je eigenwijs bent. dat geeft niet. deze jongen vraagt zich af waarom versterker a anders klinkt dan versterker a. buizen kunnen daar in zijn algemeenheid een oorzaak voor zijn.

jij wilt graag praten over voor en eindbuizen. prima. doe dat vooral, maar doe nu niet of ik slecht gelezen heb of alsof jij een punt hebt gemaakt in dit draadje . . . . .

ateng
4 april 2005, 00:26
Ik eigenwijs?!! Niet zo bijdehand gaan doen. Jij praat toch over gain en over buizen enzo dus geef ik daar een reactie op. Dit is toch jouw quote:

"de buizen zorgen als ik het goed heb begrepen voor gain. de ene buis geeft net iets meer dan de ander. het is dus in het geheel niet raar.
lees de post van seymour. hij heeft er vast meer verstand van dan ik . . ."

Wie is hier nou eigenwijs :-? En ik doe niet alsof ik een punt hebt gemaakt in dit draadje maar zo te zien juist jij.

ChrisMW
4 april 2005, 01:50
Zaten er in die amps 5881s of EL34s?
Omdat er 3 voorversterkerbuizen en 2 of 4 eindbuizen inzitten kan 'n andere configuratie van merken/types buizen zeker 'n behoorlijk verschil in sound/gain/feel opleveren, je hebt dan 'n redelijk aantal variabelen.
Moderne voorversterkerbuizen gaan zeker 'n aantal jaren mee, eindbuizen bij regelmatig gebruik zeker 1 of 2 jaar.
Als je mechanische schokken en snelle temperatuursverschillen beperkt heeft dat 'n positieve invloed op de levensduur van je buizen.
Bij het vervangen v/d eindbuizen is het "meer dan aan te raden" ze te laten biasen door 'n ervaren amp-tech.

Hope this helps/keep on rockin'!

Sommige JCM900s die ik hier heb binnen gehad klonken totaal anders/minder luid dan andere... had te maken met wat onderdelen/waardes in het circuit.

pol
4 april 2005, 08:56
marshall gebruikt nu eenmaal onderdelen met lage tolerantie, waardoor elke versterker net wat anders klinkt, sommigen goed, sommigen wat minder.
kan ook met buizen te maken hebben, warme of koude bias, transfo's, etc....

en eindbuizen hebben wel redelijk wat invloed op het geluid, vooral als je andere types neemt.

ateng
4 april 2005, 08:56
Het kan best wel wezen dat die ene net iets anders klinkt maar als de versterkers niks mankeren neem je toch één van de Marshalls die naar jouw gehoor het lekkerste klinkt.

Thijssie
4 april 2005, 09:24
Over wat voor buizen praat je dan want eindtrapbuizen versterkt alleen je signaal en voorversterkerbuizen bepalen dus je gain.

Niet bij een JCM900....

Thijssie
4 april 2005, 09:32
Dat verschillende buizen anders klinken zou het ook nog kunnen zijn want in de ene combo zaten groovy tubes en in de andere volgens mij originele.

De eerste productiemodellen van de JCM900's hadden el34 eindbuizen, later zijn ze naar 5881 buizen overgestapt.

Naar mijn bescheiden mening klinken de 900's met el34 buizen veel beter.

ateng
4 april 2005, 09:46
Over wat voor buizen praat je dan want eindtrapbuizen versterkt alleen je signaal en voorversterkerbuizen bepalen dus je gain.

Niet bij een JCM900....
Over het algemeen dan.
Maar van meerdere gehoord dat de EL34 inderdaad beter klinkt dan de 5881.

gitaarhaantje
6 april 2005, 17:45
Iedereen bedankt voor de replies.
Zaterdag nieuwe versterker kopen. :-D :-D

Nicci
6 april 2005, 18:11
Ik eigenwijs?!! Niet zo bijdehand gaan doen. Jij praat toch over gain en over buizen enzo dus geef ik daar een reactie op. Dit is toch jouw quote:

"de buizen zorgen als ik het goed heb begrepen voor gain. de ene buis geeft net iets meer dan de ander. het is dus in het geheel niet raar.
lees de post van seymour. hij heeft er vast meer verstand van dan ik . . ."

Wie is hier nou eigenwijs :-? En ik doe niet alsof ik een punt hebt gemaakt in dit draadje maar zo te zien juist jij.

ik ben blij dat je mijn quote er even bij haalt. er is geen enkel reden om te reageren op deze quote want hij klopt als een bus.
ik doe niet alsof ik een punt maak. ik heb een punt gemaakt.
ik doe niet bijdehand, ik ben bijdehand.

ateng
6 april 2005, 23:52
Ik eigenwijs?!! Niet zo bijdehand gaan doen. Jij praat toch over gain en over buizen enzo dus geef ik daar een reactie op. Dit is toch jouw quote:

"de buizen zorgen als ik het goed heb begrepen voor gain. de ene buis geeft net iets meer dan de ander. het is dus in het geheel niet raar.
lees de post van seymour. hij heeft er vast meer verstand van dan ik . . ."

Wie is hier nou eigenwijs :-? En ik doe niet alsof ik een punt hebt gemaakt in dit draadje maar zo te zien juist jij.

ik ben blij dat je mijn quote er even bij haalt. er is geen enkel reden om te reageren op deze quote want hij klopt als een bus.
ik doe niet alsof ik een punt maak. ik heb een punt gemaakt.
ik doe niet bijdehand, ik ben bijdehand.
Ik zeg ook niet dat het niet klopt alleen dat je zegt dat ik ongelijk heb in iets wat ik niet gezegd heb nl dat "eindbuis geen invloed op geluid heeft". Ik had het daar niet eens over dus daarom mijn reactie van eerst goed lezen. Ik reageerde gewoon op je quote omdat niet duidelijk wordt aangegeven of je het nou over eindbuis of over voorversterkerbuis praat en dat is toch heel normaal zo'n reactie want het kan zijn dat Gitaarhaantje of wie dan ook daar niet zoveel verstand van heeft.

En je bent zekers bijdehand maar je hebt absoluut geen punt gemaakt. :razz: