PDA

View Full Version : BC Rich gitaren



Vampire
2 april 2005, 15:49
Ik heb gemerkt dat het overgrote deel van de mensen hier nogal wat tegen BC Rich gitaren heeft, de meesten zeggen dat ze pas goed worden vanaf ergens in de op een na hoogste/beste (en duurste) serie.

Maar kan iemand mij nou vertellen WAT er zo slecht is aan die gitaren?
Kom alsjeblieft niet aan met de "looks" ofzo, want dat is subjectief en smaken verschillen nou eenmaal...

Maar aangezien gitaristen van Slayer, Slipknot, Megadeath en Dimmu Borgir spelen op BC Rich gitaren, zou ik zeggen dat het toch niet zulke slechte gitaren moeten zijn? :???:

Ik vind de modellen heel cool en wil er misschien nog wel eentje gaan halen, maar dan wil ik wel weten waar ik op moet letten bijvoorbeeld!

Deposit your 2 cents here:

TMKXL
2 april 2005, 15:55
Al die gitaristen dieje opnoemde spelen zeer waarschijnlijk op de duurdere USA-made modellen die wel goed zijn ja.
De goedkopere versies zijn over het algemeen slecht afgewerkt, slecht geluid, ontstemmen snel, etc.

THW
2 april 2005, 15:59
Het is Megadeth, zonder de A.
En ze spelen op ESP gitaren (vroeger Jackson)

De goedkope BC Rich's zijn idd prut (zie bovenste post)

Vampire
2 april 2005, 16:13
Megadeth, ik wist al dat er iets fouts aan was :) Ben geen fan...

Op de BC Rich site staan deze gitaristen, daar heb ik ze vandaan, vandaar.

Maar kan iemand mij nog uitleggen hoe die problemen ontstaan?

Slecht geluid lijkt me vrij subjectief toch? en het ontstemmen, waardoor kan zoiets gebeuren? Ik ben nog een beetje nieuw op dit gebied, vandaar. Ik heb zelf een Yamaha Pacifica op dit moment en die heeft ook wel een beetje last van snel ontstemmen, maar ik kan niet echt zeggen dat ik nou problemen mee heb. Gewoon iedere keer dat ik ga spelen loop ik het even na en moet er gewoon af en toe even wat bijgedraait worden, geen probleem vind ik.

Chockfull
2 april 2005, 16:23
snel onstemmen houd in dat de tremelo zwaar ruk is zodat je na een kwartiertje spelen alweer kan stemmen... maar ach wat maakt dat nou uit bij de muziek die je opnoemde (op (het oude) megadeth) na...

Chockfull
2 april 2005, 16:24
dubbel

Vampire
2 april 2005, 16:32
snel onstemmen houd in dat de tremelo zwaar ruk is zodat je na een kwartiertje spelen alweer kan stemmen... maar ach wat maakt dat nou uit bij de muziek die je opnoemde (op (het oude) megadeth) na...

Haha, ok over smaak valt niet te twisten, ik vind dat in ieder geval Kerry King toch wel zijn mannetje staat hoor :)

Maar goed, bedankt in ieder geval voor je antwoord!

Davidian
2 april 2005, 17:17
ik vind alleen altijd de pups bagger voor de rest zie ik er niks mis aan en ik kan prima zitten met een warlock

Tupelo
2 april 2005, 17:43
Ik weet dat het niet daarom gaat maar toch ff zo vrij zijn: Ik vind ze zo ontzettend lelijk...

Kevin-D
2 april 2005, 17:47
USA BcRich is wel goed, en ja met een Warlock kan je prima zitten. Kwak 'r een EMG setje in en geef mij d'r maar 1 :) :P

bat
2 april 2005, 18:51
deze:

http://www.bcrich.com/images/hi_res/NJ_Classic_Mockingbird.jpg

mogen ze me ook zo geven. Prachtig ding.

Enfin: de goedkope modellen hebben gewoon minder goede pickups, soms ook een slechtere construcite en ook houtsoorten die niet zo goed zijn als bij de duurdere modellen.

Eigenlijk net zoals bij elk merk.

Maarja, je kunt ook niet verwachten dat een gitaar van rond de 2-300 euro net zo goed is als één van > 1000 euro.

Lord Abortion
2 april 2005, 19:03
Ik speel op een zwarte NJ Beast en vind dat best wel een goede gitaar. De standaard pickups zijn niet slecht, maar toch vervang ik ze door DiMarzio's. De hals zit vast met een fastback hiel, en in combinatie met de redelijk dunne hals speelt dat zalig. Het enige dat ik een beetje mis is sustain, maar dat komt enkel omdat het een bolt-on met Floyd Rose is.

De vormen moet je wat gewoon raken om op te spelen, een Beast is nu niet meteen de handigste gitaar, maar bv. een Warlock speelt voor mij veel makkelijker dan een strat, SG, LP, ...

Enige echte minpunt aan mijn BCR: de pickup selector switch verspringt snel uit zijn positie. Maar dat is goedkoop te vervangen (en raad ik ook aan).

Vampire
2 april 2005, 19:18
Bedankt voor jullie reacties.

Ik vind die mockingbird nou net een van de minste mooie modellen eigenlijk :)

De Beast vind ik het mooist, maar die lijkt me idd lastig om op te spelen.

Anyway, ik denk dat ik toch maar mijn geld uit ga geven aan een 2e hands ibanez...

http://www2.muziekinstrumenten.com/1117120746-2.jpg
Ibanez GRG270B

Deze zag ik voor 255,- op interet bij een winkel staan, is dat een goede keuze gitaar?
Ik ben op zoek naar een metalgitaar met 24 frets en een tremolo, aangezien ik nu dus een yamaha pacifica heb met 22 frets en zonder tremolo... Of weten jullie nog andere alternatieven?

Ik zag bijvoorbeeld ook een 2e hands Ibanez RG270DX van iemand uit Utrecht ook, het is een betere gitaar en net zo duur als de andere die ik net noemde.

Wat kan ik het beste doen? :-?

Cubensis
2 april 2005, 19:43
sja, da's hetzelfde als een goedkope BC rich: Slecht hout, slechte tremolo, slechte elementen, slechte tuners etc etc, dus zo'n goedkope ibanez zou ik ook niet doen als ik jou was

Wormaap
2 april 2005, 19:50
Als je graag een gitaar met een tremolo wil kan ik je maar 1 advies geven: Doorsparen :) De tremolo's op goedkopere gitaren zijn eigenlijk vrijwel zonder uitzondering bagger.
Wat BC Rich zo slecht maakt is het hout en de overall feel van de Koreaantjes. Het body is echt ontiegelijk licht, en de hals weer veel te zwaar, daarbij zijn bij de Bronze-series de halzen niet/slecht afgewerkt, waardoor het voelt alsof je elk moment een splinter in je hand kan krijgen als je erop speelt.

Vampire
3 april 2005, 11:02
Ok geweldige hulp, bedankt!

Lord Abortion
3 april 2005, 11:40
Als je graag een gitaar met een tremolo wil kan ik je maar 1 advies geven: Doorsparen :) De tremolo's op goedkopere gitaren zijn eigenlijk vrijwel zonder uitzondering bagger.
Wat BC Rich zo slecht maakt is het hout en de overall feel van de Koreaantjes. Het body is echt ontiegelijk licht, en de hals weer veel te zwaar, daarbij zijn bij de Bronze-series de halzen niet/slecht afgewerkt, waardoor het voelt alsof je elk moment een splinter in je hand kan krijgen als je erop speelt.

Dat gaat toch wel over de Bronze serie? De feel van mijn NJ is wel goed hoor, en dat de body licht is :o was het maar zo! Die Beast is loeizwaar.

Vampire
3 april 2005, 12:25
Nou ja mijn huidige yamaha is ook niet een van de lichtsten... :)

gerrekat
3 april 2005, 12:45
Het is Megadeth, zonder de A.
En ze spelen op ESP gitaren (vroeger Jackson)

De goedkope BC Rich's zijn idd prut (zie bovenste post)


Mustaine heeft wel degelijk op een USA Bich gespeeld in the begindagen van deth en bij metallica....

Superhero
3 april 2005, 12:53
ik speel op een ibanez rg370dx, 450 euro en hij klinkt prima, stemt prima en de tremolo werkt prima.. maar das dan weer wel een graadje duurder dan zown rg270..

Superhero
3 april 2005, 12:53
ik speel op een ibanez rg370dx, 450 euro en hij klinkt prima, stemt prima en de tremolo werkt prima.. maar das dan weer wel een graadje duurder dan zown rg270..

BassAgent
3 april 2005, 13:05
Slash speelt ook op een NJ Mockingbird, geweldig ding! Maar de goedkope BC Rich zijn lelijk en prut. De dure vind ik mooi vanwege de top op de NJ Series.

Ik heb bij Staffhorst Utrecht een felgroene Warlock en een roze Ironbird gezien, GADVERDAMME

MazeMouse
3 april 2005, 13:22
Slash speelt ook op een NJ Mockingbird, geweldig ding! Maar de goedkope BC Rich zijn lelijk en prut. De dure vind ik mooi vanwege de top op de NJ Series.

Ik heb bij Staffhorst Utrecht een felgroene Warlock en een roze Ironbird gezien, GADVERDAMME
Die groene en roze komen ook uit de acrylic series. (grote boog omheen aub...)

Wormaap
3 april 2005, 13:40
De NJ series zijn dus nog steeds Koreaantjes of Japanners ofzoiets, even voor de duidelijkheid ;) Waar Slash op speelt zal denk ik wel haast een Amerikaan zijn, en die zijn ook gewoon goed (alleen wel gigantisch duur)

MoserCustomShopDotCom
3 april 2005, 13:41
De goedkoopste serie (Bronze) is inderdaad crap. Leuk voor beginners, maar ik zelf raad alle beginners aan om gewoon iets goedkoops te vinden om op te leren spelen. Pas als je serieus bezig bent, zoek dan iets echt moois voor jezelf...

De platinum gitaren zijn goed voor beginners, maar ook voor de wat gevorderde gitaristen. De meeste gitaristen vervangen de elementen (op den duur) toch wel, dus ruimte voor verbetering is aanwezig. (kijk maar naar het richwood topic wat daar vervangen wordt :razz: )

Ik heb zelf ook een NJ Beast. En ik vind deze gitaar (mensen vinden mij vreemd.. ok.. dat ben ik ook wel een beetje, maar goed..) het MAKKELIJKST spelen als ik zit... En ik heb op veel gitaren gespeeld... Het voordeel van de Beast is dat er leuke "weerhaakjes" aan zitten, waardoor ie minder snel wegglijdt :D

Bespeelbaarheid. Hij speelt fijner als de goedkopere gitaren die ik heb bespeeld.

Klank... de stock pickups vind ik zelf goed klinken, maar ik ben op zoek naar een goedkope X2N.

Afwerking.. Netjes afgewerkt.

Ontstemmen.... Wanneer je de licensed floyd goed hebt afgesteld hoef je weinig opnieuw te stemmen.


Beste afvies... Zoek wat gitaren op in winkels en probeer ze uit...

Vampire
3 april 2005, 15:48
Die goedkopere Ibanez gitaren hebben allemaal single locking bij hun tremolo, is dat wat ze gauw ontstemt? Ik ben de hele dag al bezig op dit forum en verder op internet goede informatie aan het zoeken over hoe zo'n ding nou precies werkt en wat de meningen zijn.

Nou is een tremolo niet echt een vereiste, wel leuk, maar niet vereist, 24 frets wel.
Het probleem is alleen het geld... Ik denk dat ik tot maximaal 300 euro kan besteden en tsja, daar vind je niet echt veel voor.

Nieuwe Ibanez modellen en BC Rich uit de Bronze serie zijn daarvoor wel te krijgen, maar voornamelijk over die Ibanez (die rg270 bijvoorbeeld) zijn de meningen nogal verdeeld.
De gitarist uit mijn band speelt er op een en hij vind het een van de lekkerste gitaren die hij heeft bespeeld, alleen zijn tremolo moet nog iets beter afgestemd worden zij hij.

Het zal dus voor een groot deel ook wel aan smaak liggen denk ik he? Ik zal maar gewoon wat gaan proberen, denk toch niet dat het een BC Rich wordt (tenzij ik een goede op internet kan vinden, staan wel USA en Platinum en NJ modellen voor onder de 300 af en toe), maar vind een Ibanez toch wat mooier qua model en heb toch het idee dat het betere gitaren zijn...

Kan iemand mij nog vertellen hoe je die series van BC Rich uit elkaar kunt houden? met het blote oog? Voor hetzelfde geld heeft zo'n kerel op marktplaats een Bronze warlock die hij verkoopt als USA namelijk...

MoserCustomShopDotCom
3 april 2005, 18:28
Een US voor onder de 300 euro.. dan mag je me wel roepen!!!

Maar goed... De series zijn op zich wel uit elkaar te houden. Af en toe is het wat lastiger.

BC Rich is waarschijnlijk het bedrijf met de meest complexe geschiedenis allertijden.

Er zijn vele series geweest en die zijn af en toe lastiger uit elkaar te houden.


Als je twijfelt, stuur me een pm met een link of foto's , dan zal ik kijken of ik em kan herkennen.


Een belangrijk punt waar je op moet letten: vraag foto's van de headstock. Als er een TM achter het logo staat dan moet je het niet vertrouwen. De gitaar was in dat geval door een ander bedrijf geproduceerd: Class axe. die stonden bekend om slechtere gitaren uit te brengen!!!

MoserCustomShopDotCom
3 april 2005, 18:31
Ohja... als je dan voor 300 alleen aan een bronze kunt komen, dan zou ik zelf doorsparen, of een andere gitaar kopen als ik jou was.

deedee
3 april 2005, 19:12
Nou ja mijn huidige yamaha is ook niet een van de lichtsten... :)

???

wat voor rare yamaha pacifica heb jij dan???
die van mij is dus echt 10 keer lichter dan de fender strat van m'n leraar, ook heeft die van mij wel een tremolo. :???:

Denis
4 april 2005, 09:46
Een USA class axe was niet slecht. Alleen zijn niet veel mensen in staat om er 1 in het wild te zien. En even een reactie op dat TM. Is het niet zo dat er tegenwoordig altijd TM opstaat omdat Bernardo Rico zelf niet meer leefd? volgens mij was het alleen niet zo na 1989. Maar als iemand meer info heeft hoor ik het graag.

MoserCustomShopDotCom
4 april 2005, 12:58
Niet helemaal.

BC Rich was in de tijd van class axe niet echt overgenomen. Bernie was toen op vakantie zeg maar... En Class Axe maakte de gitaren toen. Op eenzelfde manier als dat ze bij BC Rich ook licensed floyds hebben. Ze worden gebouwd onder naam van, maar niet door.

Class axe gitaren waren dus licensed BC Rich gitaren :)


Momenteel is BC Rich gewoon overgenomen. HHI is de rechtmatige eigenaar nu, dus kunnen zij gewoon het echte logo zetten.


Het is wel zo dat niet IEDERE class axe gitaar een TM heeft achter het logo.

Toen Class Axe het overnam waren er vele halzen al af en die hebben ze niet opnieuw laten maken, maar gewoon gebruikt. Het beste is dus om foto's te leveren om effe te kijken hoe het zit.

Het is jammer dat het BC Rich forum momenteel offline is, daar was namelijk erg veel informatie te vinden en ik weet het zo uit mijn hoofd ook niet altijd. Op het MCS forum zitten veel mensen die erg veel verstand hebben van BC Rich (onder andere Neal zelf :) maar die lette niet op imports.)

MoserCustomShopDotCom
4 april 2005, 12:59
ohja, nog een reactie op Denis, het klopt dat een USA class axe niet slecht was, maar ze waren inferieur aan de oudere USA Riches, en waren ook slechter als de huidige USA riches.

Vampire
4 april 2005, 14:01
@ Deedee:

Ik heb deze Yamaha:

http://img.photobucket.com/albums/v244/MetalVampire/19197.jpg

Een Yamaha Pacifica 120S.
Misschien is hij wel vrij licht, zoveel gitaren heb ik nog niet vastgehouden, maar ik ken wel een aantal die lichter zijn...

Staat een USA BC Rich op speurders trouwens ;) 800,- Iets buiten mijn bereik... :D

@ MoserCustomShopDotCom: Bedankt voor je aanbod!

Denis
4 april 2005, 14:34
Het klopt over die class axe, van die info was ik me al bewust. Maar in vergelijking met de multiplex bc rich gitaren zijn de USA made gitaren van Class axe wel een heel stuk beter, ze waren ook een heel stuk duurder moet ik zeggen. hehe.

Ben zelf opzoek naar een USA neck thru supreme met orginele floyd rose. Alleen zijn die niet zoveel tweede hands te vinden of je moet ze halen uit de USA en dan zijn ze nogal prijzig tenzij je de douane kunt omzijlen. 12% douane over het totaal en dan nog eens 19% over het nieuwe totaal voor BTW dat betekend wel even 30% meer :evil: