PDA

View Full Version : Digitech Whammy



Mauser
2 april 2005, 09:29
Ik kom op internet heel vaak de Digitech Whammy tegen, maar ik heb nooit echt informatie kunnen vinden over wat het precies doet :-? Meestal staat er alleen beschreven hoe beroemd de whammy wel niet is... Hij is natuurlijk digitaal en modern en zo, en daarom was ik er nooit in geïnteresseerd. Maar ik heb ook gezien dat best veel old skool gitaristen ermee spelen. Het lijkt me logisch dat het een wah pedaal is, maar volgens mij is het geen standaard wah pedaal... Dus kan iemand me vertellen wat dat ding precies doet/kan?? :???:

Fuhgawz
2 april 2005, 09:56
Een Whammy werkt als een soort tremelo-arm in pedaalvorm. Je moet van tevoren de maximum afwijking instellen tot als ik me niet vergis twee octaven naar beneden en naar boven. Als je vervolgens met de Whammy op en neer gaat beweegt je geluid zich tussen deze tonen.

Jeroenvanhulsteijn
2 april 2005, 09:57
het is een pitchshifter/harmonizer. Je voegt dus een noot toe aan je signaal. Je kan de pitch ook met je voet wijzigen.

m^rton
2 april 2005, 10:13
Luister Rage Against The Machine, en je weet het!

Chris Wolstenholme
2 april 2005, 15:10
of anders muse - newborn, de solo daar is met whammy, of sunburn, ook de solo, niet te missen denk ik :)

Marco5150
2 april 2005, 15:11
http://www.harmony-central.com/Reviews/DigitechWhammy/002.html

hier staan wat soundsamples. Geeft een goed beeld van wat je ermee kan denk ik.

MatthijsBlom
30 juli 2005, 23:22
Weet iemand waarom de Whammy 1 zoveel geliefder is dan al zijn opvolgers? Ik heb nooit een Whammy gehad, maar zou er best eens 1 willen kopen. Ik kwam er achter dat die versie 1 veel duurder is dan de rest...waarom?

Bl44t44p
31 juli 2005, 00:41
Weet iemand waarom de Whammy 1 zoveel geliefder is dan al zijn opvolgers? Ik heb nooit een Whammy gehad, maar zou er best eens 1 willen kopen. Ik kwam er achter dat die versie 1 veel duurder is dan de rest...waarom?

De nieuwste (weet niet of dat die is) is midi-bestuurbaar.


Maar het handige van een Whammy tov andere pitchshifters is dat je met het expressiepedaal simpel en snel een of meerdere octaven naar boven of naar beneden kunt gaan, om zo een behoorlijk 'vreemd' (maar wel vet - vind ik) geluid te krijgen. Luister inderdaad eens naar Muse (wel de periode vóór Absolution, voornamelijk op Origin of Symmetry maakt Matt er erg veel gebruik van) en Rage Against The Machine (het perfecte voorbeeld: de solo van Killing in the Name) :)

Bloodline
31 juli 2005, 16:32
of anders muse - newborn, de solo daar is met whammy, of sunburn, ook de solo, niet te missen denk ik :)


en vergeet natuurlijk niet Fury va Muse ;)!!!

Mitch
31 juli 2005, 17:17
Dat de 1 populairder was had met de geluidskwaliteit te maken.
De 4 is weer van dezelfde kwaliteit als de 1 en is ook midi-compatible.

vulvasonic
31 juli 2005, 19:58
Vergeet Vai en Satriani niet. Zonder de Whammy zijn ze nergens (bij wijze van spreken dan).

skanky
31 juli 2005, 21:15
Ik heb de Whammy4 nu een paar jaar en ik moet zeggen je raakt er niet snel op uitgekeken. Maar, ze zijn wel erg gevaarlijk, voor je het weet gebruik je ze in elk nummer. :D

gvink
1 augustus 2005, 15:40
De whammy 1 maakt gebruik van een aantal onderdelen cruciaal voor de tracking en klank van het apparaat die daarna nooit meer gebruikt zijn. Er iz nog eens een reissue gekomen van de WH1, en die vangt bijna de klank van het origineel...
Alle andere whammy's worden als (veel) minder gezien, wat te wijten is aan de tracking en pure klank van de gepitchte noot.
Maar ik ken genoeg mensen die helemaal tevreden zijn met een opvolger van de 1...

GV

robert-gitarist
1 augustus 2005, 18:06
De whammy 1 maakt gebruik van een aantal onderdelen cruciaal voor de tracking en klank van het apparaat die daarna nooit meer gebruikt zijn. Er iz nog eens een reissue gekomen van de WH1, en die vangt bijna de klank van het origineel...
Alle andere whammy's worden als (veel) minder gezien, wat te wijten is aan de tracking en pure klank van de gepitchte noot.
Maar ik ken genoeg mensen die helemaal tevreden zijn met een opvolger van de 1...

GV

De Whammy 4 is een reissue van de 1 en die zijn bijna of zijn identiek aan mekaar...
Vind Whammy's trouwens onwijs gave effevten...de 1 of de 4 wil ik altijd nog keer in me set up hebben..eerst een DC Brick aanschaffen en drna komt er absoluut keer een Whammy

OJJVZ
12 november 2006, 17:46
De Whammy 4 is een reissue van de 1 en die zijn bijna of zijn identiek aan mekaar...
Vind Whammy's trouwens onwijs gave effevten...de 1 of de 4 wil ik altijd nog keer in me set up hebben..eerst een DC Brick aanschaffen en drna komt er absoluut keer een Whammy

hehe, en nu is ie al weer te koop, volges je signature? :P
weet iemand zo een goedkope whammy? ik ben maar n arme gitarist zonder whammy bar, hehehe

Dirk_Hendrik
12 november 2006, 17:53
Ja. Ik weet er één. Staat in de sig van Robert-Gitarist zoals je al had gezien. Lijkt me een keurig prijsje.
Bij het volgende verzoek met het ge-"hgeghghe ik ben maar arm en zielig en ik heb geen whammy" ga ik actief modereren en je posts aanpassen. Het grooste deel van de gebruikers op dit forum heeft geen whammy en geen geld en lopen ook niet constant te bietsen.