PDA

View Full Version : Probleem met snaren



Mauser
2 april 2005, 09:19
Ik zit al een tijdje met een probleem :-? Ik speel op mijn gitaar in D (standaard stemming van m'n band) Ik speel nu met snaren 010-046.. Maar ik weet zelf niet wat ik lekkerder vind spelen.. 010-46 of 011-48 :???: En ik weet dat het persoonlijk ligt, maar welke van de twee wordt vaker gebruikt voor D, of welke van de twee raden jullie me aan. Ik speel bijna alleen maar metal, en dan vooral death en thrash.

Jeroenvanhulsteijn
2 april 2005, 09:53
anders gebruik je zo'n setje met light top/heavey bottom. Dan heb je zeg maar een mix van het setje 0.10 (G-B-e) en het setje 0.11 (E-A-D).

Ik hou zelf wel van een wat hogere snaarspanning, dus ik zou voor een dikker setje gaan.

Mauser
2 april 2005, 10:06
Ja, maar het probleem ligt bij mij juist alleen bij de E A D..
Maar ik speel ook heel veel met tremolo picking.. gaat dat over het algemeen makkelijker met meer of minder spanning?

pimmetje
2 april 2005, 10:26
Voor tremolo picking qua spelen doet dikte er niet zoveel toe... gewoon een kwestie van wennen / oefenen op het soort snaren dat je hebt. Qua geluid zal 't wel iets schelen.

Waar dikkere snaren (voor mij) het meeste effect op hebben is de bends; die moet je echt ff opnieuw leren. Ook het geluid is gewoon anders. Neem je eigen setup 'ns op met verschillende diktes en vergelijk de opnames. Uiteindelijk doe je 't toch om 't geluid... als de bespeelbaarheid 't maar toelaat :D.

Het helpt natuurlijk wel om je gitaar ook ff opnieuw af te stellen als je er een andere dikte snaren op legt. Op z'n minst octaafzuiver stellen, maar liefst ook ff kijken naar hals en action.
Anders speelt en klinkt 't natuurlijk echt verschillend...

pol
4 april 2005, 18:23
voor in d zou ik zeker die dikkere nemen, 011-48 is nog vrij dun voor in D vind ik.

ik zit al met 012-052 voor in Eb , en een 010-046 setje waarvan ik de dunste niet gebruik + een aparte 066 snaar gebruik ik voor drop B stemming.

klinkt en speelt prima zo, dunnere snaren moet ik niet hebben.

Mauser
4 april 2005, 21:06
Dat verschilt dan blijkbaar per gitaar, want ik heb ooit met 011 in Eb proberen te stemmen, en dat ging gewoon niet. Ik heb blijkbaar gewoon weer een nutteloos topic gepost :D

pol
7 april 2005, 11:50
hoezo ging dat niet ? Wat was het probleem dan ?

Mauser
13 april 2005, 20:49
Als ik met 011 in Eb zou stemmen (heb t eens geprobeert) zouden m'n snaren knappen. Maar dat zal dan wel met de afstelling te maken hebben.