PDA

View Full Version : 100 Watter/Brom in Presence -> wat hebben we geleerd?



Franc
2 april 2005, 07:56
:-D

Probleempje met de brommende presence is opgelost en ik heb niet eens iets aan de presence schakeling hoeven doen.
Het probleem zat ergens anders. Er zat een algehele brom in het geluid.

Ik had al ontdekt dat als ik een kabel in de preampuit/powerampin jack stak, het brommen wegwas.
Ik had netjes met afgeschermde kabel een verbinding van de uitgang van de pre- naar een jack en zo naar de ingang van de poweramp gemaakt, maar dat bromde dus als een idioot. Nu direkt een (normaal) stukkie draad van uit naar in en hij is gelijk stil...
En ook de Presence.
So much for afgeschermde kabel dus.. :(

Ik had me ook al verkeken op een stuk afgeschermd draad naar een pot. De boel gilde en piepte, totdat ik de afscherming aansloot op de massa van een kathodecondensator van dezelfde buis ipv een willekeurig ander stukkie massa....

Dus spelende man/vrouw, wat heb je nou geleerd (wie kent dit nog ;) )?
- Altijd blijven experimenteren :-D

Nu nog wat ruis wegwerken, waarschijnlijk heb ik wat slechte weerstanden hier en daar.

Franc.

nicoverduin
2 april 2005, 08:21
:-D

Probleempje met de brommende presence is opgelost en ik heb niet eens iets aan de presence schakeling hoeven doen.
Het probleem zat ergens anders. Er zat een algehele brom in het geluid.

Ik had al ontdekt dat als ik een kabel in de preampuit/powerampin jack stak, het brommen wegwas.
Ik had netjes met afgeschermde kabel een verbinding van de uitgang van de pre- naar een jack en zo naar de ingang van de poweramp gemaakt, maar dat bromde dus als een idioot. Nu direkt een (normaal) stukkie draad van uit naar in en hij is gelijk stil...
En ook de Presence.
So much for afgeschermde kabel dus.. :(

Ik had me ook al verkeken op een stuk afgeschermd draad naar een pot. De boel gilde en piepte, totdat ik de afscherming aansloot op de massa van een kathodecondensator van dezelfde buis ipv een willekeurig ander stukkie massa....

Dus spelende man/vrouw, wat heb je nou geleerd (wie kent dit nog ;) )?
- Altijd blijven experimenteren :-D

Nu nog wat ruis wegwerken, waarschijnlijk heb ik wat slechte weerstanden hier en daar.

Franc.
Stargrounding?
NIco :-D :-D

mathe
2 april 2005, 14:13
Franc, had je de afscherming van die kabel aan beide kanten aan aarde gelegd soms?

MArc

Franc
2 april 2005, 17:26
Franc, had je de afscherming van die kabel aan beide kanten aan aarde gelegd soms?

MArc

Nee, ik heb ooit van jou geleerd dat je dat niet moet doen :D, dus netjes alleen aan de kant waar het signaal erin gaat geaard.


Franc.

bert k
3 april 2005, 01:36
Ik heb meneer Cactus maar afgesplitst. Zullen we hier weer verder gaan over brom? :D

PeeVee
3 april 2005, 13:40
Ik had netjes met afgeschermde kabel een verbinding van de uitgang van de pre- naar een jack en zo naar de ingang van de poweramp gemaakt

Had je de afscherming misschien aan beide kanten vast zitten? Beter om alleen aan het begin te aarden. Heb daar zelf ook wel eens problemen mee gehad. Ik heb het ooit ook eens anders om gedaan, b.v. van input naar 1e gainstage van 1e buisje maar dan juist "aan het eind" (dus bij buissie) de afscherming geaard, dat leek vreemdgenoeg nog wat beter / stiller. De theorie daarachter laat ik graag aan anderen over, is een vak apart.

PeeVee
3 april 2005, 13:41
Oh... ahum... misschien moet ik voortaan eerst even de reacties lezen ;-)