PDA

View Full Version : TAD buizen?? wtf



Thom TK
1 april 2005, 20:24
test

Thom TK
1 april 2005, 20:25
Ik ben dus ff naar de gitaarboer gegaan om mijn lampjes te vervangen op mijn amp, maar ze vroegen voor de preamp buizen 17,50 per stuk !
Volgens mij is dat behoorlijk duur, maar ze zeiden dat het buizen zijn geselecteerd door Koch, van het type TAD.

Heeft iemand hier ervaring mee??

Jeroenvanhulsteijn
1 april 2005, 21:01
volgens mij vragen de meeste muziekzaken ontzettend veel geld voor buizen. Ik heb ooit eens 17,50 p/st voor sovtek preamp buisjes moeten betalen.

Jeroenvanhulsteijn
1 april 2005, 21:02
ik geloof trouwens dat bij Mesa Boogie de buizen binnen bepaalde specifieke waarden liggen, zodat je niet meer hoeft te biassen. Of zoiets....mss is dat met die Koch buizen ook. Dat je met die Koch buizen hetzelfde geluid weer terugkrijgt.

Quink
1 april 2005, 21:34
van het type TAD.

Heeft iemand hier ervaring mee??

TAD = Tube Amp Doctor?? :???:

http://www.tubeampdoctor.com/

LordRiffenstein
1 april 2005, 21:57
van het type TAD.

Heeft iemand hier ervaring mee??

TAD = Tube Amp Doctor?? :???:

http://www.tubeampdoctor.com/

Jup, de meeste buizen zijn gewoon JJ/Sovtek/EH enz maar dan goed geselecteerd dus het verhaal dat Koch ze nog eens geselecteerd heeft is BS.

Quink
2 april 2005, 00:32
Jup, de meeste buizen zijn gewoon JJ/Sovtek/EH enz maar dan goed geselecteerd dus het verhaal dat Koch ze nog eens geselecteerd heeft is BS.

Geselecteerde geselecteerde buizen zogezegd.... :-D

(Tjesus wat een fuck woord om te typen. geslecteerd, ermm, gesleerrterd, er, ah fuck it, speciaal uitgezocht.)

Mitch
2 april 2005, 11:08
ik geloof trouwens dat bij Mesa Boogie de buizen binnen bepaalde specifieke waarden liggen, zodat je niet meer hoeft te biassen.

Het ging over pre amp buisjes :wink:
Voor 17,50 heb ik al leuke NOS buisjes liggen, wat een oplichterij zeg !
Zag laatste dat Feedback Sovtek buisjes 'in de aanbieding' had voor een belachelijk bedrag, iets van 19E of zo :-?

Thom TK
3 april 2005, 00:09
ik geloof trouwens dat bij Mesa Boogie de buizen binnen bepaalde specifieke waarden liggen, zodat je niet meer hoeft te biassen.

Het ging over pre amp buisjes :wink:
Voor 17,50 heb ik al leuke NOS buisjes liggen, wat een oplichterij zeg !
Zag laatste dat Feedback Sovtek buisjes 'in de aanbieding' had voor een belachelijk bedrag, iets van 19E of zo :-?

hmmja, maar die gast zei dat die buizen al getest zijn in de fabriek, en dus geen verschillen hebben qua sound (...).

Maargoed, ik vind eht veel geld iig...en mijn amp heeft 6 van die preamp krengen gvd!

Negative K3 fan
3 april 2005, 11:55
thom: buizen moet je gewoon onlijn bestellen, bijvoorbeeld bij tube town (duits) of bij onze eigen nico verduin met zn internet winkel> www.verelec.com geloof ik.

mijnechtenaamisalvergeven
3 april 2005, 18:15
van de hierbovengenoemde site.....

http://www.verelec.com/catalog/images/rt001-12ax7a.jpg

TAD RT001-12AX7A-C. Veel versterking, strakke bas, punchy midden en zijdeachtige boventonen met een overall definitie. Bedoeld voor versterkers om de response te verbeteren

ChrisMW
3 april 2005, 18:20
Hoi

Ik gebruik hier al 'n behoorlijke tijd TAD buizen voor mods, reparaties en revisies met zeer goede ervaringen qua klank en robuustheid, de prijzen van hun pre-amp-buizen beginnen bij 13.30 ( de Cz en C types ).
TAD doet zelf de testing en matching, Andreas Hecke, de eigenaar van TAD heeft vroeger het testsysteem van RubyTubes ontwikkeld en gebruikt al 'n tijdje z'n eigen merknaam na RubyTubes-agent in Europa te zijn geweest.

Thom TK
3 april 2005, 19:10
Hoi

Ik gebruik hier al 'n behoorlijke tijd TAD buizen voor mods, reparaties en revisies met zeer goede ervaringen qua klank en robuustheid, de prijzen van hun pre-amp-buizen beginnen bij 13.30 ( de Cz en C types ).
TAD doet zelf de testing en matching, Andreas Hecke, de eigenaar van TAD heeft vroeger het testsysteem van RubyTubes ontwikkeld en gebruikt al 'n tijdje z'n eigen merknaam na RubyTubes-agent in Europa te zijn geweest.

oke, das interessant :)

Dus TAD zijn kwalitatief wel goed...zeg maar a la NOS?

Firebird
3 april 2005, 20:42
oke... heb niet zoveel verstand van buizen, PI's enz enz dus hier komtie:

wat is nou het verschil tussen de TAD RT010 7025 en de TAD RT030 7025 (PI??????) (behalve dat ze in prijs verschillen)?

Negative K3 fan
3 april 2005, 21:39
waarschijnlijk dat bij de pi buis de beide helften gematcht zijn en over dat onderwerp zijn er al te veel topics geweest.

Mitch
3 april 2005, 22:04
Met als conclusie: je moet wel erg audiofiel zijn om een perfect gebalanceerde pre amp buis als phase inverter te willen.

PeeVee
4 april 2005, 22:16
TAD RT001-12AX7A-C
Is Shuguang uit China, te koop voor $6.50 in USA (o.a. www.webervst.com) maar als je wat groter in wil kopen zijn ze nog veeeeeeeeel goedkoper. Kan hier wel een fotootje plaatsen als dat gewenst is? Ze klinken overigens wel goed, maar kwaliteit is erg wisselvallig en mechnisch zijn ze ook niet best, ik vermoed dat ze na een jaar rammelen en/of microfonisch zijn.

Braindead
4 april 2005, 22:22
Ik heb laatst ook tube amp doctor's in mijn (pre) amp laten zetten maar die zijn echt wel goed!! Goede punch en goede gain.
Weet niet precies qwelk type maar bevallen goed.

dejohan
6 april 2005, 11:15
Ach rond al die buizen wordt toch zoveel bullshit verkocht. Met een paar JJ of winged svetlana's zit je wel effe goed. Dat die buizen door tig testprocedures zijn gegaan en bijgevold twee keer zoveel kosten is enkel in het voordeel van de verkoper imho.

PeeVee
6 april 2005, 13:38
Oh, ze zijn nog goedkoper zelf, $4 per stuk. Kweetniet wat ze bij TAD kosten maar is nu wel lucratief om in USA te shoppen. Zoals gezegd, ik koop ze wat groter in bij Ted Weber en krijg ze dan ook voor een nette prijs. De klank vind ik best goed, beter dan Sovtekkies 12AX7WA/WB maar qua constructie zijn het geen hoogvliegers. Heb er recentelijk ook al een paar nieuwe weg kunnen gooien die na 2 x repeteren een een gig rammelen en microfonisch bleken te zijn, naja, ze kosten ook geen drol dus dat mag wel.

http://i2.ebayimg.com/01/i/03/59/93/fc_1_b.JPG

De TAD 6L6'en zijn trouwens ook Shuguang maar die ben ik nog niet "in het wild" tegengekomen. Da's jammer want ik vind ook deze buizen best goed klinken. Ze zijn niet zo duur bij TAD, maar het kan altijd goedkoper ;-)

Thom TK
6 april 2005, 17:27
Oh, ze zijn nog goedkoper zelf, $4 per stuk. Kweetniet wat ze bij TAD kosten maar is nu wel lucratief om in USA te shoppen. Zoals gezegd, ik koop ze wat groter in bij Ted Weber en krijg ze dan ook voor een nette prijs. De klank vind ik best goed, beter dan Sovtekkies 12AX7WA/WB maar qua constructie zijn het geen hoogvliegers. Heb er recentelijk ook al een paar nieuwe weg kunnen gooien die na 2 x repeteren een een gig rammelen en microfonisch bleken te zijn, naja, ze kosten ook geen drol dus dat mag wel.


OKe daar zeg je iets leuks.
Ze zeiden bij "die winkel" waar ik was geweest, dat het door Koch geselecteerde TAD buizen zijn (preamp buizen ja, 17,50 ps, nogmaals)..
Als ik zo veel betaal voor die TAD buizen, neem ik toch aan dat ik jouw probleem toch niet meemaak? (als je begrijpt wat ik bedoel).

PeeVee
7 april 2005, 14:08
Als ik zo veel betaal voor die TAD buizen, neem ik toch aan dat ik jouw probleem toch niet meemaak? (als je begrijpt wat ik bedoel).

Dat ligt er maar helemaal aan wat die selectie precies inhoudt en wat je bedoelt met "jouw probleem". Die TAD buisjes zijn gewone Chinese Shuguang 12AX7 die, zoals eerder gezegd, best aardig klinken maar kwalitatief niet bijster goed zijn ofzo. Daar kan een selectie van Koch verder weinig aan veranderen. Overigens beweert TAD al dat ze een zware selectie uitvoeren dus ik vraag me af wat Dolf er verder nog aan controleert? Zou je 'm eens moeten vragen. Ik vermoed echter dat Dolf Koch gewoon OEM Shuguang buisjes via TAD inkoopt, da's makkelijker dan rechtstreeks bij de buizenfabrikant want daar moet je ze per ziljoen afnemen (dan kosten ze overigens ook echt helemaal niks). Ik koop mijn Shuguangs via USA wat gezien de lage dollar ook erg lucratief is, denk wel om shipping, insurance en je import BTW maar dan nog.

Kortom; het buisje klinkt en is niet anders dan een andere Shuguang en de selectie maakt de materialen er verder ook niet beter op. Het enige wat men meet is hoe het buisje vers uit de fabriek presteert, de stijlheid, de emissie, dat soort dingen. Overigens lijkt de praktijk uit te wijzen dat dat bij huidige productie buizen ook nog maar weinig zegt over de prestaties een maand of wat later. Ik heb tal van ouwe UOS buisjes die nog heel goed meten, maar in (m.n. combo) amp het beroerd doen omdat ze microfonisch zijn. Errug jammer want vaak klinken ze op zich nog wel goed. In een apart topje die akoestisch beetje afschermd is en ook niet teveel trillingen van speaker meepakt gaat het nog wel maar in combo is het gewoon niet te doen.

Overigens is het wel zo dat een flink aantal van mijn €3 buisjes net zo klinken (of beter) dan jouw €17,50 buisjes want het zijn gewoon EXACT dezelfde, hoe je het ook wendt of keert.

Thom TK
7 april 2005, 14:30
hmm oke dank je :)
Dan bestel ik ze lekker online hoor, ze kunnen me wat.